Banner Portal
The influence of humanism in the "good education" of brazilian mocity
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Humanism
Youth
Religious influence
Pombaline reform.

How to Cite

SILVA, Fabrícia Carla de Albuquerque; LIMA, Walter Matias; DIÓGENES, Elione Maria Nogueira; FARIAS, Flávia Maria de Albuquerque Silva. The influence of humanism in the "good education" of brazilian mocity: paradoxes of the pombaline ideals. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 19, p. e019037, 2019. DOI: 10.20396/rho.v19i0.8654552. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8654552. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This article aims at understanding and emphasizing the issues surrounding the so-called good education directed at Brazilian youth, whose foundation lies in the humanist tradition. In this perspective, in the first topic, the elements of the genesis and the senses of the term humanism, that go back to Antiquity and Renaissance are studied. In order to understand the polysemy that marks the Humanism, were consulted: Nogare (1985), Chacon (1980), Luckesi (1985), Cambi (1999), Bencostta (2007), Elias (1993), Hilsdorf (2006) and Melanchton [15--]. The subsequent discussion covers the changes brought about in the Brazilian context, in opposition to what was proposed in the Pombaline Reform. In the second topic of the article, it was essential to analyze the following sources: 1. Teachings for teachers of Grammatica Latina, Greek, Hebrew and Rhetorica ​​(1759); 2. Letters on the Education of the Youth (1760). As a final consideration, the characteristics of historical-literary Humanism and the role of religious in the perpetuation of this tradition in the educational sphere were emphasized, aimed at shaping the behavior of the youth of the Eighties in Brazil.

https://doi.org/10.20396/rho.v19i0.8654552
PDF (Português (Brasil))

References

BENCOSTTA, M. L. (org). Culturas escolares, saberes e práticas educativas: itinerários históricos. São Paulo: Cortez, 2007.

BLOCH, M. L. B. Apologia da história ou o ofício de historiador. Tradução: André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BOTO, C. A dimensão iluminista da reforma pombalina dos estudos: das primeiras letras à universidade. Revista Brasileira de Educação. v. 15, n. 44, maio/ago. 2010.

CAMBI, F. História da pedagogia. Tradução de Álvaro Lorencini. São Paulo: Fundação Editora da UNESP (FEU), 1999.

CHACON, V. O humanismo brasileiro. São Paulo: Summus – Secretaria da Cultura, 1980.

COSTA, C. História das Alagoas: resumo didático. Maceió: Serviços Gráficos de Alagoas, 1983.

ELIAS, N. O processo civilizador: formação do Estado e civilização. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1993. v. 2.

HILSDORF, M. L. S. O aparecimento da escola moderna: uma história ilustrada. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. 234 p.

LUCKESI, C. C. Humanismo no Brasil. In: NOGARE, P. D. (org.). Humanismos e anti-humanismos: introdução à antropologia filosófica. Petrópolis: Vozes, 1985. p. 270-298.

MELANCHTOHN, P. Ratio Studiorum praescripta Andreae Polono a Philippo Melanchthone. Tradução: Ilson Kayser. (Tradução disponibilizada, em 2010, pelo prof. Dr. Dr. Ricardo Willy Rieth), [15--].

NOGARE, P. D. Humanismos e anti-humanismos: introdução à antropologia filosófica. Petrópolis: Vozes, 1985.

NUNES, C. História da educação: espaço do desejo. Em Aberto, Brasília, ano IX, n. 47, p. 37-45, jun./set. 1990.

NUNES, M. T. Ensino secundário e sociedade brasileira. 2. ed. ver. e amp. São Cristóvão, SE: Editora da UFS, 1999. 152 p.

OEYRAS, C. de. Instrucçoens para os professores de Grammatica Latina, Grega, Hebraica e de Rhetorica, ordenadas, e mandadas publicar por ElRey Nosso Senhor, para uso das Escolas Novamente Fundadas nesses Reinos, e seus Domínios. Lisboa: Offic. de Miguel Rodrigues, 1759. Documento localizado no Arquivo Público Estadual Jordão Emerenciano – situado na cidade de Recife em Pernambuco.

PINHO, P. O ensino secundário na reforma Couto Ferraz (1854): uma nova estratégia de formação das elites? In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 3., 2004, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2004. Disponível em: http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe3/Documentos/Individ/Eixo3/197.pdf. Acesso em: 25 maio 2012.

QUEIROZ, O. A. P. de. Dicionário latim-português. São Paulo: Editora LEP, 1961.

SANCHES, A. R. As cartas sobre a educação da mocidade [1760]. Corvilhã – Portugal: Universidade da Beira Interior. 2003. Disponível em: http://www.estudosjudaicos.ubi.pt/rsanches_obras/cartas_educacao_mocidade.pdf. Acesso em: 15 jan. 2013.

SAVIANI, D. História das idéias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.

SECO, A. P.; AMARAL, T. C. I. do. Marquês de Pombal e a reforma educacional brasileira. 2006. Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/navegando/periodo_pombalino_intro.html. Acesso em: 12 jul. 2012.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.