Banner Portal
Child education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Childhood education
Education projects in dispute
Democratization
Humanization of childhood school

How to Cite

RODRIGUES, Adenil Alves; RODRIGUES, Doriedson do Socorro; RODRIGUES, Vandreia de Oliveira. Child education: projects of education in dispute, issues of democratization and humanization in childhood school. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020025, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8653918. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8653918. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The text discusses early children's education by problematizing the antagonistic educational projects that today compete for this space; the need for a real and not only apparent and formal democratization for this stage of basic education; and the construction of a human and humanizing childhood school. This is a bibliographical research that takes as foundation for its analysis the dialectical historical materialism because it considers that in class society the dispute and the control by the determination of the function that the school plays is not restricted only to the higher levels and modalities of the education, but it goes through all the stages that make up the basic school, including the education of children. The conclusions reached by us indicate that being one of the stages of basic education, in child education there is also a dispute for the consolidation of a type of training that serves different projects of society. It was also clear here that the humanization of  childhood education does not take effect only with words or a desire to construct a new model of the childhood school, although these are necessary paths, but that the very fundamental is the ethical-political commitment of the transformation of the childhood education into a kind of education in which its content, method and form may have as a focal point the clarity of the project of society we want to build, as well as the transformation of the relations that are now established in the school and corroborate with the reproduction and maintenance of the society of classes.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8653918
PDF (Português (Brasil))

References

ALGEBAILE, E. Escola pública e pobreza no Brasil. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009.

ANDRADE, L. B. P. de. Educação infantil: discurso, legislação e práticas institucionais. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

ARAUJO, R. M. de. L. O marxismo e a pesquisa qualitativa como referência para investigação sobre educação profissional. In: ARAÚJO, R. M. de. L.; RODRIGUES, D. do. S. (Org.). A pesquisa em trabalho, educação e políticas educacionais. Campinas, SP: Alínea, 2012.

ARAUJO, R. M. de. L.; FRIGOTTO, G. Práticas pedagógicas e ensino integrado. Revista Educação em Questão, Natal, v. 52, n. 38, p. 61-80, maio/ago. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/viewFile/7956/5723. Acesso em: 13 jun. 2016.

ARROYO, M. G. O direito do trabalhador à educação. In: GOMEZ, C. M. et al. (Org.). Trabalho e conhecimento: dilemas na educação do trabalhador. São Paulo: Cortez, 2002.

BARBOSA, I. G.; ALVES, N. N. de. L. Gestão democrática na educação infantil e participação da família: possibilidades e limites. 2016. Disponível em: http://www.anpae.org.br/congressos_antigos/simposio2009/138.pdf. Acesso em: 08 dez. 2016.

EVANGELISTA, O. Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. In: ARAUJO, R.;

RODRIGUES, D. (Org.). A Pesquisa em trabalho, educação e políticas educacionais. Campinas: Alínea. 2012.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva: um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social e capitalista. 9. ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 2010.

FRIGOTTO, G. Educação e a crise do capitalismo real. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

FRIGOTTO, Gaudêncio. O Enfoque da Dialética Materialista Histórica na Pesquisa Educacional. In: FAZENDA, Ivani. (Org.). Metodologia da Pesquisa Educacional. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

HORA, D. L. da. Educação e gestão educacional na sociedade brasileira contemporânea: algumas reflexões. EccoS – Revista Científica, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 65-87, jan./jun. 2014. Disponível em: http://www.periodicos.udesc.br/index.php/linhas/article/viewFile/1212/1026. Acesso em: 02 maio 2017.

KRAMER, S. De que professor precisamos para a educação infantil? Uma pergunta, várias respostas. Pátio Educação Infantil, v. 1, n. 2. ago./nov. 2003.

MAKARENKO, A. O livro dos pais. Lisboa: Livros Horizonte, 1976. v.1/2.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008. v. 1.

MELLO, S. A.; LUGLE, A. M. C. Infância e humanização: algumas considerações na perspectiva histórico-cultural. Perspectiva: Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 83-104, jan./jun. 2007.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. Tradução de Isa Tavares. São Paulo: Boitempo, 2008.

MOREIRA, J. A. da. S.; LARA, A. M. de. B. Educação infantil e o cenário histórico-econômico da sociedade capitalista, 2012. Disponível em: http://books.scielo.org/id/kcv6j/pdf/moreira-9788576285854-04.pdf. Acesso em: 05 maio 2017.

MORENO, G. L. Organização do trabalho pedagógico na instituição de educação infantil. In: PASCHOAL, J. D. (Org.). Trabalho pedagógico na educação infantil. Londrina: Humanidades, 2007.

SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre a educação política. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

VICENTINI, D.; BARROS, M. S. F. A humanização da criança na educação infantil: implicações da teoria histórico-cultural. Educação, v. 42, n. 1, p. 163-176, jan./abr. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/23681/pdf. Acesso em: 17 maio 2017.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.