Banner Portal
Specialized magazines and the historiography of education in Brazil: Revista Brasileira de História da Educação (SBHE) and Revista HISTEDBR On-Line (UNICAMP) (2013-2015)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Specialized magazines. Historiography of education. Revista Brasileira de História da Educação (SBHE). Revista HISTEDBR-On Line (UNICAMP).

How to Cite

SILVA, Carla Cristina Jacinto; FERREIRA, Élida Cristina Silva; ROZETTI, Izabel; SOUZA, Sauloéber Társio; SILVEIRA, Tânia Cristina. Specialized magazines and the historiography of education in Brazil: Revista Brasileira de História da Educação (SBHE) and Revista HISTEDBR On-Line (UNICAMP) (2013-2015). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, p. 1062–1088, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i4.8652506. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652506. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

We aim to reflect on the historiography of education in Brazil from the articles published in the triennium 2013-2015 in the Revista Brasileira de História da Educação (SBHE, 2001) and in the Revista HISTEDBR On Line (UNICAMP, 2000). The proposal to carry out a balance of this field of knowledge from two of the main specialized journals, aims to reflect on the recent production of the area by promoting a brief mapping of the field, having as methodological support the techniques of bibliometry that generated quantitative data allowing to perform statistical analyzes of the set of more than four hundred articles published by HISTEDBR On Line and nearby a hundred published by RBHE. The chosen magazines count on researchers of recognized scientific merit in their editorial bodies and of consultants, constituting themselves important vehicles of communication of the historical educational knowledge. These magazines were originated from initiatives of groups and societies quite active in the research in History of Education. The reflections pointed out tendencies, approximations and peculiarities when visualizing the field from distinct periodicals, the differences are remarkable, especially in the predominant thematic groups of each magazine. As for the work methodology, the starting point was the tabulation of published articles (reading titles, abstracts and keywords), demanding a commitment to manipulate the large volume of information, even if this exercise was facilitated by free access to the collections of these journals.
https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8652506
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, G. L. 15 anos de HISTEDBR. Revista HISTEDBR On-Line, Campinas, n. 4, out. 2001.

ARAÚJO, C. A. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 11-32, jan./jun. 2006.

CUNHA, M. V. Os periódicos em ciências da informação: uma análise bibliométrica. Revista Ciência da Informação, Brasília, DF n. 14, v. 1, p. 37-45, jan./jun. 1985.

GALVÃO, A. M. de. O. et al. Difusão, apropriação e produção do saber histórico - A Revista Brasileira de História da Educação (2001-2007). Revista Brasileira de História da Educação, São Paulo, n. 16, jan./abr. 2008.

LOMBARDI, J. C. Registrando trajetória: Grupo de Estudos e Pesquisas “História, Sociedade e Educação no Brasil” (HISTEDBR). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, editorial HISTEDBR on-line, n. 4, out. 2001. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/navegando/apresentacao_arquivos/Artigo_AN_Informacoes_HISTEDBR.htm. Acesso em: 07 fev. 2017.

MONARCHA, C. História da educação brasileira: história da formação do campo. In: NASCIMENTO, M. I. N. et al. (Org.). Instituições escolares no Brasil: conceito e reconstrução histórica. Campinas, SP: Autores Associados, 2007. P. 125-150.

REVISTA BRASILEIRA DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO. Campinas: SBHE, 2001- . Publicação contínua. Disponível em: http://www.rbhe.sbhe.org.br/index.php/rbhe/about. Acesso em: 06 fev. 2017.

REVISTA BRASILEIRA DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO. Edições anteriores. Campinas, 2015. (Triênio 2013-2015). Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/issue/archive. Acesso em: 06 fev. 2017.

REVISTA BRASILEIRA DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO. Equipe editorial. Campinas. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/about/editorialTeam. Acesso em: 06 fev. 2016.

REVISTA HISTEDBR ON-LINE. Campinas: UNICAMP, 2000- . Publicação trimestral. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr. Acesso em: 08 fev. 2017.

REVISTA HISTEDBR ON-LINE. Edições anteriores. Campinas, 2015. (Triênio de 2013-2015). Disponível em : http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/issue/archive. Acesso em: 08 fev. 2017.

REVISTA HISTEDBR ON-LINE. Expediente. Campinas, v. 16, n. 68, 2016. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8647425/14410. Acesso em: 08 fev. 2017.

SAVIANI, D.; LOMBARDI, J. C. 15 anos do HISTEDBR: histórico e situação atual. Revista HISTEDBR On-line, n. 4, out. 2001. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/revista/revis/revis04/art5_4.html. Acesso em: 08 fev. 2017.

SAVIANI, D. Editorial: (15 anos de Histedbr: 1986-2001). Revista HISTEDBR Online. n. 4, out. 2001. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/revista/revis/revis04/rev04.html. Acesso em: 07 fev. 2017.

SANTOS, T. B. Breve análise das publicações da Revista HISTEDBR ONLINE ao longo de suas edições. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 52, p. 436-452, set. 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640252/7811. Acesso em: 07 fev. 2017.

VIDAL, D.; FARIA FILHO, L. M. História da educação no Brasil: a constituição histórica do campo (1880-1970). Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, p. 37-70, 2003.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.