Banner Portal
The pedagogical work of teachers in the universe of child education: the critical theory as the emancipatory possibility of teaching
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher training. Child education. Critical theory.

How to Cite

NAKATA, Natasha Yukari Schiavinato; OLIVEIRA, Marta Regina Furlan de. The pedagogical work of teachers in the universe of child education: the critical theory as the emancipatory possibility of teaching. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 19, p. e019008, 2019. DOI: 10.20396/rho.v19i0.8652985. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652985. Acesso em: 23 jul. 2024.

Abstract

It is through social experience that children become human and learn about themselves and the world. It is from the first experiences that we experience with significant people in our lives that we will be forming, creating meanings and values, building our self-image and self-identity, thus developing our cognitive potential and, consequently, becoming subjects. In this perspective, this article has as main objective to reflect on the work of teachers in the infantile education, in the sense of seeking new possibilities of emancipatory actions on the part of these professionals in relation to the process of learning and humanizing formation of the children. The research is a bibliographical one in light of the foundations of the Critical Theory of Society, mainly with the contributions of Adorno (1995) and Horkheimer (2002) and other secondary readings. As a result, the child needs to be seen as a thinking, historical, cultural being that transforms the world and is transformed by it, and the teacher, imbued with a solid theoretical and practical formation, needs to potentiate this process of children's knowledge and learning through bias of the humanizing reflection of teaching. As a result, early childhood education has the responsibility and commitment to the formation and development of each child for the knowledge and knowledge historically constructed, so that the teacher recognizes the appropriate spaces for pedagogical interventions with the promotion of integral formation through discoveries and learning experiences from an early age.

https://doi.org/10.20396/rho.v19i0.8652985
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, T. W. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995. 190 p.

BARBOSA, M. C. S. Tempo e cotidiano – tempos para viver a infância. Teoria & Prática, Campinas, v. 31, n. 61, p. 213-222, nov. 2013.

BORGES, M. F. S. T.; SOUZA, R. C. de. S. (org.). A práxis na formação de educadores infantis. São Paulo: DP&A, 2002. 128 p.

DUARTE, N. A pedagogia histórico-crítica e a formação da individualidade para si. In: ORSO, P. J. (org.). Pedagogia histórico-crítica, a educação brasileira e os desafios de sua institucionalização. 1. ed. Curitiba: CRV, 2014. p. 33-47.

FREITAG, B. A teoria crítica: ontem e hoje. São Paulo: Brasiliense, 1986. 184 p.

FREITAS, F. et al. O espaço da escola de educação infantil como favorecedor do protagonismo infantil. Diversa Prática, v. 2, n. 2, p. 42-64, 2. sem. 2015. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/diversapratica/article/view/33557/17957. Acesso em: 23 maio 2018.

HADDAD, C. R.; PEREIRA, M. de. F. R. Pedagogia histórico-crítica e psicologia histórico cultural: inferências para a formação e o trabalho de professores. In: ORSO, P. J. (org.). Pedagogia histórico-crítica, a educação brasileira e os desafios de sua institucionalização. 1. ed. Curitiba: CRV, 2014. p. 75-85.

HORKHEIMER, M. Meios e fins. In: HORKHEIMER, M. Eclipse da razão. 7. ed. São Paulo: Centauro, 2002. p. 9-62.

LIMA, E. F. de. A concepção da educação em Theodor W. Adorno. In: ENCONTRO DE PESQUISA NA GRADUAÇÃO EM FILOSOFIA DA UNESP, n. 3, 2008, Marília, SP. Anais [...] Marília, SP: Filogenese, 2008. p. 77-84.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. In: MÉSZÁROS, I. O Desafio e o fardo do tempo histórico: o socialismo no século XXI. São Paulo: Boitempo, 2007. p. 195-223.

OLIVEIRA, B. A prática social global como ponto de partida e de chegada da prática educativa. In: OLIVEIRA, B.; DUARTE, N. (ed.). Socialização do saber escolar. 3 ed. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1987.

PUCCI, B. Teoria crítica e educação: contribuições da teoria crítica para a formação do professor. Espaço Pedagógico, v. 8, p. 1-22, 2001.

SAITO, H. T. I.; OLIVEIRA, M. R. F. de. Trabalho docente na educação infantil: olhares reflexivos para a ação intencional e planejada do ensino. Imagens da Educação, v. 8, n. 1, 2018.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.

ZUIN, A. Á. S. Sobre a atualidade do conceito de indústria cultural. Cadernos Cedes, ano XXI, n. 54, p. 9-18, ago. 2001.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.