Banner Portal
Historical education and temporality
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Historical education
History teaching
Historical consciousness
Temporality.

How to Cite

SANTOS, Flávio Batista dos; CAINELLI, Marlene Rosa. Historical education and temporality: field and category of teaching and learning in history. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 19, p. e019032, 2019. DOI: 10.20396/rho.v19i0.8654355. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8654355. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The present study deals with the constitution of historical education as a field of research, as well as of temporality as a category for teaching and learning in History. The research was developed from a bibliographical survey which examined some milestones that were relevant to its formation and consolidation in different countries. He also analyzed how the notions of temporality can contribute to the development of a historical consciousness or awareness that allows to provide a temporal orientation and the constitution of an identity of students and teachers from the teaching of history. From an exploratory perspective, the research was based on the studies of Jörn Rüsen (2010b), Michael Oakeshott (2003) and Eric Hobsbawm (2010). The aim was to understand and understand the relevance of time in History class, as well as relate it to practical life.

https://doi.org/10.20396/rho.v19i0.8654355
PDF (Português (Brasil))

References

ASHBY, R. Desenvolvendo um conceito de evidência histórica: as ideias dos estudantes sobre testar afirmações factuais singulares. Educar em Revista, Curitiba, número especial, 2006. Disponível em: http://www.ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/educar/.../4056. Acesso em: 20 jul. 2017.

ASSIS, A. A teoria da história de Jorn Rüsen: uma introdução. Goiânia: Ed. UFG, 2010.

BARCA, I. Concepções de adolescentes sobre múltiplas explicações em história. In: BARCA, I. Perspectivas em educação histórica. Actas das Primeiras Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: Centro de Estudos em Educação e Psicologia: Universidade do Minho, 2001a. p. 29-43.

BARCA, I. Educação histórica: uma nova área de investigação. Revista da Faculdade de Letras História. Porto, v. 2, série III, p. 13-21, 2001b.

BARCA, I. O papel da educação histórica no desenvolvimento social. In. CAINELLI, M.; SCHMIDT, M. A. (org.). Educação histórica: teoria e pesquisa. Ijui: Ed. Unijui, 2011.

BARTON, K. Ideias das crianças acerca da mudança através dos tempos: resultados de investigação nos Estados Unidos e na Irlanda do Norte. In: BARCA, I. (org.). Perspectivas em educação histórica. Actas das Primeiras Jornadas Internacionais de educação histórica. Braga: Centro de Estudos em Educação e Psicologia, Universidade do Minho, 2001. p. 55-68.

CAINELLI, M. R.; SCHMIDT, M. A. Desafios teóricos e epistemológicos na pesquisa em educação histórica. Revista Antíteses, v. 5, n. 10, p. 509-518, jul./dez. 2012. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/14501. Acesso em: 15 jul. 2017.

CAINELLI, M. R.; SCHMIDT, M. A. Percursos das pesquisas em educação histórica: Brasil e Portugal. In.: Educação histórica: teoria e pesquisa. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011.

CERRI, L. F. Ensino de história e consciência histórica: implicações didáticas de uma discussão contemporânea. São Paulo: FGV, 2011.

HELLER, A. O cotidiano e a história. Trad. Carlos Nelson Coutinho e Leandro Konder. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

HOBSBAWM, E. J. Era dos extremos: o breve século XX: 1924-1991. Trad. Marcos Santarrita. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

HOBSBAWM, E. J. Sobre história. Trad. Cid Knipel Moreira. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

LEE, P. Progressão da compreensão dos alunos em história. In. BARCA, I. (org.). Perspectivas em educação histórica. Actas das primeiras jornadas internacionais da educação histórica. Braga: Centro de Estudos em Educação e Psicologia – UMINHO, 2001.

MÉSZÁROS, I. Estrutura social e formas de consciência, volume II: a dialética da estrutura e da história. Trad. Rogério Bettoni. São Paulo: Boitempo, 2011.

OAKESHOTT, M. Sobre a história e outros ensaios. Trad. Renato Rezende. Rio de Janeiro: Topbooks, 2003.

PARANÁ, Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes curriculares da educação básica de história. Curitiba: SEED, 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br. Acesso em: 02 jul. 2017.

RÜSEN, J. História viva: teoria da história: formas e funções do conhecimento histórico. Trad. Estevão de Rezende Martins. Brasília: Ed. UnB, 2010a.

RÜSEN, J. Razão histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Trad. Estevão de Rezende Martins. Brasília: Ed. UnB, 2010b.

RÜSEN, J. Reconstrução do passado: teoria da história II: os princípios da pesquisa histórica. Trad. Estevão de Rezende Martins. Brasília: Ed. UnB, 2010c.

SCHIMIDT, M. A.; CAINELLI, M. Ensinar história. São Paulo: Scipione, 2004.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.