Banner Portal
Theoretical-methodological conception dialethics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Dialectic method
Popular education
Educational movement

How to Cite

FERRONATO, Cristiano de Jesus; DANTAS JUNIOR, Hamilcar Silveira; FIGUERÊDO, Acácio Nascimento. Theoretical-methodological conception dialethics: na incursion to the movements of popular education. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020012, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8653538. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653538. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The article proposes to analyze the Dialectic conception and its incursion into the studies of popular education movements from 1958 to 1964. As a methodological procedure we use bibliographical research, through the literature review of the area, whether in books, periodicals, master's dissertation or doctoral thesis that deals with the object of study.In the first item Dialectical theoretical-methodological conception, we try to sketch the dialectical conception, based on a brief review of literature of Marxist tradition. In the second item the incursion of the dialectic in popular education movements in Brazil, we analyze the incursion of the dialectical conception in the researches of the education and popular culture movements in Brazil from 1958 to 1965.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8653538
PDF (Português (Brasil))

References

BEISIEGEL, C. de R. Política e educação popular: a teoria e a prática de Paulo Freire no Brasil. Brasilia: Liber Livros, 2008.

BENEVIDES, L. S. Abram-se as cortinas: a história da formação teatral em Aracaju, Sergipe (1960-2000). 2015. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Sergipe, São Cristovão, 2015.

COSTA, F. X. P. da.; FIGUEREDO, A. N. Alfabetização de jovens e adultos: uma problemática atual da educação popular. João Pessoa, PB: IMPREL, 2014.

GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. Tradução de Nelson Coutinho. 10. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.

HURTADO, C. N. Contribuições para o debate latino-americano sobre a vigência e a projeção da educação popular. In: PONTUAL, P.; IRELAND, T. (org.). Educação Popular na América Latina: diálogo e perspectivas. Brasília: Ministério da Educação: UNESCO, 2006.

JARA, O. O desafio de teorizar sobre a prática para transformá-la. In: GADOTTI, M.; TORRES, C. A. (org.). Educação popular: utopia Latino Americana. São Paulo: Cortez: Editora da Universidade de São Paulo, 1994.

KOSIK, K. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

MANACORDA, M.A. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. 25. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

MARX, K. O capital. Tradução de Reginaldo Sant’Anna. 17. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999. (Critica da Economia Política: livro 1 / Karl Marx).

PAIVA, V. História da educação popular no Brasil. Educação popular e educação de adultos. São Paulo: Edições Loyola, 2015. (Instituto Brasileiro de Desenvolvimento - IBRADES. Temas Brasileiros II).

PINHEIRO, M. C. de. O. Dos Comitês Populares Democráticos (1945-1947) aos Movimentos de Educação e Cultura Popular (1958-1964): uma história comparada. 2014. Tese (Doutorado) – Programa em História Comparada, Instituto de História, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2014.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica. Primeiras aproximações. 8. ed. rev. e ampl. Campinas, SP: Autores Associados, 2003. (Coleção Educação Contemporânea).

SICHIROLLO, L. Dialéctica. Tradução de Lemos de Azevedo. Lisboa: Presença, 1973.

WANDERLEY, L. E. W. Educar para transformar: educação popular, igreja católica e política no movimento de educação de base. Petrópolis, RJ: Vozes, 1984.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.