Banner Portal
The comics (HQs) and the teaching of history
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Canudos
Teaching history
Comics (HQs)

How to Cite

TAMANINI, Paulo Augusto; COSTA, Jonathan Diogenes. The comics (HQs) and the teaching of history: canudos between texts and images. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020054, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8655119. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8655119. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

History has been written and re-signified, especially after the outbreak of Annales influence. The problematization of the most diverse sources raises the survey of new looks on the field of the historiográfic research. Within the universe of visual culture that emerges, comics represent an ingenious source for the fabric of history. In view of this panorama, the objective is to investigate the applicability of HQs in History Teaching, based on theoretical studies of Eisner, Vergueiro, Palhares, among others. At first, this article approaches briefly the evolution of the comics, to later analyze its applicability in the classroom. Finally, the HQ about Canudos and their employability in History Teaching is evaluated.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8655119
PDF (Português (Brasil))

References

APOLINÁRIO, M. R. História: projeto Araribá Plus. 2. ed. São Paulo: Moderna, 2014 . (6º ao 9º ano) Indicado como referência principal do 6º ao 9º ano.

ARAÚJO, G. C.; COSTA, M. A.; COSTA, E. B. As histórias em quadrinhos na educação: possibilidades de um recurso didático pedagógico. Revista Eletrônica de Ciências Humanas, Letras e Artes, Uberlândia, n. 2, p. 26-27. Jul./dez. 2008. Disponível em: http://www.mel.ileel.ufu.br/pet/amargem/amargem2/estudos/MARGEM1-E31.pdf. Acesso em: 08 ago. 2011.

ARMILIATO, V. C. O Ensino da história numa perspectiva interdisciplinar: práticas e reflexões. In: SEMANÁRIO DE ESTUDOS HISTÓRICOS - PROFISSÃO, PROFESSOR: DESAFIOS NO ENSINO DE HISTÓRIA, 12., 2015, Novo Hamburgo, RS. Anais [...} Novo Hambrugo, RS: FEEVALE, 2015. 10 p. Disponível em: https://www.feevale.br/Comum/midias/cacb6659-831f-4038-8bec-54d68196f238/Vanessa%20Armiliato.pdf. Acesso em: 12 jul. 2018.

ARNHEIM, R. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. São Paulo: Edusp: Pioneira, 1989.

AVIGHI, M. A. Euclides da Cunha jornalista. 1987. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1987.

BARBOSA, A. Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

BARROS, L. O. C. Juazeiro do padre Cícero: a terra da mãe de Deus. 2. ed. Fortaleza: IMEPH, 2008.

CAMPOS, M. de. F. H.; LOMBOGLIA, R. HQ: uma manifestação de arte. In: LUYTEN, S. M. (Org.). Histórias em quadrinhos – leitura crítica. São Paulo: Paulinas, 1984.

CARNEIRO, L. L. V. Belo Monte: Religiosidade e luta no sertão semiárido. Dissertação (Mestrado) – Programa de pós graduação em sociologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2013.

CUNHA, E. da. Os sertões. Edição crítica de Walnice Nogueira Galvão. 2. ed. São Paulo: Ática, 2000.

EISNER, W. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo: Martins Fontes, 2010.

ESTEVES, D.; JOZZ; SANOKI, A. Luta Contra Canudos. São Paulo: Nemo, 2014.

FEIJÓ, M. Quadrinhos em ação: um século de história. São Paulo: Moderna, 1997.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FRANCO, E. S. HQtrônicas: do suporte papel à rede Internet. 2. ed. São Paulo: Annablume: Fapesp, 2008.

FREEDMAN, K. Cultura visual e identidad. Cuadernos de Pedagogía, Barcelona, n. 312, p. 59-61, 2002.

FURLAN, C. HQ e os “Syndicates norte-americanos”. In: LUYTEN, S. M. (Org.). Histórias em quadrinhos – leitura crítica. São Paulo: Paulinas, 1984.

GOIDA, H. C. Pequena história das histórias em quadrinhos. In: GOIDA, H. C.; KLEINERT, A. (Org.). Enciclopédia dos quadrinhos. Porto Alegre, RS: L&PM, 2011.

HERMANN, J. Canudos destruído em nome da República – uma reflexão sobre as causas políticas do massacre de 1897. Revista Tempo, v. 2, n. 3, p. 81-105, 1996.

HILBER, J. C. D.; PEREIRA, A. L. O uso de imagens no ensino de história. 2012. Disponível em: https://pibidhistoriauepb.wordpress.com/2012/12/27/493/. Acesso em: 15 out. 2018.

