Banner Portal
World of work and reforms in education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Toyotism
Flexible education
Educational reforms
BNCC

How to Cite

ARAÚJO, Renan; PEREIRA, Karla Cristina Prudente; SILVA, Larissa Ribeiro da. World of work and reforms in education: the training of the flexible worker and the precarisation of teaching. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020011, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8655788. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8655788. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

In this paper, we analyze the process of flexibilization of teaching related to education reforms being implemented in Brazil. Initiated in the 1990s, the changes proposed in the 21st century, in a dialectical perspective, represent the continuity of the theses presented by Delors (1997) in the sense that they are therefore in tune with the needs of the flexible production process. In overcoming Taylorism/Fordism, toyotist flexibility is characterized by the reduction of production costs through the flexibilization of the productive process and the reduction of individual jobs. Following the Just in Time production principle, the pace of production is driven by market demand in order to keep inventories down. The analysis developed in the paper aims at apprehending the changes in the productive process and the sense of the neo-technicist education advocated through the National Common Curricular Base – known as BNCC -, as well as the emptying of the possibilities of the education of the individual in the omnilateral perspective.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8655788
PDF (Português (Brasil))

References

ANTUNES, R. Adeus ao trabalho?: ensaio sobre as metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho. 4. ed. São Paulo: Cortez; Campinas, SP: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1997.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 25 nov. 2019.

BRASIL. Lei Nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis Nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e o Decreto-Lei no 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei no 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 35, p. 1-3, 17 fev. 2017.

DELORS, J. (org.). Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortez, MEC-Unesco, 1997.

DUARTE, N. A individualidade para si: contribuição a uma teoria histórico-social da formação do indivíduo. Campinas: Autores Associados, 1999.

FERNANDES. C. M. S. Formação docente e educação: os limites do Ensino Tecnicista do Instituto Federal do Paraná. 2019. 151 f. Dissertação (Mestrado em Ensino) – Universidade Estadual do Paraná, Paranavaí, 2019.

GALUCH, M. T. B.; SFORNI, M. S. de F. Interfaces entre políticas educacionais, práticas pedagógicas e formação humana. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 6, n. 1, p. 55-66, jan./jun. 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.6i1.0005.

JESUS, A. T. O pensamento e a prática escolar de Gramsci. Campinas: Autores Associados, 2005.

KUENZER, A. Z. Pedagogia da fábrica. As relações de produção e educação do trabalhador. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1995.

KUENZER, A. Z. Trabalho e escola: a flexibilização do ensino médio no contexto do regime de acumulação flexível. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 139, p. 331-354, abr./jun. 2017.

LOUREIRO, B. Escola unitária e hegemonia: a indissociabilidade entre educação e política no pensamento de Antonio Gramsci. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 15, n. 1, p. 13-21, jan./abr. 2011.

MARX, K.; ENGELS, F. Textos sobre educação e ensino. 2. ed. São Paulo: Moraes, 1992.

NAVILLE, P. Teoria da orientação profissional. São Paulo: Editorial Estampa, 1975.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 4. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

SILVA, F. L. G. e. A fábrica como agência educativa. Araraquara: Laboratório Editorial/FCL/UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2004.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.