Banner Portal
The historical-critical pedagogy in the scope of brazilian education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Revolutionary praxis
Historical-critical pedagogy

How to Cite

LIMA, Marcos Roberto; LOMBARDI, José Claudinei; DOMINSCHEK, Desiré Luciane. The historical-critical pedagogy in the scope of brazilian education: from common sense to revolutionary praxis. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020019, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8655835. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8655835. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The present article aims to present the theoretical and methodological bases of Historical-Critical Pedagogy, not only in its scientific aspects, inserting it within the class struggle. This critical conception of education has been developed by its main systematizer, Dermeval Saviani, since the end of the 1970s, highlighting in the process of its elaboration works such as: Education: from common sense to philosophical consciousness, whose first edition is from 1980 ; School and democracy, published in September, 1983; Historical-Critical Pedagogy: first approaches, published in 1991; Historical-Critical Pedagogy, fortieth year: new approaches, published in 2019, works whose analysis supports the hypothesis that guides the conclusion that PHC falls within the scope of revolutionary pedagogies, instrumentalizing the struggle of the subordinate layers in the context of the socialist transition. It is, as Saviani recognizes, a proposal in development, characterized by the collective work of numerous researchers linked to public and private universities, national and international, which shows its importance for the history of education, especially for the history of Brazilian education.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8655835
PDF (Português (Brasil))

References

BATISTA, E. L.; LIMA, M. R. A Pedagogia Histórico-Crítica como teoria pedagógica transformadora: da consciência filosófica à prática revolucionária. In: BATISTA, E. L.; MARSIGLIA, A. C. G. Pedagogia Histórico-Crítica: desafios para uma educação transformadora. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

BATISTA, E. L.; LIMA, M. R. A Pedagogia Histórico-Crítica como teoria pedagógica revolucionária. Laplage em Revista, Sorocaba, v. 1, n. 3, p. 67-81, 2015.

BATISTA, E. L.; LIMA, M. R. Dermeval Saviani: uma trajetória de luta e compromisso com a educação transformadora. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 5, n. 2, p. 203-215, 2013.

COUTINHO, C. N. A democracia como valor universal. In: LÖWY, M. (Org.). O marxismo na América Latina: uma antologia de 1909 aos dias atuais. 3. ed. ampl. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2012.

DOMINSHEK, D. L. et al. Por uma educação crítica e transformadora: em defesa da pedagogia histórico crítica e da emancipação da prática docente. Revista Intersaberes, v. 11, n. 22, p. 110-124, 2016.

DUARTE, N. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Quatro ensaios crítico-dialéticos em filosofia da educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.

FREITAS, L. C. de. Crítica do trabalho pedagógico e da didática. 7. ed. Campinas, SP: Papirus, 1995.

GRAMSCI, A. Escritos políticos. v. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

GRAMSCI, A. Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. Cadernos do cárcere, v. 1. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006a.

GRAMSCI, A. Os intelectuais. O princípio educativo. Jornalismo. Cadernos do cárcere, v. 2. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006b.

LIMA, M. R. A pedagogia histórico-crítica e a atualidade do trabalho como princípio educativo: apontamentos para a prática revolucionária na educação popular. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 67, p. 53-67, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8646091/13284.

LOMBARDI, J. C. Educação e ensino na obra de Marx e Engels. Campinas, SP: Alínea, 2011.

MANACORDA, M. A. Marx e a pedagogia moderna. Campinas, SP: Alínea, 2007.

MANACORDA, M. A. O princípio educativo em Gramsci. Campinas-SP: Alínea, 2008.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico-cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas, SP: Autores Associados, 2013,

MARX, K. Marx. (Os pensadores). São Paulo: Nova Cultural, 1996.

MARX, K. O capital: crítica da economia política. (Livro I): o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2011.

MARX, K. Teses sobre Feuerbch. In: MARX, K.; ENGELS, F. Obras excolhidas. São Paulo: Alfa Omega.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

PISTRAK, M. M. Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo: Expressão Popular, 2000.

SAVIANI, D. Educação brasileira: estrutura e sistema. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. Campinas, SP: Autores Associados, 2009a.

SAVIANI, D. Escola e democracia, 41. ed. Campinas: Autores Associados, 2009b.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2010.

SAVIANI, D. História, educação e transformação: tendências e perspectivas para a educação no Brasil. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D. História, educação e transformação: tendências e perspectivas para a educação no Brasil. Campinas-SP: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica, educação e revolução. In: ORSO, P. J.; MALANCHEN, J.; CASTANHA, A. P. (Org.). Pedagogia histórico-crítica, educação e revolução: 100 anos da Revolução Russa. Campinas, SP: Armazém do Ipê, 2017.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2009c.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, Anped, v. 12, n. 34, p. 152-180, 2007.

SAVIANI, D.; DUARTE, N. Pedagogia histórico crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas, SP: Autores e Associados, 2012.

VÁZQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2007.

VIDAL, D. G. Dermeval Saviani: pesquisador, professor e educador. Campinas-SP: Autores Associados, 2011.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.