Banner Portal
The local history learned in E.R.C. Instituto Stella Maris in the Soure-PA (1973-1985)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Local history
School curriculum
Soure
ERC InstitutoStella Maris

How to Cite

MELO, Clarice Nascimento de; SANTOS, Ely Carlos Silva. The local history learned in E.R.C. Instituto Stella Maris in the Soure-PA (1973-1985). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 19, p. e019057, 2019. DOI: 10.20396/rho.v19i0.8655635. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8655635. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This paper intends to presente the ways in which the contents referring to the history of Soure manifest themselves in Social Integration discipline, in E.R.C. Stella Maris Institute from the educational reform instituted by Law 5.692 / 71 imposed by the military civil dictatorship in Brazil and Pará State. The content insertion of local history will be presente as element marked by the power relations present in the curriculum development. The local knowledge, articulated as school subject is treated as a result of social disputes that are established, produced, negotiated and reproduced in school. The text continues highlighting two stages of curriculum implementation. The first articulating ways to produce local history with documents relating to the years 1974 to 1980, the second presenting the school documentation from 1983 to 1985, presenting signs of change and permanence in this history, following the dictatorial process to Brazilian redemocratization.

https://doi.org/10.20396/rho.v19i0.8655635
PDF (Português (Brasil))

References

C.D.L. ESTUDOS SOCIAIS. História do Brasil Independente: Editora Laudes, São Paulo, 1974.

CARVALHO, C. H.; CARVALHO, L. B. O. B. História/historiografia da educação inovação metodológica: fontes e perspectivas. In: COSTA, C. J.; MELO, J. P.; FABIANO, L. H. (org.). Fontes e métodos em história da educação. Dourados, MS: Ed. UFGD, 2010.

ESCOLA EM REGIME DE CONVÊNIO INSTITUTO STELLA MARIS. Apostila das Irmãs Agostinianas, 1974a.

ESCOLA EM REGIME DE CONVÊNIO INSTITUTO STELLA MARIS. Apostila das Irmãs Agostinianas, 1975a. (Mimeo).

ESCOLA EM REGIME DE CONVÊNIO INSTITUTO STELLA MARIS. Apostila das Irmãs Agostinianas, 1985a. (Mimeo).

ESCOLA EM REGIME DE CONVÊNIO INSTITUTO STELLA MARIS. Livro de ocorrência, Soure, 1985b. (Mimeo).

ESCOLA EM REGIME DE CONVÊNIO INSTITUTO STELLA MARIS. Manual docente, Soure, 1974b. (Mimeo).

ESCOLA EM REGIME DE CONVÊNIO INSTITUTO STELLA MARIS. Manual docente, Soure, 1975b. (Mimeo).

ESCOLA EM REGIME DE CONVÊNIO INSTITUTO STELLA MARIS. Manual docente, Soure, 1979. (Mimeo).

ESCOLA EM REGIME DE CONVÊNIO INSTITUTO STELLA MARIS. Manual docente, Soure, 1980. (Mimeo).

ESCOLA EM REGIME DE CONVÊNIO INSTITUTO STELLA MARIS. Manual docente, Soure, 1985c. (Mimeo).

ESCOLA EM REGIME DE CONVÊNIO INSTITUTO STELLA MARIS. Planejamento educativo, Soure, 1975c. (Mimeo).

ESCOLA EM REGIME DE CONVÊNIO INSTITUTO STELLA MARIS. Planejamento educativo, Soure, 1978. (Mimeo).

ESCOLA EM REGIME DE CONVÊNIO INSTITUTO STELLA MARIS. Planejamento educativo, Soure, 1984. (Mimeo).

ESCOLA EM REGIME DE CONVÊNIO INSTITUTO STELLA MARIS. Questionário sobre a elaboração do currículo pleno do Instituto Stella Maris, Soure, 1974c. (Mimeo).

FAGUNDES, J. E. A história local e seu lugar na história: histórias ensinadas em Ceará-Mirin. 2006. 194 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2006.

GOODSON, I. F. As políticas de currículo e de escolarização: abordagens históricas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. Rio de Janeiro: Vozes, 1995.

MARAJÓ NETO, M. Desafio da Amazônia. Rio de Janeiro: Record, 1976.

MORAES, L. M. S. A disciplina Estudos Sociais nos anos iniciais do Colégio Pedro II: disputas e negociações curriculares em perspectiva. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2017.

NEVES, D. Estudos Sociais. A criança, a família e a escola. 2ª série, 3ª e 4ª série. São Paulo: IBEP, 1977.

PASSOS, L. Alegria de Saber. Estudos Sociais. 2ª Série. 1ª Grau. Scipione: São Paulo. 1985a.

PASSOS, L. Alegria de Saber. Estudos Sociais. 3ª Série. 1ª Grau. Scipione: São Paulo. 1985b.

PASSOS, L. Alegria de Saber. Estudos Sociais. 4ª Série. 1ª Grau. Scipione: São Paulo. 1985c.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.