Banner Portal
Contributions of historical-cultural theory and historical-critical pedagogy in children education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Historical-cultural theory
Historical-critical pedagogy
Child education
Systematic knowledge

How to Cite

ARRUDA, Viviane Aparecida Bernardes de; BARROS, Marta Silene Ferreira. Contributions of historical-cultural theory and historical-critical pedagogy in children education: the socialization of systematismed knowledge in question. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020027, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8655250. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8655250. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The present study was elaborated from discussions in the Study Group: FOCUS - Group of Studies and Research in Formation, Praxis and emancipation in School Education: implications of Historical-Cultural Theory in teaching, learning and human development, linked to UEL and also through a bibliographic survey, based on historical and dialectical materialism. Combining the discussions of the Group and theorists who are based on this perspective and, knowing the existence of the emptying of teaching in Early Childhood Education, this work aims to question how Historical-Cultural Theory and Historical-Critical Pedagogy can contribute to the process of humanization of the child, aiming to overcome conceptions and practices that compromise the educational work. Through this study, it was possible to ascertain the importance of the intentionality of the teacher in the act of planning, in order to practice in practice the socialization of scientific knowledge. Thus, this work focuses on children under five years of age, since it is assessed that they can appropriate the systematized knowledge, thus aiming at child development.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8655250
PDF (Português (Brasil))

References

ARCE. A. É possível falar em pedagogia histórico crítica para pensarmos a educação infantil? Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 5-12, dez. 2013.

ARCE. A. Interações ou brincadeiras? Afinal o que mais é importante na educação infantil? E o ensino como fica? ARCE. A. Interações e brincadeiras na educação infantil. Campinas, SP: Alínea, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC, SEB, 2010.

DUARTE. N. Os conteúdos escolares e a ressurreição dos mortos: contribuição à teoria histórica- crítica do currículo. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.

KUHLMANN JUNIOR, M. As exposições internacionais e a difusão das creches e jardins de infância. Pro-posições, Revista da Faculdade de Educação da UNICAMP, Campinas, n. 3, v. 7, p. 24-35, nov. 1996.

MARTINS, L. M. O ensino e o desenvolvimento da criança de zero a três anos. In: ARCE, A. (Org.). Ensinando aos pequenos de zero a três anos. Campinas, SP: Alínea, 2009. p. 93-121.

MARTINS, L. M. Psicologia Histórico-Cultural. Pedagogia Histórico Crítica e desenvolvimento humano. In: MARTINS, L. M.; ABRANTES A. A.; FACCI, M. G. D. (Org.). Periodização Histórico-Cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.

MELLO, S. A. Infância e humanização: algumas considerações na perspectiva histórico-cultural. Perspectiva, Florianópolis, v. 25, n. 1, p. 83-104, jan./jun. 2007.

MUKHINA. V. Psicologia da idade pré-escolar. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

PASQUALINI, J. C. O papel do professor e do ensino na educação infantil: a perspectiva de Vigotski, Leontiev e Elkonin. Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias [online]. São Paulo: Editora UNESP: Cultura Acadêmica, 2010. 191p.

PASQUALINI, J. C.; EIDT, N. M. Periodização do desenvolvimento infantil e ações educativas. In: PASQUALINI, J. C.; TSUHAKO, Y. N. (Org.). Proposta Pedagógica para a Educação Infantil do Sistema Municipal de Ensino de Bauru. Bauru: Secretaria Municipal de Educação, 2016.

PRESTES, Z. Quando não é quase a mesma coisa. Traduções de Lev Semionovitch no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

SAVIANI. D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas, SP. Autores associados, 2013.

STEMMER, M. R. G. Educação infantil: gênese e perspectivas. In: ARCE, A.; JACOMELI, M. R. M. (Org.). Educação infantil versus educação escolar?: entre a (des)escolarização e a precarização do trabalho pedagógico nas salas de aula. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.