Banner Portal
Catarse and individuality in the aesthetics of György Lukács and in historical-critical pedagogy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Art
Education
György Lukács
Historical-critical pedagogy

How to Cite

ASSUMPÇÃO, Mariana de Cássia. Catarse and individuality in the aesthetics of György Lukács and in historical-critical pedagogy. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020048, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8654562. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8654562. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

In this article, we put the catharsis category present in the aesthetics and works related to the aesthetics of György Lukács, as well as in the educational works that integrate historical-critical pedagogy. Our goal was to show the extent to which catharsis and the other elements intrinsic to it, when analyzed aesthetically and pedagogically, contribute to the formation of individuality towards more effective humanization. The analyzes proposed here sought to establish important approaches between art and school education as active and indispensable in the development of human individuality. The technique adopted for the present study was bibliographic research, in which we used Lukács' aesthetic work and other studies on it as main sources, in addition to those located within the scope of historical-critical pedagogy. We found that catharsis acts directly in the process of constituting a more universal individuality, since it promotes a qualitative leap in understanding and critical analysis of reality, being the highlight of pedagogical work.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8654562
PDF (Português (Brasil))

References

DUARTE, N. A catarse na didática da pedagogia histórico-crítica. Pro-posições, Campinas, v. 30, n. 20170035, p. 1-23, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pp/v30/1980-6248-pp-30-e20170035.pdf. Acesso em: 30 mar. 2020.

DUARTE, N. Arte e formação humana em Lukács e Vigotski. In: DUARTE, N.; DELLA FONTE, S. S (Org.). Arte, conhecimento e paixão na formação humana: sete ensaios de pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2010. p. 145-163.

DUARTE, N. Educação escolar, teoria do cotidiano e a escola de Vigotski. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2007.

DUARTE, N. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórico-crítica do currículo. Campinas: Autores Associados, 2016.

FREDERICO, C. Marx, Lukács: a arte na perspectiva ontológica. Natal: UFRN, 2005.

HELLER, A. O cotidiano e a história. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.

KIRALYFÁLVI, B. The Aesthetics of György Lukács. Princeton: Princeton University Press, 1975.

KOFLER, L.; ABENDROTH, W.; HOLZ, H. H. Conversando com Lukács. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

KONDER, L. Os marxistas e a arte: breve estudo histórico-crítico de algumas tendências da estética marxista. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

KOSIK, K. Dialética do concreto. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LUKÁCS, G. Estetica I: La peculiaridad de lo estetico. v. 1. Cuestiones previas y de princípio. Barcelona: Grijalbo, 1966a.

LUKÁCS, G. Estetica I: La peculiaridad de lo estetico. v. 2. Problemas de la mímesis. Barcelona: Grijalbo, 1966b.

LUKÁCS, G. Estetica I: La peculiaridad de lo estetico. v. 4. Cuestiones liminares de lo estético. Barcelona: Grijalbo, 1967.

LUKÁCS, G. Marxismo e teoria da literatura. São Paulo: Expressão Popular, 2010.

MARX, K. Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858: esboços da crítica da economia política. São Paulo: Boitempo; Rio de Janeiro: UFRJ, 2011.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 17. ed. Campinas: Autores Associados, 2007.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 41. ed. Campinas: Autores Associados, 2009.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. 1. reimpr. Campinas: Autores Associados, 2012.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Revista HISTEDBR On-line

Downloads

Download data is not yet available.