Banner Portal
The university as resistance
PDF (Español (España))

Keywords

Public university
Crisis
Social role of teachers

How to Cite

MAGALHÃES, Solange Martins Oliveira; FORTUNATO, Ivan; MENA, Juanjo. The university as resistance: in search of an epistemology of práxis. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020001, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8655480. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8655480. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper aims mainly to analyze the organicity between the crisis of the public university and that of its teachers, to understand its effect on the social function of both. From the historical-dialectical materialist theoretical framework, the authors emphasize that the epistemological option can theoretically be associated to the maintenance of social control, or its resistance, by justifying intentions and goals placed on education. Thus, the authors assume the epistemology of praxis as an emancipatory category against hegemony, whose principles are propositional in the confrontation of current regulatory forces and in resistance to new hegemonic “lifestyles” inserted in their social functions.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8655480
PDF (Español (España))

References

BARBOSA, M. G. Empoderamento político dos cidadãos. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 35, p. 1-20, 2019. e208794.

BARNETT, R. A universidade em uma era de supercomplexidade. São Paulo: Ed. Anhembi Morumbi, 2005. p. 11-116. Parte 1 e 2.

BORGES, V.; RENNER, R. L. O conceito de paradoxo nos campos da educação, da intervenção social e da formação de professores, especialmente no Brasil. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 18, n. 59, p. 1065-1085, out./dez. 2018.

CHAUÍ, M. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 24, p. 5-15, set./dez. 2003.

CHAUÍ, M. Contra a universidade operacional. A greve de 2014 (8 de agosto de 2014). Aula Magna UP, 2014.

DUARTE, M. A Pesquisa e a formação de intelectuais críticos na Pós-graduação em Educação. Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 89-110, jan./jun. 2006.

FORTUNATO, I. Ainda é preciso ter Cuidado, Escola?! InterScience Place, Campo dos Goytacazes, v. 11, n. 2, p. 86-95, 2016.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia, saberes necessários à prática educativa. 15. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

FRIGOTTO, G. As novas e velhas faces da crise do capital e o labirinto dos referenciais teóricos. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. (org.). Teoria e educação no labirinto do capital. São Paulo: Expressão Popular, 2016.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere: introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999. 1 v.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere: os intelectuais. O Princípio educativo. Jornalismo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000. 2 v.

HARPER, B. et al.Cuidado, escola!: desigualdade, domesticação e algumas saídas. 24. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

LIASIDOU, A.; SYMEOU, L. Neoliberal versus social justice reforms in education policy and practice: discourses, politics and disability rights in education. Critical Studies in Education, v. 59, n. 2, p. 149-166, 2018.

LIBÂNEO, J. C. Prefácio. In: EVANGELISTA, O.; KENJI SEKI. (org.). A Formação de professores no Brasil: leituras a contrapelo. 1. ed. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2017.

MAGALHÃES, S. M. O. Epistemologia da práxis: enfoque emancipatório e contra hegemônico na produção acadêmica. Revista Intersaberes, v. 13, n. 30, 2019a.

MAGALHÃES, S. M. O. Violência política e ideológica contra os professores: a pedagogia do oprimido como medida de intervenção e transformação. International Journal of Latest Research in Humanities and Social Science (IJLRHSS), v. 02, 2019b. Issue 02.

MAGALHÃES, S.; SOUZA, R. C. C. R. Epistemologia da práxis e a produção do conhecimento. Rev. Educ. Públ., Cuiabá, v. 27, n. 64, p. 17-40, jan./abr. 2018.

MARTINS, M. F.; FORTUNATO, I. The school in Gramsci and Freinet: proximities and distances to rethink educational policies. Policy Futures in Education, v. 17, 2019. Ahead of Print.

MARX, K.; ENGELS, F. E. A ideologia alemã. 2. ed. São Paulo: Livraria Editora Ciências Humanas, 1979.

MÉSZÁROS, I. Educação para além do Capital. São Paulo: Boitempo, 2005.

MORAES, M. C. de. Recuo da teoria: dilemas na pesquisa em educação. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 14, n. 001, p. 7-25, 2001. Universidade do Minho, Portugal.

NEVES, L. M. W. (org.). A direita para o social e a esquerda para o capital: intelectuais da nova pedagogia da hegemonia no Brasil. São Paulo: Xamã, 2010.

SANTOS, B. S. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SEVERINO, A. J. Epistemologias da política educacional: algumas precisões conceituais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 2, n. 1, 2013.

SPATTI, A. C.; SERAFIM, M. P.; DIAS, R. de. B. Universidade e pertinência social: alguns apontamentos para reflexão. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 21, n. 2, p. 341-360, jul. 2016.

TORRES, J. Políticas educativas y construcción de personalidades neoliberales y neocolonialistas. Madrid: Ed. Morat, 2019.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofias da práxis. São Paulo: Paz e Terra, 1986.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.