Banner Portal
The method of emancipation arrives to the new world: Jacotot's universal teaching in Brazil (1840-1848)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Universal teaching. Joseph-Jacotot. Benoît Mure. XIX century. Equality.

How to Cite

CRUZ, Crislaine Santana; BRETAS, Silvana Aparecida. The method of emancipation arrives to the new world: Jacotot’s universal teaching in Brazil (1840-1848). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 18, n. 4, p. 940–962, 2018. DOI: 10.20396/rho.v18i4.8653536. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653536. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The present study discloses the results of the dissertation entitled: "charity without limits. Science without Privileges ": Jacotot's Universal Teaching by Benoît Mure in Brazil (1840-1848). The idea of a new world to refer to the newly discovered American continent permeated the thinking of curious European foreigners to know Brazil in the nineteenth century. Imagining a land where one could create a different society, based on an old world addicted and where it was no longer possible to believe in equality between men, certainly motivated the arrival of many immigrants to this new land with ideas to create here a new society and without the vices of the old continent. Benoît Jules Mure represents this foreigner excited by the possibility of a new beginning in a new land. Our goal in this section is to understand the actions and modes of disclosure employed by Benoît Jules Mure to promote the ideas of the Universal Teaching Method in Brazil. The study is based on authors such as: Rancière (2013); Sirinelli (2003); Faria Filho (2011), among others. It is noteworthy that Mure acted on several fronts in the dissemination of the Method, from publications in periodicals of the time, until its application in the homeopathy school.

https://doi.org/10.20396/rho.v18i4.8653536
PDF (Português (Brasil))

References

A SCIENCIA: Revista Synthetica dos Conhecimentos Humanos. Rio de Janeiro, [1847-1848], Semestral.

BARRA, S. H. da. S. A Cidade corte: o Rio de Janeiro no início do século XIX. COLÓQUIO INTERNACIONAL DE HISTÓRIA CULTURAL DA CIDADE, 1., 2015, Porto Alegre. Anais... Porto Alegre, 2015. p. 791-805. Disponível em: http://www.ufrgs.br/gthistoriaculturalrs/55CDSergiohamiltondasilvaBarra.pdf. Acesso em: 14 dez. 2017.

BRETAS, S. A.; CRUZ, C. S. O mestre e o aprendiz como iguais: a potência da vontade e da inteligência humana em Rancière. In: Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 63, p. 210-232, jun. 2015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8641179. Acesso em: 10 dez. 2015.

BURMEISTER, H. Viagem ao Brasil através das províncias do Rio de Janeiro e Minas Gerais: visando especialmente a história natural dos distritos auridiamentíferos. Tradução: Manoel Salvaterra e Hubert Schoenfeldt; nota bio-bibliográfica Augusto Meyer. Belo Horizonte: Itatiaia; São Paulo: Universidade de São Paulo, 1980.

DINIZ, M. F. P. Benoît-Jules Mure no Brasil: 1840-1848. 2008. Tese (Doutorado) – Instituto de Cultura e Escola e Homeopatia, 2008. Disponível em: http://bases.bireme.br/cgibin/wxislind.exe/iah/online/?IsisScript=iah/iah.xis&src=google&base=HomeoIndex&lang=p&nextAction=lnk&exprSearch=11122&indexSearch=ID. Acesso em: 15. jun. 2016.

FARIA FILHO, L. M. Instrução elementar no século XIX. In: LOPES, E. M. T.; FARIA FILHO, L. M.; VEIGA, C. G. (Org.). 500 anos de educação no Brasil. 5. ed. Belo Horizonte: Autentica, 2011. p. 135-150.

FERREIRA JUNIOR, A. História da educação Brasileira: da colônia ao século XX. São Carlos: EdUFSCar, 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Amarilio_Ferreira_Jr/publication/270903884_Historia_da_Educacao_Brasileira_da_Colonia_ao_seculo_XX/links/554b5a280cf21ed21359275d/Historia-da-Educacao-Brasileira-da-Colonia-ao-seculo-XX.pdf. Acesso em: 14 dez. 2017.

