Banner Portal
Teachers’ desirable characteristics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Everardo Backheuser
Teaching handbooks
Catholic intellectuals
Teacher Model

How to Cite

PRACHUM, Bianca Neves; SKALINSKI JUNIOR, Oriomar. Teachers’ desirable characteristics: a study on the teaching handbooks by Everardo Backheuser – 1933 to 1946. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020028, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8657133. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8657133. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The objective of this study is to identify and analyze the desirable characteristics a teacher must present as suggested by the teaching handbooks written by the catholic intellectual Everardo Backheuser (1879-1951): Aritmética na Escola Nova (1933), Técnica da Pedagogia Moderna (1934), Ensaio de Biotipologia Educacional (1941) and O Professor (1946). The sources selected are understood in this work as part of the cultural and political strategy of catholic agents, with the purpose of shaping teachers’ action and favoring their incorporation of a desirable habituswhich would contribute to leverage catholic values and interests in the education field. The theoretical and methodological reference is based on the Laurence Bardin’s content, aiming at the systematization of the data surveyed. Pierre Bourdieu’s concepts, mainly those of field and habitus, along with Michel de Certeaus’ strategy concept were used to interpret the data. The main results point out that Backheuser, in his handbooks, advised teachers to be educators above all, in the sense that they should work with a holistic approach in the development of their students (body, intellect, moral/spirit). Among the teachers’ characteristics listed by that author as desirable, the outstanding ones were: authority, continuous development, optimism, role model, assiduity, punctuality, dialogue, being willing to get to know the students, cooperation spirit and initiative. The sources also reveal certain particular appropriation of the New School by the author, who dialogued with the novelty of the modern pedagogy from the traditional matrix of the catholic teaching.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8657133
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, J. S. Indícios do sistema coeducativo na formação de professores pelas escolas normais durante o regime republicano em São Paulo (1890-1930). Educar em Revista, Curitiba, n. 35, p. 139-152, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010440602009000300011#not1a. Acesso em: 04 ago. 2019.

BACKHEUSER, E. A Aritmética na escola nova. Rio de Janeiro: Livraria Católica, 1933.

BACKHEUSER, E. Ensaio de biotipologia educacional. Porto Alegre: Livraria do Globo, 1941.

BACKHEUSER, E. O professor: ensinar é um prazer. Rio de Janeiro: Agir, 1946.

BACKHEUSER, E. Técnica da pedagogia moderna (Teoria e Prática da Escola Nova). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1934.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1997.

BONNEWITZ, P. Primeiras lições sobre a sociologia de P. Bourdieu. Petrópolis: Vozes, 2003.

BOSCHILIA, R. Igreja e educação: estratégias de resistência. In: CONGRESSO DE HISTÒRIA DA EDUCAÇÂO, 1., 2000, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: SBHE, 2000. p. 1-10. Disponível em: http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe1/anais/139_roseli.pdf. Acesso em: 04 ago. 2019.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2007.

BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.

BOURDIEU, P. Escritos de educação. 9 ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 9. ed. Campinas: Papirus, 2008.

CARVALHO, M. Molde nacional e fôrma cívica: higiene, moral e trabalho no projeto da Associação Brasileira de Educação (1924-1931). Bragança Paulista: EDUSF, 1998.

CARVALHO, M. Pedagogia da Escola Nova e usos do impresso: itinerário de uma investigação. Revista Educação, Santa Maria, v. 30, n. 2, p. 87-104, jul./dez. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3740. Acesso em: 04 ago. 2019.

CASTANHA, A. P.; BITTAR, M. Os professores e seu papel na sociedade imperial. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS, 8., 2009, Campinas. Anais [...]. Campinas: HISTEDBR, 2009. p. 1-29. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario8/trabalhos.html. Acesso em: 04 ago. 2019.

CATANI, D. B.; SILVA, V. B. Manuais pedagógicos. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG, Faculdade de Educação, 2010. p. 1-4. Disponível em: http://www.gestrado.net.br/pdf/109.pdf. Acesso em: 06 out. 2019.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. 3. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

FRANCA, L. Prefácio. In: BACKHEUSER, E. Técnica da pedagogia moderna: teoria e prática da Escola Nova. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1934. p. 7-9.

LIMA, A. A. Transcripções. A Ordem, Rio de Janeiro, v. 2, n. 5, p. 81. fev. 1930.

MACHADO, S. F.; TERUYA, T. K. O Manifesto de 1932 e as repercussões na formação de professores na rede pública de ensino. In: JORNADA DO HISTEDBR, 7., 2007, Campo Grande. Anais [...]. Campo Grande: HISTEDBR, 2007, p. 1-20. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/jornada/jornada7/_GT2%20PDF/O%20MANIFESTO%20DE%201932%20E%20AS%20REPERCUSS%D5ES%20NA%20FORMA%C7%C3O%20DE.pdf. Acesso em: 04 ago. 2019.

MAINWARING, S. Igreja Católica e Política no Brasil (1916-1985). São Paulo: Brasiliense, 1989.

NARCIZO, R. M. Ministro de Deus, portador da Luz: ações e discursos católicos de modelação docente na década de 1930. 2008. 139 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade em Educação, UERJ, Rio de Janeiro, 2008.

OLIVEIRA, N. C. Trajetória Intelectual do jesuíta Leonel Franca: educação e catolicismo (1923-1948). 2018. 242p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2018.

ORLANDO, E. A. Por uma civilização cristã: a coleção Monsenhor Álvaro Negromonte e a Pedagogia do Catecismo (1937- 1965). 2008, 380p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2008.

PÉCAUT, D. Os intelectuais e a política no Brasil: entre o povo e a nação. São Paulo: Ática, 1990.

PIO XI. Carta Encíclica Divini Illius Magistri – Acerca da Educação Cristã da Juventude, 31 de dezembro de 1929. Disponível em: http://www.vatican.va/holy_father/pius_xi/encyclicals/documents/hf_p-xi_enc_31121929_divini-illius-magistri_po.html. Acesso em: 04 ago. 2019.

ROSA, M. Escolanovismo católico backheusiano: apropriações e representações da escola nova tecidas em manuais pedagógicos (1930-1942). 2017. 255p. Tese (Doutorado em Educação) – Instituição de Ensino da Universidade do Estado de Santa Catarina, UESC, Florianópolis, 2017.

SANTOS, S. M. G. A cultura opulenta de Everardo Backheuser: conceitos e leis básicas da Geopolítica. Rio de Janeiro: Carioca de Engenharia S. A., 1989.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2010.

SGARBI, A. D. Igreja, educação e modernidade na década de 30: escolanovismo católico, construído na CCBE e divulgação pela Revista Brasileira de Pedagogia. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1997.

STRANG, B. L. S. O saber e o credo: os intelectuais católicos e a doutrina da Escola Nova (1924-1940). 2008. 222p. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.

VIEIRA, S. R. Uma reflexão acerca do Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS, 7., 2006, Campinas. Anais [...]. Campinas: UNICAMP, 2006. p. 1-14. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario7/TRABALHOS/S/Suzane%20da%20rocha%20vieira.pdf. Acesso em: 04 ago. 2019.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.