Banner Portal
School education and social transformation: readings of Manacorda and Mészáros
PDF (Português (Brasil))

Keywords

School education. Marxism and education. Society of classes. Human emancipation.

How to Cite

ZIMMER, Sérgio Antônio; CASTANHA, André Paulo. School education and social transformation: readings of Manacorda and Mészáros. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, p. 1172–1194, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i4.8653472. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653472. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

The present text is the result of our research at the Masters level in education, whose objective is to analyze, in the writings of Manacorda and Mészáros, the role of school education in the process of social transformation. This is a theoretical research that analyzes the authors' works on education. We organize the article in three parts: in the first one we approach biographical aspects of the studied, in the second approach we deal with school education and social transformation; we conclude with the final considerations. As a result, we emphasize that for the thinkers the role of school education should be to raise the critical awareness of the workers, besides this, should be articulated to a non-school education that advocates the need for structural social transformation in all spheres of human life, which alters the subordination of labor to capital and contributes to the overcoming of class society.

https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8653472
PDF (Português (Brasil))

References

ANTUNES, C. A educação em Mészáros: trabalho, alienação e emancipação. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

BITTAR, M. História da educação e marxismo em duas trajetórias intelectuais do século XX: Brian Simon e Mario Alighiero Manacorda. Revista HISTEDBR On-line. Campinas, n. 49, p. 07-18, 2013. Disponível em: http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/hitedbr/aticle/view/8640317. Acesso em: 14 dez. 2018.

CATANI, A. M. Considerações sobre educação a partir das concepções de István Mészáros. In: JINKINGS, I.; NOBILE, R. (Org.). István Mészáros e os desafios do tempo histórico. São Paulo: Boitempo, 2011. p. 151-158.

GONZALES, J. L. C. A dimensão pedagógica do marxismo na obra de Mario Manacorda. 1990. 262 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1990.

MANACORDA, M. A. Depoimento. Revista da Associação Nacional de Educação - ANDE, Perdizes, São Paulo, n. 10, p. 59-64, 1986.

MANACORDA, M. A. Educação e trabalho. Revista Educação em Questão, Natal, Rio Grande do Norte, v. 2, n. 2, 1989. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/issue/viewIssue/620/126. Acesso em: 14 dez. 2018.

MANACORDA, M. A. História da educação: da Antiguidade aos nossos dias. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

MANACORDA, M. A. Karl Marx e a liberdade: aquele velho liberal do comunismo. Campinas, SP: Alínea, 2012.

MANACORDA, M. A. Marx e a pedagogia moderna. Campinas, SP: Alínea, 2007.

MANACORDA, M. A. O princípio educativo em Gramsci. Tradução: William Lagos, Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.

MANACORDA, M. A. Reflexões sobre história e educação: o século XX e as perspectivas para o futuro. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D. (Org.). Navegando pela história da educação brasileira: 20 anos de HISTDBR. Campinas, SP: Autores Associados; HISTDBR, 2009. p. 13-43.

MÉSZÁROS. A educação para além do capital. Tradução Isa Tavares. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

MÉSZÁROS. A teoria da alienação em Marx. Trad. Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2016.

MÉSZÁROS, I. Entrevista concedida a Ivana Jinkings. Publicada pela revista Margem Esquerda, n. 7, 2006. Disponível em: http://www.historianet.com.br/conteudo/default.aspx?codigo=831. Acesso em: 24 set. 2017.

MÉSZÁROS. Entrevista. Concedida ao programa Circuito da TV UFMG, publicada em 2015. Programa de TV. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=d-kqgwaj5PQ. Acesso em: 25 set. /2017.

MÉSZÁROS. István Mészáros: filósofo húngaro encara a educação baseada em ruptura com a “lógica do capital”. Entrevistado por Ruben Barros. Educação, 3 de outubro de 2017. Disponível em: http://www.revistaeducacao.com.br/istvan-meszaros-encara-educacao-baseada-em-ruptura-com-a-logica-do-capital/. Acesso em 03 jun. 2018.

MÉSZÁROS. O desafio e o fardo do tempo histórico: o socialismo no século XXI. Tradução de Ana Cotrim e Vera Cotrin. São Paulo: Boitempo, 2007.

MÉSZÁROS. Reflexões e perspectivas das relações entre capital e educação. Revista Perspectiva do Centro de Ciências da Educação da Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, v. 27, n. 2, 2009a. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/viewFile/2175- 795X.2009v27n2p533/15292. Acesso em: 14 dez. 2018.

MÉSZÁROS. Tempos de Lukács e nossos tempos: socialismo e liberdade. Entrevista. Verinotio revista on-line, ano v, n. 10, out. 2009b. Disponível em: http://www.verinotio.org/conteudo/0.34578628963398.pdf. Acesso em 23 set. 2017.

NOSELLA, P. Mario Alighiero Manacorda: um marxista a serviço da liberdade plena e para todos. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, Campo Grande, MS, n. 36, p. 15-30, jul./dez. 2013.

NOSELLA, P. Reflexões sobre história e educação: o século XX e as perspectivas para o futuro. Apresentação. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D. (Org.). Navegando pela história da educação brasileira: 20 anos de HISTDBR. Campinas, SP: Autores Associados; HISTDBR, 2009. p. 07-11.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.