Banner Portal
Distance education in Brazil, Russia and China
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Distance education
Development
Innovation
Theory of human capital
Knowledge economy.

How to Cite

MORAES, Raquel de Almeida. Distance education in Brazil, Russia and China: roads for development and innovation. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 19, p. e019043, 2019. DOI: 10.20396/rho.v19i0.8654081. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8654081. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The objective of this article is to disseminate the research on Distance Education, EaD in Brazil, Russia and China, from the early 20th century to 2016, problematizing the directions for development and innovation in these countries. The methodological approach is from the historical-dialectical materialism present in the critical comparative studies in education.Among the results, it should be noted that the tendency to massification and rapid profit is present in private educational institutions in Brazil. In Russia and China no private distance courses have been found and politics has been state since the communist revolutions. In the documents collected in these countries, the analysis of the discourses revealed that there is an approximation with the guidelines of the international organizations, having as ideological foundation the Human Capital Theory and the  Knowledge Economy.

https://doi.org/10.20396/rho.v19i0.8654081
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, J. R. M. A história da educação a distância no Brasil. Carta Mensal Educacional, Instituto de Pesquisas Avançadas em Educação, ano 16, n. 82, jun. 2007. Disponível em: http://www.ipae.com.br/pub/pt/cme/cme_82/index.htm. Acesso em: 27 nov. 2018.

AMARAL, N. C. A educação superior brasileira: dilemas, desafios e comparações com os países da OCDE e do BRICS. Rev. Bras. Educ, Rio de Janeiro v .21, n. 66, p. 717-736, jul./set. 2016.

ARAÚJO, C. B. Z. M. de. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 23, n. 87, p. 311-340, abr./jun. 2015.

BELLONI, M. L. Ensaio sobre educação a distância no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, SP, v. 78, p. 117-142, 2002.

BONITATIBUS, S. G. Educação comparada. Conceito, evolução, métodos. São Paulo: EPU, 1989.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Notas estatísticas do censo da educação superior. Brasília: INEP, 2013.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Notas estatísticas do censo da educação superior. Brasília: INEP, 2016.

CARNOY, M. et al. Expansão das Universidades em uma economia global de mudança. Triunfo dos BRIC? Brasília: Capes, 2015.

CARVALHO, E. J. G. Estudos comparados em educação: novos enfoques teóricos metodológicos. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 36, n. 1, p. 129-141, jan./jun., 2014.

CIAVATTA, M. Estudos comparados: sua epistemologia e sua historicidade. Trabalho & Educação, v. 7, p. 129-151, 2009.

COMUNIDADE EUROPÉIA. Economia do conhecimento. Disponível em: http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docoffic/official/reports/pdf/p147_pt.pdf. Acesso em: 27 nov. 2018.

COSTA, C. J. da.; PIMENTEL, N. M. O sistema universidade aberta do Brasil na consolidação da oferta de cursos superiores a distância no Brasil. ETD: Educação Temática Digital, v. 10, p. 71-90, 2009.

DOURADO, L. F. OLIVEIRA, J. F. de. Políticas educacionais e reconfiguração da educação superior no Brasil. In: DOURADO, L. F.; CATANI, A. M. (Org.). Universidade pública: política e identidade institucional. Campinas, SP: Autores Associados; Goiânia: Ed. da UFG, 1999. p. 66-74.

DUARTE, N. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Quatro ensaios críticos-dialéticos em filosofia da educação. Campinas: Autores Associados, 2003.

FIORIN, J. L. Linguagem e ideologia. São Paulo: Ática, 2005.

FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva: um (re) exame das relações entre educação e estrutura econômica-social e capitalista. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1999.

KLEES, S. J. Human Capital and rates of return: brillant ideas or ideological dead ends? Comparative Education Review, v. 60, n. 4, p. 644-672, 2016.

LUCENA, C.; PREVITALI, F. S.; LUCENA L. (Org.). A crise da democracia brasileira. 1. ed. Uberlândia: Navegando Publicações, 2017.

