Banner Portal
Appointments on the organization of creationism and intelligent design in the USA and Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Creationism
Intelligent design
Evolution theory

How to Cite

SILVA, Hugo Rodrigues da. Appointments on the organization of creationism and intelligent design in the USA and Brazil. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020013, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8655095. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8655095. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The growth of religious institutions, especially those of Christian denomination in Brazil and in the world, has contributed to the spread of religious interpretations about the origin of the world and natural and social phenomena. In this context science as an instrument of understanding the world loses space for the mythical revelations present in the biblical scriptures. Creationism, as the main Christian interpretation for the explanation of the origin of the world, has been reinvigorated in the field dispute with science, by questioning the scientific discoveries inspired by the theory of biological evolution, the guiding axis of the natural sciences, presenting pseudo-scientific alternatives for the understanding of the complex organization of the natural world. In this article some notes on the organization of creationism and Intelligent Design in the USA, cradle of its constitution, and in Brazil, whose dissemination has occupied several institutions of the republic, are presented.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8655095
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. [Constituição (1824)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao24.htm. Acesso em: 20 dez. 2017.

BRASIL. [Constituição (1891)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao91.htm. Acesso em: 20 dez. 2017.

BRASIL. [Constituição (1934)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao34.htm. Acesso em: 20 dez. 2017.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 20 dez. 2017.

BRASIL. Lei de Diretrizes da Educação Básica nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1960-1969/lei-4024-20-dezembro-1961-353722-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 20 dez. 2017

BRASIL. Lei de Ensino do 1º e 2º graus nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 20 dez. 2017.

DARWIN, C. A origem das espécies por meio da seleção natural ou a preservação das raças favorecidas na luta pela vida. 2. ed. São Paulo, SP: Escala, 2008. Tomo I.

FERREIRA JUNIOR, A. História da educação brasileira: da Colônia ao século XX. São Carlos: EdUFSCar, 2010.

GOULD, S. J. Darwin e os grandes enigmas da vida. Trad. Maria Elizabeth Martinez. 2. ed. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1999.

IBGE. Censo 2010: número de católicos cai e aumenta o número de evangélicos, espíritas e sem religião. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/noticias-censo.html?busca=1&id=3&idnoticia=2170&t=censo-2010-numero-catolicos-cai-aumenta-evangelicos-espiritas-sem-religiao&view=noticia. Acesso em: 20 dez. 2017.

MALAFAIA, S. Criação x evolução: quem está com a verdade? Rio de Janeiro: Central, 2009.

MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. Trad.: F. Fernandes. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, K. Sobre a questão judaica. Trad. de Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2010.

OLIVEIRA, M. M. de. As origens da educação no Brasil da hegemonia católica às primeiras tentativas de organização do ensino. Ensaio: avaliação e Políticas Públicas na educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 45, p. 945-958, out./dez. 2004.

SAVIANI, D. Da nova LDB ao novo plano nacional de educação: por uma outra política educacional. 5. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SCOTT, E. C.; MATZKE, N. J. Biological design in science classrooms. Paper for National Academy of Science, v. 104, s. 1, p. 8669-8676, mayo, 2007.

SELLES, S. L. E.; DURVILLÉ, L. F. M. Criacionismo: transformações históricas e implicações para o ensino de ciências e biologia. Cadernos de Pesquisas, São Paulo, v. 46, n. 160, abr./jun. 2016.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.