Banner Portal
Sorces for history of education at Curiúva – PR: contributions to the historiography of rural schools in Northern Paraná
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History of education. Rural education. Curiúva.

How to Cite

OLIVEIRA, Luiz Antonio de; SILVA, Cibele Mayara da; BUENO, Suelen Pereira. Sorces for history of education at Curiúva – PR: contributions to the historiography of rural schools in Northern Paraná. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 2, p. 495–522, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i2.8652192. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652192. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This report presents the results of the research sources for History of Education in the Municipality of Curiúva, state of Paraná. The interest is part of the demand of the HISTEDNOPR research group in order to contribute to the historiography of school institutions in the Northern Pioneer region of Paraná. The sources of the study are the files found in the Municipal Department of Education of said municipality, as well as testimonies of teachers, former teachers and students. The authors Halbwachs (2006); Marx e Engels (1999); Bittar e Ferreira Júnior (2009) were the theoretical reference for the study. The text is organized by review of the literature in the period (2010 - 2016) in the magazines Histedbr On-line, Brazilian Journal of History of Education, History of Education Magazine; sources for the History of Rural Education in the municipality of Curiúva-Pr; Memories of rural schools São José and Maria Quitéria. The research highlights the importance of historical reconstruction in a context of identifying influences on the education of customs and movements of the global and local society of Curiuva which fulfilled part in the republican formator project. It also contributes to the identification of sources for further research.

https://doi.org/10.20396/rho.v18i2.8652192
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, D. B.; GRAZIOTTIN, L. S. S. Escrituras marginais: fragmentos de memórias da professora Malvina Tavares (1891 – 1930). Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 15, p. 109-142, abr. 2015. Disponível em: < http://rbhe.sbhe.org.br/index.php/rbhe/article/view/621/pdf_51. >. Acesso em: 19 jul. 2017.

AMARAL, V. F. Sobre a Educação agrícola. Discursos e Projectos: Camara dos deputados. Typographia d´A Republica, 1907.

ANDRADE, F. A. Escola como agência de civilização: processos formativos e praticas pedagógicas para a educação rural no Brasil (1946-1964). Revista Brasileira História da Educação (rbhe)., Porto Alegre, v. 18, n. 43, p. 93-108, 2014. Trimestral. Disponível em: < http://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/39682 >. Acesso em: 21 jul. 2017.

BAREIRO, E. Políticas educacionais e escolas rurais no Paraná 1930-2005. 2007. 207 f. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Educação para a pesquisa e o ensino de Matemática, Universidade Estadual de Maringá, 2007.

BEM, A.; LIMA, M. G. Criação, expansão e desativação das escolas rurais na mesorregião do Oeste do Paraná. Revista de Ensino de Geografia, Uberlândia, v. 6, n. 11, p. 20-36, jul./dez. 2015. Semestral.

BENTO, A. V. Como fazer uma revisão da literatura: considerações teóricas e práticas. Ja Associação Acadêmica da Universidade da Madeira, Funchal, v. 7, n. 65, p. 42-44, maio 2012. Mensal.

BITTAR, M.; FERREIRA JUNIOR, A. História, epistemologia marxista e pesquisa educacional brasileira. Educação e Sociedade. Campinas, v. 30, n. 107, p.489-511, 2009.

CURIÚVA (Município). Histórico do Município de Curiúva: Curiúva 50 anos. Antonio Padilha Alonso. (Org.). Revista elaborada especialmente para o 50º aniversário de Curiúva. 1997. Disponível em: < http://cmcuriuva.pr.gov.br/arq/82/o_1a51ku7vp1uam8rg7lp1kpt1g8m12.pdf >. Acesso em: 02 mar. 2018.

CURIÚVA (Município). Portaria nº 30. Curiúva, Pr., 29 abr. 1965.

CURIÚVA (Município). Resolução 2048/83. Curiúva, Pr. 1983.

FISCARELLI, R. B. O.; SOUZA, R. F. Símbolos da excelência escolar: história e memória da escola pública inscrita em troféus. Revista Brasileira de História da Educação, Maringá, v. 14, p. 95-115, ago. 2017. Trimestral. Disponível em: < http://rbhe.sbhe.org.br/index.php/rbhe/article/view/131/141 >. Acesso em: 19 jul. 2017.

FONSECA, M. O. Arquivologia e ciência da informação. Rio de Janeiro: FGV, 2005.

GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. Trad. Carlos Nelson Coutinho. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Histórico Curiúva Paraná - PR. 2 p. Disponível em: < https://bit.ly/2HJYRX3 >. Acesso em: 20 mar. 2018.