INÁCIO, C. F. Na escola com as histórias em quadrinhos, Revista Comunicação e Educação, São Paulo, v. 9, n. 26, 2003. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37477. Acesso em 08 dez. 2019.

LEONARDIS, B. Messianismo na Caatinga: Canudos: palavra de Deus, Sonho da Terra. São Paulo: Ed. SENAC, 1997.

LUYTEN, S. M. B. Quadrinhos na sala de aula. TV Escola canal de educação. 2011. Disponível em: http://www.tvbrasil.org.br/fotos/salto/series/181213historiaemquadrinhos.pdf. Acesso em: 12 mar. 2011.

MCCLOUD, S. Desvendando os quadrinhos. São Paulo: Makron Books, 2005.

MIRZOEFF, N. Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós, 2003.

MORAZA, J. L. Estudios visuales y sociedad del conocimiento In: CONGRESO INTERNACIONAL DE ESTUDIOS VISUALES, 1., fev. 2004, Madrid. Anais [...]. Madrid, 2004. Trabalhos iniciais. Disponível em: http://www.estudiosvisuales.net. Acesso em: 23 dez. 2018.

MOYA, Á. de. Shazan. São Paulo: Perspectiva, 1977.

NUNES, R. F. Histórias em Quadrinhos do impresso ao digital: uma proposta de cronologia. In: ENCONTRO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MÍDIA, 10., 2015, Porto Alegre, RS. Anais [...]. Porto Alegre, RS: UFRGS, 2015. Disponível em: http://www.ufrgs.br/alcar/encontros-nacionais-1/encontros-nacionais/10o-encontro-2015/gt-historia-da-midia-audiovisual-e-visual/historias-em-quadrinhos-do-impresso-ao-digital-uma-proposta-de-cronologia/view.pdf. Acesso em: 7 maio 2018.

OLIVEIRA, D. B. de. Gênero e território em representações do sertão brasileiro. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO, 11.; WOMEN’S WORDLS CONGRESS, 13., 2017, Florianópolis. Anais Eletrônicos [...]. Florianópolis, 2017. p. 1-11. ISSN 2179-510X. Disponível em: http://www.en.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1499482466_ARQUIVO_TextoCompleto_DanielaOliveira.pdf. Acesso em: 22 maio 2018.

PAIVA, E. F. História & imagens. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

PALHARES, M. C. História em quadrinhos: uma ferramenta pedagógica para o ensino de história. 2009. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2262-8.pdf>. Acesso em: 07 jan. 2018.

PARANHOS, A. Saber e prazer: a música como recurso didático-pedagógico. In: FRANCO, A. P (Org.). Álbum musical para o ensino de história e geografia no 1º grau. Uberlândia: Escola de Educação Básica: Universidade Federal de Uberlândia, 1996.

RAMOS, P. R. A leitura dos quadrinhos. São Paulo: Contexto, 2014.

ROSA, F. Almanaque dos quadrinhos: 120 anos de história. São Paulo: Discovery Publicações, 2014.

SARDELICH, M. E. Leitura de imagens e cultura visual: desenredando conceitos para a prática educativa. Educar, Curitiba, n. 27, p. 203-219, 2006.

SCHMIDT, M. A.; CAINELLI, M. Ensinar história: pensamento e ação na sala de aula. São Paulo: Scipione, 2004.

SILVA, F. J. da. Canudos em cores vivas. Monografia (Graduação em História) –Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2007.

SILVA, V. da.; AREND, C. S.; TREVISAN, A. L.; Cultura visual na contemporaneidade: relações de poder e resignação. 2008. Disponível em: https://seminarioculturavisual.fav.ufg.br/up/778/o/2008.GT3_valmir_carline_ok.pdf. Acesso em: 18 abr. 2019.

SOUZA, M. de. História do Brasil / Mauricio de Souza. Barueri, SP: Panini Brasil, 2011.

VERGUEIRO, W. A linguagem dos quadrinhos: uma alfabetização necessária. In: RAMA, A.; VERGUEIRO, W. (Org.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2007a.

VERGUEIRO, W. Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2007b.

VILELA, M. T. R. A utilização dos Quadrinhos no ensino de história: avanços, desafios, e limites. 2012. 323 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2012. Disponível em: http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/971/1/Marco%20Tulio%20pag%201_100.pdf. Acesso em: 05 maio 2018.

XAVIER, G. K. R. da. S. Histórias em quadrinhos: panorama histórico, características e verbo-visualidade. Darandina Revista Eletrônica, Juiz de Fora, v. 10, n. 2, 2017. Disponível em: www.ufjf.br/darandina/files/2018/01/Artigo-Glayci-Xavier.pdf. Acesso em: 05 maio 2018.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Revista HISTEDBR On-line

Downloads

Download data is not yet available.