Banner Portal
The relationship between youth, work and vocational education in the 21st century
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Youth
Education
Work
Programa Jovem Aprendiz

How to Cite

BELMIRO, Claudiane Braga; LUCENA, Carlos Alberto. The relationship between youth, work and vocational education in the 21st century: ananalysis of the Programa Jovem Aprendiz from the perspective of social class. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020046, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8653401. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653401. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This article aims at to present the results of a carried through research of mestrado in the Program of After-Graduation in Educação (PPGED) of the Federal University of Uberlândia, which if considered to analyse the historical context and the scienters of the Program Young Apprentice and as if it gave, more specifically, the process of implementation of this in the Monte city Carmelo, state of Minas Gerais. The analyses had been undertaken on the basis of estimated of Karl the Marx - which are: contradiction and fight of classrooms. The methodology adopted for analyses of the object understood documentary the bibliographical research and, as well as the field research, in which semistructuralized interviews had been carried through in order to know as they think and if they hold the citizens of the research. The results of this analysis point the proper limits of this politics of social inclusion of low income young, considering the contradictions that if establish in the structure of a society marked for the division of classrooms.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8653401
PDF (Português (Brasil))

References

ABRAMO, H. W. Considerações sobre a tematização social da juventude no Brasil. Revista Brasileira de Educação. São Paulo, n. 5-6, p. 25-36, 1997.

ABRAMO, H. W. Condição juvenil no Brasil Contemporâneo. In: ABRAMO, H. W.; BRANCO, P. P. M. (Org.). Retratos da juventude brasileira: análises de uma pesquisa nacional. São Paulo: Instituto Cidadania: Fundação Perseu Abramo, 2008. p. 37-73.

ABRAMO, H. W. O uso das noções de adolescência e juventude no contexto brasileiro. In: FREITAS, M. V. (Org.). Juventude e adolescência no Brasil: referências conceituais. Ação Educativa, 2005. p. 20-39.

ABRAMO, H. W.; BRANCO, P. P. M. Retratos da juventude brasileira: análises de uma pesquisa nacional. São Paulo: Instituto Cidadania: Fundação Perseu Abramo, 2008.

ANTUNES, R. L. C. Adeus ao trabalho? Ensaios sobre as metamorfoses e a centralidade do Mundo do Trabalho. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1997.

ANTUNES, R. L. C. Os sentidos do trabalho: ensaios sobre a afirmação e a negação do trabalho. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2009.

BELMIRO, C. M. B. Juventude e formação profissional a partir da reestruturação produtiva do capital no século XXI: uma análise sobre o Programa Jovem Aprendiz da cidade de Monte Carmelo (2016-2018). 2018. 175 f. Dissertação de Mestrado – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.

BOURDIEU, P. A “juventude é só uma palavra. In: BOURDIEU, P. Questões de Sociologia. Lisboa: Fim de Século, 2003. p. 151-162

BRASIL. Decreto nº 5.598 de 1º de Dezembro de 2005. Regulamenta a contratação de aprendizes e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5598.htm. Acesso em: 15 ago. 2018.

BRASIL. Lei nº 10.097 de 19 de Dezembro de 2000. Lei da Aprendizagem. Altera dispositivos da Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452 de 1º de Maio de 1943. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l10097.htm. Acesso em 15 ago. 2018.

DAYRELL, J. O jovem como sujeito social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 24, p. 40-52, set./dez. 2003.

FAGIANI, C. C. Educação e trabalho: a formação do jovem trabalhador no Brasil e em Portugal a partir da década de 1990. 2016. 210 f. Tese (Doutoramento) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2016.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. N. A política de educação profissional no Governo Lula: um percurso histórico controvertido. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26. n. 92, out. 2005.

HARVEY, D. Condição Pós-Moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. 6. ed. São Paulo, SP: Loyola, 1992.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – PNAD Contínua 2016. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas-novoportal/sociais/trabalho/17270-pnad-continua.html. Acesso em: 16 ago. 2018.

IPEA. Instituto de Pesquisa Econômica e Aplicada. Análise do Mercado de Trabalho 2016. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/mercadodetrabalho/bmt61_analise.pdf. Acesso em: 16 ago. 2018.

KUENZER, A. Z. Ensino de 2º grau: o trabalho como princípio educativo. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1992.

KUENZER, A. Z. Ensino médio: novos desafios. In: KUENZER, A. Z. (Org.). Ensino médio: construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 25-90.

LIMA FILHO, D. L. Impactos das recentes políticas públicas de educação e formação de trabalhadores: desescolarização e empresariamento da educação profissional. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 20, n. 02, p. 269-301, jul./dez. 2002.

LUCENA. C. A. Tempos de destruição: educação, trabalho e indústria do petróleo no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

MANFREDI, S. M. Educação profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.

MARGULIS, M.; URRESTI, M. La juvetud es más que una palavra. In: MARGULIS, M. (Ed). La juventude es más que una palavra: ensayos sobre cultura y juventude. Buenos Aires: Biblos, 2000. Disponível em: http://perio.unlp.edu.ar/catedras/system/files/mario_margulis-la-juventud-es-mas-que-una-palabra.pdf. Acesso em: 15 ago. 2018.

PESQUISA da OIT aponta crescimento do desemprego juvenil no mundo, 2016. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pesquisa-da-oit-aponta-crescimento-do-desemprego-juvenil-no-mundo/. Acesso em: 28 dez. 2017.

POCHMANN, M. Situação do jovem no mercado de trabalho no Brasil: um balanço dos últimos 10 anos. São Paulo: Ed. UNICAMP, 2007.

RAMOS, M. N. A pedagogia das competências: autonomia ou Adaptação? São Paulo: Cortez, 2001. 320 p.

SANTOS, P. R. F. dos. A intensificação da exploração da força de trabalho com a produção flexível: elementos para o debate. O social em questão, ano XIV, n. 25/26, p. 137-156, 2011. Disponível em: http://osocialemquestao.ser.puc-rio.br/media/8_OSQ_25_26_Santos.pdf. Acesso em: 15 ago. 2018.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.

SPOSITO, M. P. Os jovens no Brasil: desigualdades multiplicadas e novas demandas políticas. São Paulo: Ação Educativa, 2003.

SPOSITO, M. P.; CARRANO, P. C. R. Juventude e políticas públicas no Brasil. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 24, set./dez. 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Revista HISTEDBR On-line

Downloads

Download data is not yet available.