Banner Portal
The route of transregionalization, transnationalization and educational oligopolies in distance education in Maranhão
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Distance
Oligopólis
Maranhão

How to Cite

NASCIMENTO, Alberico Francisco do. The route of transregionalization, transnationalization and educational oligopolies in distance education in Maranhão. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 19, p. e019053, 2019. DOI: 10.20396/rho.v19i0.8655290. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8655290. Acesso em: 23 jul. 2024.

Abstract

The article deals with transregionalization, transnationalization and educational oligopolies focused on distance education, as an expression of the financialization of capital in higher education, referenced by the neoliberal premises that guide the reproduction of capital. The process of theoretical-practical construction of this study started from the assumption that this phenomenon can only be understood from a perspective of analysis that considers it as a concrete totality. Thus, the research universe was composed of all higher education institution offering distance education in Maranhão and the data were collected from the National Registry of Higher Education Courses and Institutions: e-MEC and in the public documents on distance education. The results indicated that the massification of Distance Education in Maranhão is a concrete phenomenon and that this state is a growing route of transregional and transnational educational oligopolies, fomented by big capital in search of high profitability.

https://doi.org/10.20396/rho.v19i0.8655290
PDF (Português (Brasil))

References

ABED. Censo EAD.BR: Relatório Analítico da Aprendizagem a Distância no Brasil 2017. Analytic Report of Distance Learning in Brazil/[livro eletrônico]/[organização] ABED – Associação Brasileira de Educação a Distância [traduzido por Maria Thereza Moss de Abreu]. – Curitiba: 2018.

BANCO MUNDIAL. Construir sociedades del conocimiento: nuevos retos para la educación terciaria. Washington, 2003. Disponível em: htpp/www. Banco mundial.org.br. Acesso em: 8 dez. 2018.

BANCO MUNDIAL. La enseñanza superior: las lecciones derivadas de la experiencia. Washington, 1994. Disponível em: htpp/www.bancomundial.org.br. Acesso em: 8 dez. 2018.

BRASIL. Decreto nº 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Regulamenta o Art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015- 2018/2017/decreto/. Acesso em: 20 dez. 2018.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017a. Regulamenta o Art.80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015- 2018/2017/decreto/D9057.htm. Acesso em: 19 dez. 2018.

BRASIL. E-MEC. Relação dos municípios e da quantidade de IES que ofertam EAD no Maranhão em 2018. 2018b. I Quadro.

BRASIL. Ministério da Educação. Censo da Educação Superior 2017: notas estatísticas. Brasília, 2018a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman &view=download&alias=71221-notas-sobre-censo-educacao-superior-2016-pdf&category_ slug=agosto-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 dez. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 15 dez. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Normativa n° 11, de 20 de junho de 2017b. Estabelece normas para o credenciamento de instituições e a oferta de cursos superiores a distância, em conformidade com o Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 21 jun. 2017.

CHESNAIS, F. A mundialização do capital. São Paulo: Xamã, 1996.

HARVEY, D. O enigma do capital e as crises do capitalismo. São Paulo: Boitempo Editorial, 2011.

MÉSZÁROS, I. Para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2002.

NASCIMENTO. A. F. Educação a distância e fetichismo tecnológico: estado e capital no projeto de ensino superior no Brasil. 2011. 233 f. Tese (Doutorado em Políticas Públicas) - Universidade Federal do Maranhão, São Luis, 2011.

OMC. Servicios de enseñanza – nota documental de la secretaria. 1998.

RUMBLE, G. A gestão dos sistemas de ensino a distância. Brasília: Editora Universidade de Brasília: UNESCO, 2003.

SANTOS, B. S. A universidade no século XXI. Para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

VERGARA, S. C. Projetos e Relatórios de Pesquisa em Administração. 4. ed. São Paulo: Ed. Atlas, 2003.

WTO. World Trade Organization. Ministerial declaration (Doha). 2001.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.