Banner Portal
Children's World
PDF (Português (Brasil))

Keywords

The World of the Child
Printed
Civility

How to Cite

MORAIS, Joyce de Fátima Morais; RODRIGUES, Elaine. Children’s World: categories of approaches for good child training. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020010, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8656928. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8656928. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The article proposes to analyze the print The World of the Child, a collection of children's literature of North American origin, which was translated, adapted and published in Brazil in the 1950s. It is identified the practice of reading with significant importance for the cultural, intellectual and moral development of societies in their different periods and contexts, because it is from it that subjects transmit and acquire concepts and behaviors. Therefore, the analysis is based on the studies of Norbert Elias, referring to the concepts of civility and moral behavior, and Roger Chartier when dealing with print as a cultural object. Thus, the objective is to verify the categories that the printed matter, object and source of research, approached for the formation of good habits to the infant of the 1950s and the relation with the development of a behavior considered civilized.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8656928
PDF (Português (Brasil))

References

BRANDÃO, C. da. F. Norbert Elias: formação, educação e emoções no processo de civilização. Petrópolis: Vozes, 2013.

BUGES, M. I. E. Discursos, infância e escolarização: caminhos que se cruzam. In: SILVEIRA, R. M. H. (org.). Cultura, poder e educação: um debate sobre estudos culturais em educação. Canoas: Ed. ULBRA, 2011.

CERTEAU, M. de. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1982.

CHARTIER, R. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVI. Trad. Mary Del Priore. Brasília: Editora da Universidade de Brasília, 1994.

CHARTIER, R. História cultural: entre práticas e representações. Tradução de Manuela Galhardo. Lisboa: Difel, 2002.

ELIAS, N. A Sociedade de Corte- investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia de corte. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

ELIAS, N. O processo civilizador: formação do Estado e civilização. v. 2. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994b.

ELIAS, N. O processo civilizador: uma história dos costumes. v. 1. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994a.

HONORATO, T. Pesquisas com Norbert Elias em história da educação. Piracicaba: Comunicações, v. 24, n. 3, p. 107-127, 2017.

KANT, I. Sobre a pedagogia. Tradução de Francisco Cock Fontanella. 2. ed. Piracicaba: Editora Unimpe, 1999.

LE GOFF, J. História e memória. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1990.

MANIFESTO DOS EDUCADORES DEMOCRATAS EM DEFESA DO ENSINO PÚBLICO (1959). Brasília, v. 75, n. 179/180/181, 1994, p. 273-300.

O MUNDO DA CRIANÇA. A arte ao alcance da criança. Rio de Janeiro: Delta. 1954?. 1954?a.

O MUNDO DA CRIANÇA. A natureza. Rio de Janeiro, Delta. 1954? 1954?b.

O MUNDO DA CRIANÇA. Aprendendo a brincar. Rio de Janeiro: Delta. 1954? 1954?c.

O MUNDO DA CRIANÇA. Ciência e indústria. Rio de Janeiro: Delta. 1959.

O MUNDO DA CRIANÇA. Grandes homens e feitos famosos. Rio de Janeiro: Delta. 1954? 1954?d.

O MUNDO DA CRIANÇA. Histórias contadas e outros poemas. Rio de Janeiro: Delta. 1954? 1954?e.

O MUNDO DA CRIANÇA. Histórias de fadas. Rio de Janeiro: Delta. 1954? 1954?f.

O MUNDO DA CRIANÇA. Música para crianças. Rio de Janeiro: Delta. 1954? 1954?g.

O MUNDO DA CRIANÇA. Poemas da primeira infância. Rio de Janeiro: Delta. 1954? 1954?h.

OLIVEIRA, M. A. T. de.; OSCAR, L. C. B.; GREGÓRIO, J.; LACERDA, G. H. G. Referenciais teórico-metodológicos nas pesquisas em história da educação: para uma história das relações entre sensibilidades, tempo livre e formação. In: BRAGHINI, K.; MUNAKATA, K.; OLIVEIRA, M. A. T. (org.). Diálogos sobre a história da educação dos sentidos e das sensibilidades. Curitiba: Ed. UFPR, 2017.

RODRIGUES, E.; BICCAS, M. de. S. Imprensa pedagógica e o fazer historiográfico: o caso da Revista do Ensino (1929-1930). Acta Scientiarum.Education, Maringá, v. 37, n. 2, p. 151-163, abr./jun. 2015.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.