MARX, K. Contribuição para a crítica da economia política (Prefácio). Lisboa, ES: 1971. (Teoria).

MARX, K.; ENGELS, F. Ideologia alemã. Feurbach. 2. Ed. São Paulo: Hucitec, 1986.

MATTELART, A. História da sociedade da informação. São Paulo: Loyola, 2002.

MERCADANTE, A. Perspectivas da educação no Brasil. Brasília: MEC, 2015.

MORETTI, D. M. A compatibilidade entre a lógica econômica e o ensino superior, após a Constituição Federal de 1998: o caso da Anhanguera Educacional participações S.A. 2013. 393 f. Dissertação (Mestrado em Direito) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

MORETTI, D. A responsabilidade internacional do Estado Brasileiro por violações do direito à educação a partir do sistema global de proteção dos direitos humanos. RDDP: Revista Digital de Direito Público, v. 1, p. 30, 2012.

MOTA JUNIOR, W. P. da.; MAUÉS, O. C. O Banco Mundial e as políticas educacionais brasileiras. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 4, p. 1137-1152, 2014.

PETERS, O. Das Fernstudium an den Hochschulen der Sowjetunion. Hamburg: Walter Schultz Verlag KG, 1967.

PIMENTEL, F. C. Tendências ideológicas dos cursos de licenciatura em educação física na modalidade a distância. 2017. 140 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2017.

OCDE. The knowledge-based economy. Organisation for economic cooperation and development. Paris: OCDE, 1996.

OLIVEIRA, C. de. Em fusão, Kroton e Estácio tendem a ampliar educação a distância, demitir e elevar lucros. RBA, publicado 28 jul. 2016. Disponível em: http://www.redebrasilatual.com.br/educacao/2016/07/com-lucro-crescente-kroton-e-estacio-sinalizam-mais-investimentos-em-educacao-a-distancia-3077.html. Acesso em: 27 nov. 2018.

ROBERTSON, S. L.; DALE, R. O Banco Mundial, o FMI e as possibilidades da educação crítica. In: APPLE, M. et al. (org.). Educação crítica. Análise internacional. Porto Alegre: Artmed, 2011. p. 34-48.

SANTOS, M. Por uma outra globalização. Do pensamento único à consciência universal. São Paulo: Record, 2011.

SAVIANI, D. As concepções pedagógicas na história da educação brasileira. Texto elaborado no âmbito do projeto de pesquisa “o espaço acadêmico da pedagogia no Brasil”, financiado pelo CNPq para o projeto 20 anos de Histedbr. Campinas, 25 de agosto de 2005.

SAVIANI, D. História comparada da educação: algumas aproximações História da Educação, v. 5, n. 10, p. 5-16, 2001.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 1. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

SAVIANI, D. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. In: FERRETI, C. et. al. (org.). Novas tecnologias, trabalho e educação. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 147-164.

SAVIANI, D. Vicissitudes e perspectivas do direito à educação no Brasil: abordagem histórica e situação atual. Ed. Soc., v. 34, n. 124, p. 743-760, 2013.

SCHULTZ, T. O valor econômico da educação. Rio de Janeiro: Zahar, 1962.

SMIRNOVA, I. Distance education in Russia and beyond. ONLINE EDUCA. BERLIN 2011.

WORLD BANK. Knowledge assessment methodology, KAM 12. Washington: World Bank, 2007.

WORLD BANK. Lifelong learning in the global knowledge economy. Challenges for developing countries. Washington: World Bank, 2003.

XIN, D.; JIAN, N.; YANHUI, H. Research on distance education development in China. British Journal of Educational Technology, v. 41, n. 4, p. 582–592, 2010.

ZAWACKI-RICHTER, O.; KOUROTCHKINA, A. The development of distance education in the Russian Federation and the Former Soviet Union. International Review of Research in Open and Distance Learning, v. 13, n. 3, p. 165-184, 2012.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.