FILIPIM, P. V. de. S.; ROSSI, E. R.; RODRIGUES, E. História da institucionalização da educação infantil: dos espaços de assistência à obrigatoriedade de ensino (1875-2013). Rev. HISTEDBR On-line, Campinas, v. 17, n. 2 [72], p. 605-620, abr./jun. 2017. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/download/.../16934. Acesso em: 14dez. 2017.

GALHARDO, J. E. R. História da homeopatia no Brasil. In: GALHARDO, J. E.R. (Org.). Livro do 1° Congresso Brasileiro de Homeopatia. Rio de Janeiro, 1928. p. 271-1016. (BN). Disponível em: http://www.brasiliana.usp.br/handle/1918/06003100#page/414/mode/1up. Acesso em: 15 jul. 2016.

JANOT, C. Benoît Mure (1809-1858). 1936 (Biografia) In: MURE, B. J. (Org.). Patogenesia brasileira. Tradução: Maria Silvia Mourão Netto. São Paulo: Rocca. 1999. p. XI-XXI.

JORNAL DA ACADEMIA MEDICA-HOMEOPATHICA DO BRASIL. Rio de Janeiro, n. 01, jan. 1848.

JORNAL DO COMMERCIO. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2 out. 1846a.

JORNAL DO COMMERCIO. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 7 dez. de 1840a.

JORNAL DO COMMERCIO. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 8 jul. 1846b.

JORNAL DO COMMERCIO. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 17 dez. 1840b.

JORNAL DO COMMERCIO. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 20 set. 1841.

JORNAL DO COMMERCIO. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, n. 86, 1 abr. 1848.

JORNAL DO COMMERCIO. Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, n. 274, 5 out. 1846c.

LIMA, L. M. de. Os letrados e a imprensa: um perfil do intelectual brasileiro oitocentista. In: ENCONTRO

REGIONAL DE HISTÓRIA: PODER, VIOLÊNCIA E EXCLUSÃO, 19., 2008, São Paulo. Anais... São Paulo: ANPUH/SP-USP, 2008. 12 p. Disponível em: http://www.anpuhsp.org.br/sp/downloads/CD%20XIX/PDF/Autores%20e%20Artigos/Lilian%20Martins%20de%20Lima.pdf. Acesso em: 14 dez. 2017.

LOPES, K. R.; MENDES, P. R.; FARIA, V. L. B. de. (Org.). Coleção PROINFANTIL. Modulo 1. Unidade 3. Brasília: MEC; Secretaria de Educação Básica; Secretaria de Educação a Distância, 2005. (Livro de estudo, v. 2). Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012723.pdf. Acesso em: 14dez. 2017.

MALEVAL, I. T. Bento Mure e a querela médica nas páginas da Revista do Instituto Histórico e Geográfico brasileiro de 1847. Revista de Teoria da História, v. 6, n. 2, p. 150-177, 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/23238161/BENTO_MURE_E_A_QUERELA_M%C3%89DICA_NAS_P%C3%81GINAS_DA_REVISTA_DO_INSTITUTO_HIST%C3%93RICO_E_GEOGR%C3%81FICO_BRASILEIRO_DE_1847. Acesso em: 15 jun. 2016.

MÍKOLA, N. A inserção da homeopatia no Brasil e o espiritismo como estratégia de legitimação (1860-1890). Revista Brasileira de História das Religiões, Maringá-PR, n, v. 9, 2011. Disponível em: http://www.dhi.uem.br/gtreligiao/pdf8/ST1/003%20-%20Nadia%20Mikola.pdf. Acesso em: 15 jun. 2016.

PEREIRA, M. E. M. A indução para o conhecimento e o conhecimento para a vida prática: Francis Bacon. In: ANDERY, M. A. et al. (Org.) Para compreender a ciência: uma perspectiva histórica. 6. ed. rev. ampl. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo, EDUC, 1996. p. 193-200.

RANCIÈRE, J. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Tradução: Lílian do Valle. 3. ed. 2. Reip. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

RIBEIRO, D. Estudos da antropologia da civilização, IV: os brasileiros, livro I. Teoria do Brasil. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975.

SIRINELLI, J. Os intelectuais. In: RÉMOND, R. (Org.). Por uma história política. Tradução: Dora Rocha. 2. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2003. p. 231-269.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.