Banner Portal
Outline of a history of the university class
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Class
University
History
University pedagogy

How to Cite

CORREA, Guilherme Torres; ALMEIDA, Maria Isabel de. Outline of a history of the university class. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020007, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8656984. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8656984. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aims to outline a history of the university class. Such a proposal is justified insofar as we assume class as the privileged moment of materialization of the educational process in the university and because it is an object relatively naturalized by the subjects of the field of university pedagogy, which has been constituted as a field of practices, training and research on teaching in higher education. At first, we try to establish a debate about the concept of class, taking as a reference the category organization of didactic labor. With this reference in mind, the second part of the article is aimed at understanding the historical determinants of the university class.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8656984
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, G. L. O trabalho didático na escola moderna: formas históricas. Campinas: Autores Associados, 2005.

ALVES, G. L. Organização do trabalho didático: a questão conceitual. Acta Scientiarum, Education, v. 34, n. 2, p. 169-78, 2012.

BROCKLISS, L. Curricula. In: RUËGG, W. (org.). A history of the university in Europe, v. II, Universities in early modern Europe (1500 – 1800). Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

CHARLE, C.; VERGER, J. História das universidades. São Paulo: Editora Unesp, 1996.

CHAUI, M. Escritos sobre universidade. São Paulo: Editora UNESP, 2001.

COÊLHO, I. M. A gênese da docência universitária. Linhas Críticas, Brasília, v. 14, n. 26, p. 5-24, 2008.

CORREA, G. T. Os labirintos da aula universitária. 2016. 354 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

CUNHA, L. A. A universidade temporã: o ensino superior, da Colônia à Era Vargas. 3. ed. São Paulo: Editora Unesp, 2007.

FÁVERO, M. L. A. A universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educ. rev. n. 28, p. 17-36, 2006.

FERNANDES, F. A questão da USP. São Paulo: Brasiliense, 1984.

FERNANDES, F. Universidade brasileira: reforma ou revolução? São Paulo: Alfa-Omega, 1975.

FONTES, V. O Brasil e o capital imperialismo: teoria e história. 2. ed. Rio de Janeiro: EPSJV/Editora UFRJ, 2010.

FREITAS, L. C. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas, SP: Papirus, 1995.

FRIJHOFF, W.; Patterns. In: RUËGG, W. (org.). A history of the university in Europe, v. II, Universities in early modern Europe (1500 – 1800). Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

GIEYSZTOR, A. Management and resources. In: RIDDER-SYMOENS, H. (org.). A history of the university in Europe. v. 1. Universities in the Middle Ages. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

MACHADO, A. B. Arqueografia da docência universitária. 1999. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1999.

MANACORDA, M. A. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. 5. ed. São Paulo: Cortez, 1996.

MINTO, L. W. A educação da miséria: particularidade capitalista e educação superior no Brasil. São Paulo: Outras Expressões, 2014.

PINTO, G. A.; BUFFA, E. Arquitetura e educação: câmpus universitários brasileiros. São Carlos: Ed. UFSCar, 2009.

PINTO, G. A.; BUFFA, E. Arquitetura, urbanismo e educação: campi universitários brasileiros. In: VI CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 6., 2006, Uberlândia, MG. Anais [...]. Uberlândia, MG, 2006.

PONCE, A. Educação e luta de classes. 16. ed. São Paulo: Cortez, 1998.

RUËGG, W. Themes. In: RUËGG, W. A history of the university in Europe, v. II, Universities in early modern Europe (1500 – 1800). Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

RUGIU, A. S. Nostalgia do mestre artesão. Campinas: Autores Associados, 1998.

SAVIANI, D. Ensino público e algumas falas sobre universidade. 5. ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.

SILVA, E. F. Docência universitária: a aula em questão. 2009. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2009.

SIMONE, M. R. Admission. In: RUËGG, W. (org.). A history of the university in Europe, v. II, Universities in early modern Europe (1500 – 1800). Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

TUMOLO, P. S.; FONTANA, K. B. Trabalho docente e capitalismo: um estudo crítico da produção acadêmica da década de 1990. Educ. Soc. v. 29, n. 102, 2008.

VANDERMEERSCH, P. A. Teachers. In: RUËGG, W. (org.). A history of the university in Europe, Vol. II, Universities in early modern Europe (1500 – 1800). Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

VERGER, J. As universidades na Idade Média. São Paulo: Editora Unesp, 1990.

VERGER, J. Cultura, ensino e sociedade no Ocidente nos séculos XII e XIII. Bauru, SP: Edusc, 2001.

VERGER, J. Patterns. In: RIDDER-SYMOENS, H. (org.). A history of the university in Europe. v. 1. Universities in the Middle Ages. Cambridge: Cambridge University Press, 1992a.

VERGER, J. Teachers. In: RIDDER-SYMOENS, H. (org.). A history of the university in Europe. v. 1. Universities in the Middle Ages. Cambridge: Cambridge University Press, 1992b.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.