LEÃO, A. C. Pela educação rural. Rio de Janeiro: Typ. Revista dos Tribunaes, 1918. (Conferencia proferida, no dia 22 de Julho de 1918, em Coritiba, sob a presidência do Dr. Affonso Camargo, illustre Presidente do Estado do Paraná).

LEITE, S. C. Escola rural: urbanização e políticas educacionais. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002. (Coleção Questões de Nossa Época, n. 70).

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. 1999. Disponível em: < http://www.ebooksbrasil.org/adobeebook/ideologiaalema.pdf >. Acesso em: 14 out. 2017.

MENNUCCI, Sud. A crise da educação brasileira. São Paulo: Piratininga, 2006. 260 p.

MIGUEL, M. E. B. A formação do professor e a organização social do trabalho. Curitiba: Ed. da UFPR, 1997.

OLIVEIRA, D. A urbanização e industrialização no Paraná. Curitiba: SEED, 2001. 121 p. (Coleção História do Paraná – textos introdutórios).

OLIVEIRA, M. C. M. Medidas do governo Vargas e repercussões na educação do Paraná. Ideação, Foz do Iguaçu, v. 8, n. 8, p. 41-54, 2006. Disponível em: < http://e-revista.unioeste.br/index.php/ideacao/article/download/838/707 >. Acesso em: 17 abr. 2013.

PAIVA, V. História da educação popular do Brasil: educação popular e educação de adultos. São Paulo: Loyola, 2003.

PARANÁ, S. Instrucção popular. O ensino, n. 1, p. 35-38, 1924.

PAULO NETTO, J. Breve nota à interlocução entre pensadores da educação e Marx. In: REUNIÃO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 37., 2015, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSE, ANPEd, 2015. p. 1-31.

PEREIRA, M. A. F. Crise da educação brasileira: problema da educação rural (São Paulo, década de 1930). Revista História da Educação - Rhe, Porto Alegre, p. 74-99, dez. 2011. Disponível em: < http://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/22181/12897 >. Acesso em: 19 jul. 2017.

PILOTTO, E. A educação no Paraná: síntese sobre o ensino público elementar e médio. Rio de Janeiro: MEC-INEP, 1954.

PORTELLI, A. O que faz a história oral diferente. Proj. História, São Paulo, n. 14, p. 31-32, fev. 1997.

RIBAS, M. Relatório ao Presidente Getúlio Vargas, referente ao período de 23 de janeiro de 1932 a 31/12/1939. Curitiba, 1940.

SCHELBAUER, A. R.; GONÇALVES NETO, W. Ensino primário no meio rural paranaense: em foco as escolas de trabalhadores rurais e de pescadores entre as décadas de 30 e 50 do século XX. Cadernos de história da educação, v. 12, n. 1, p. 83-107, jan./jun. 2013.

SCHELBAUER, A. R. Idéias que não se realizam: o debate sobre a educação do povo no Brasil de 1870 a 1914. Maringá: Ed. da EDUEM, 1998.

SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2004.

SIKORA, D.; HIDALGO, A. M.; HEROLD JUNIOR, C. A educação rural no Paraná. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 4, p. 1127-1148, out./dez. 2015.

SILVA, A. C. Grupo Escolar Esperidião Marques: uma contribuição para os estudos das instituições escolares em Mato Grosso 1910-1947. 2011. 185 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2011.

SILVA, C. A.; RIEDLINGER, M. A.; CALDERON, W. R. A Gestão da documentação escolar: o caso do Colégio Marcelino Champagnat. set. 2008. Disponível em: < http://www.escoladegestao.pr.gov.br/arquivos/File/anais/painel_educacao/analise_da_gestao_de_documentacao.pdf >. Acesso em: 15 ago. 2017.

SILVA, J. C. et al. Instituições escolares: memórias, fontes e arquivos. Rev. Histedbr Online, Campinas, v. 64, n. 64, p. 159-169, set. 2015. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8641934 >. Acesso em: 21 jul. 2017.

SILVA, J. C. História da educação: instituições escolares como objeto de pesquisa. 2017. Disponível em: < https://www.google.com/url? >. Acesso em: 15 ago. 2017.

SOUZA, J. E. Civilizar o rural?: memórias de práticas em torno da aula pública municipal no morro dos bois – Novo Hamburgo/RS (1933-1952). Rev. Histedbr On-line, Campinas, v. 50, p.18-30, maio 2013. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640291/7850 >. Acesso em: 15 jul. 2017.

VALDEMARIN, V. T. A construção do objeto de pesquisa. Cultura Acadêmica, São Paulo, p. 47-65, 2010. Mensal.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.