Banner Portal
The socialist thinking for education in Pistrak and Gramsci
PDF (Português (Brasil))

Keywords

School education
Educational work
Intellectual-moral formation
Single school of work
Unitary school.

How to Cite

CARVALHO, Saulo. The socialist thinking for education in Pistrak and Gramsci: school and intellectual-moral formation. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 19, p. e019038, 2019. DOI: 10.20396/rho.v19i0.8654858. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8654858. Acesso em: 19 jul. 2024.

Abstract

In this article we analyze the relations between the school proposals and intellectual-moral formation, present in the theory of Pistrak and Gramsci. One experienced the practice of Soviet schools based on an Eastern communist thought and another that theorized about school as an instrument of formation of working class hegemony in the West. For them the school would be the nodal point of the intellectual-moral formation of children, which would support the socialist project of self-organization of work. It is a theoretical and bibliographical study that discusses the nuances of socialist thinking for school education. It seeks to demonstrate the concrete theoretical and political bases that have influenced the elaboration of a common nucleus of ideals based on the need for cultural elevation of the masses, intellectual discipline and moral autonomy.

https://doi.org/10.20396/rho.v19i0.8654858
PDF (Português (Brasil))

References

BALDACCI, M. Per um principio educativo. In: KNÜPPEL, M. A.; DALAROSA, A. A. (Org.). Tempos, contratempos e contrapontos: estudos em educação e sociedade. Guarapuava: Unicentro, 2016.

CAMARGO, M. H. D. Gramsci e a questão meridional. Revista Espaço Acadêmico [on-line], n. 173. p. 45-50, out. 2015. Disponível em: file:///C:/Users/Compaq/Downloads/26125-128257-1-PB.pdf. Acesso em: 15 jul. 2018.

DEL ROIO, M. T. Educação como forma de reprodução da hegemonia e seu avesso. In: SCHLESENER, A. H. (Org.). Filosofia, política e educação: leituras de Antonio Gramsci. Curitiba: UTP, 2014. p. 121-135.

DEWEY, J. Impressões sobre a Rússia Soviética e o mundo revolucionário. Trad. Carlos Lucena. Uberlândia: Navegando Publicações, 2016.

DUBREUCQ, F. Jean-Ovide Decroly. Trad. Carlos Alberto Vieira Coelho, Jason Ferreira Mafra, Lutgardes Costa Freire e Denise Henrique Mafra. Recife: Fundação Joaquim Nabuco: Massangana, 2010.

FACCI, M. G. D. Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor? Um estudo crítico-comparativo da teoria do professor reflexivo, do construtivismo e da psicologia vigotskiana. Campinas: Autores Associados, 2004.

FREITAS, L. C. A luta pela pedagogia do meio: revisitando o conceito. In: PISTRAK, M. M. (Org.). A escola-comuna. 2. ed. Trad. Luiz Carlos de Freitas e Alexandra Marenich. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

GARTON ASH, T. Timothy Garton Ash, the uses of adversity. Essays on the fate of Central Europe. Nova York: Vintage, 1990.

GRAMSCI, A. Alguns temas da questão meridional. In: GRAMSCI, A. A questão meridional. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. O princípio educativo. Jornalismo. 2. ed. Trad. Carlos Nelson Coutinho. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. (Os intelectuais, v. 2).

GRAMSCI, A. Escritos políticos (1921-1926). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

GRAMSCI, A. Escritos políticos. Trad. Manuel Simões. Lisboa: Seara Nova, 1976. v. 1.

HOBSBAWN, E. Era dos extremos. O breve século XX 1914-1991. 2. ed. Trad. Marcos Santarrita. São Paulo: Companhia das Letras, 2014.

KRUPSKAIA, N. Prefácio da edição russa. In: PISTRAK, M. M. (org.). A escola-comuna. 2. ed. Trad. Luiz Carlos de Freitas e Alexandra Marenich, 2013. p. 103-108.

LÊNIN, V. A instrução pública. Moscovo: Edições Progresso, 1981.

LÊNIN, V. As tarefas das Uniões da Juventude. Discurso no III congresso de toda a Rússia da União Comunista da Juventude Socialista. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, número especial, p. 367-376, abr. 2011. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/revista/edicoes/41e/doc01_41e_1.pdfcoes/41e/doc01_41e_1.pdf. Acesso em: 28 jul. 2018.

MAESTRI, M.; CANDREVA, L. Antonio Gramsci: vida e obra de um comunista revolucionário. 2. ed. rev. e ampl. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

OSTROVSKI, N. Assim foi temperado o aço. Trad. Maria Delamare. São Paulo: Expressão Popular, 2003.

OYAMA, E. R. A perspectiva da educação socialista em Lênin e Krupskaia. Revista Marx e o Marxismo, [on-line], v. 2, n. 2, p. 44-70, jan./jul. 2014.

PISTRAK, M. M. Ensaios sobre a escola politécnica. Trad. Alexey Lazarev e Luiz Carlos de Freitas. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

PISTRAK, M. M. Fundamentos da escola do trabalho. 3. ed. Trad. Daniel Aarão Reis Filho. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

PISTRAK, M. M. (Org.). A escola-comuna. 2. ed. Trad. Luiz Carlos de Freitas e Alexandra Marenich. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

SAVIANI, D. Gramsci e a educação no Brasil: para uma teoria gramsciana da educação e da escola. In: SCHLESENER, A. H. (Org.). Filosofia, política e educação: leituras de Antonio Gramsci. Curitiba: UTP, 2014. p. 137-164.

SHULGIN, V. N. Rumo ao politecnismo. Trad. Alexey Lazarev e Luiz Carlos de Freitas. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

SIMIONATTO, I. O social e o político no pensamento de Gramsci. In: AGGIO, A. (Org.). Gramsci: a vitalidade de um pensamento. São Paulo: Ed. da Unesp, 1998.

UNA INTERVISTA ad Amadeo Bordiga. Da "Storia contemporanea" n. 3 del settembre 1973. Associazione Enrico Berlinger per la consevazione e valorizzazione del patrimonio culturale della sinistra italiana. Disponível em: http://www.enricoberlinguer.org/home/saggi-e-studi/amadeo-bordiga/76-una-intervista-ad-amadeo-bordiga. Acesso em: 25 nov. 2016.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.