Banner Portal
Rural education: regulatory frameworks. Which individuals does public policies intends to educate?
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Rural education. Regulatory frameworks. Popular emancipation.

How to Cite

VASCONCELOS, Paulo Henrique de. Rural education: regulatory frameworks. Which individuals does public policies intends to educate?. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 3, p. 865–883, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i3.8652125. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652125. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Rural education results from struggles of popular movements towards an education focused on necessities, yearnings and problems experienced by the peasant population. Its objectives lies in the formation of individuals capable of understanding the social relations that places the rural population in a situation of inequality and to empower them to transform their realities. The educational policies that regulate educational process may not correspond to the theoretical perspective of rural education, since they had to go through the sieve of the State, whose ideology is based on neoliberalism. This work aims to analyze the official document “Educação do campo: marcos normativos”, published by the Secretariat of Continuing Education, Literacy, Diversity and Inclusion, in order to identify ideological presuppositions that may influence the formation of the peasant individual in the perspective of public policies, since this document is composed by a selection of texts considered as being significative to rural education, in the perspective of the official bodies. It’s essential to understand the official intentionalities to the formation of individuals in order to perform a critical analysis of the policies imposed by the educational system, which is never free from the reproduction of the capitalist’s ways of production of the capitalist society.

https://doi.org/10.20396/rho.v18i3.8652125
PDF (Português (Brasil))

References

ALTHUSSER, L. Ideologia e aparelhos ideológicos de Estado: notas para uma investigação. Tradução de Joaquim José de Moura Ramos. Lisboa: Presença, 1980.

APPLE, M. W.; AU, W.; GANDIN, L. A. O mapeamento da educação crítica. In: APPLE, M. W.; AU, W.; GANDIN, L. A.(Org.). Educação crítica: análise internacional. São Paulo: Penso, 2010. p. 14-32.

BAUER, C. Educação, terra e liberdade: princípios educacionais do MST em perspectiva histórica. São Paulo: Pulsar; Xamã, 2008.

BEZERRA NETO, L.; BEZERRA, M. C. S. Educação do campo: referenciais teóricos em discussão. In: BEZERRA NETO, L.; BEZERRA, M. C. S. (Org.). Educação para o campo em discussão: subsídios para o Programa Escola Ativa. São José: Premier, 2011. p. 101-120.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Educação do campo: marcos normativos. Brasília: SECADI, 2012. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/bib_educ_campo.pdf. Acesso em: 23 mar. 2018.

CALDART, R. S. A escola do campo em movimento. Currículo sem Fronteiras, v. 3, n. 1, p. 60-81, 2003. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol3iss1articles/roseli2.pdf. Acesso em: 23 mar. 2018.

CALDART, R. S. Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 35-64, 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s1981-77462009000100003. Acesso em: 23 mar. 2018.

DUARTE, N. As apropriações das teorias psicológicas pela prática educativa contemporânea: a incorporação de Piaget e de Vigotski ao ideário pedagógico. In: FACCI, M. G. D.; TULESKI, S. C.; BARROCO, S. M. S. (Org.). Escola de Vigotski: contribuições para a psicologia e a educação. Maringá: Eduem, 2009. p. 63-86.

DUARTE, N. Vigotski e o “aprender a aprender”: crítica às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. Campinas: Autores Associados, 2004.

FONTE, S. S. D. Fundamentos teóricos da pedagogia histórico-crítica. In: MARSIGLIA, A. C. G. (Org.). Pedagogia histórico-crítica: 30 anos. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 23-42.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

GHEDINI, C. M.; ONÇAY, S. T. V.; DEBORTOLI, S. F. B. Educação do campo e prática pedagógica desde um viés freireano: possibilidade de construção da consciência e da realidade. In: MOLINA, M. C. (Org.). Licenciaturas em educação do campo e o ensino de ciências naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar. Brasília: MDA, 2014. p. 83-109. Disponível em: http://www.mda.gov.br/sitemda/sites/sitemda/files/user_img_248/Livro%20LEDOC%20CIEMA%20WEB.pdf. Acesso em: 23 mar. 2018.

GUHUR, D. M. P.; SILVA, I. M. S. Educação do campo: primeiras aproximações. Roteiro, Joaçaba, v. 34, n. 2, p. 129-144, 2009. Disponível em: http://editora.unoesc.edu.br/index.php/roteiro/article/view/302/55. Acesso em: 23 mar. 2018.

LAVOURA, T. N. Por que é necessário o trabalho educativo fundamentado na pedagogia histórico-crítica nas escolas do campo e do MST? Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 121-131, 2015. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9509/9508. Acesso em: 23 mar. 2018.

LÖWY, M. Ideologia e ciência social: elementos para uma análise marxista. São Paulo: Cortez, 1991.

MOLINA, M. C.; FREITAS, H. C. A. Avanços e desafios na construção da educação do campo. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 17-31, 2011. Disponível em: http://emaberto.inep.gov.br/index.php/emaberto/article/view/2483/2440. Acesso em: 23 mar. 2018.

MOREIRA, A. F. B. Currículo e estudos culturais: tensões e desafios em torno das identidades. In: PARAÍSO, M. A. (Org.). Antonio Flavio Barbosa Moreira: pesquisador em currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 199-216.

NASCIMENTO, C. G. Educação e cultura: as escolas do campo em movimento. Fragmentos de Cultura, Goiânia, v. 16, n. 11/12, p. 867-883, 2006. Disponível em: http://revistas.pucgoias.edu.br/index.php/fragmentos/article/view/184/147. Acesso em: 23 mar. 2018.

SOUZA, M. A.; MARCOCCIA, P. C. P. Educação do campo, escolas, ruralidades e o projeto do PNE. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 20, n. 36, p. 191-204, 2011. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v20.n36.310. Acesso em: 23 mar. 2018.

ŽIŽEK, S. Multiculturalism, or, the cultural logic of multinational capitalism. New Left Review, v. 1, n. 225, p. 28-51, 1997. Disponível em: https://newleftreview.org/I/225/slavoj-zizek-multiculturalism-or-the-cultural-logic-of-multinational-capitalism. Acesso em: 23 mar. 2018.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.