Banner Portal
The intensification of teaching staff work in the context of educational counter reformation
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Counter reformation
Flexible work
Intensification of teaching work

How to Cite

CARVALHO, Gisele Francisca da Silva; COSTA, Daniela Aparecida de Melo; MAGALHÃES, Mônica Trindade Dias. The intensification of teaching staff work in the context of educational counter reformation. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e021014, 2021. DOI: 10.20396/rho.v21i00.8657773. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8657773. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article aims at investigating the unfolding results that the Brazilian educational Counter Reformation has had in the layout of the Basic education teaching staff work. The analysis was based on results of researches about the issue and on data about the working routine of female teachers of Portuguese, taking the flexible capitalism discussed by Sennett (2009) into account. The results of researches presented in the 10th International Seminar of Estrado Chain which happened in 2014 in Brazil whose theme was: The right to education, educational politics and the teaching staff work in Latin America – experiences and proposals were catalogued and analyzed as methodological procedures. Such results have embraced the specificities about the teaching work staff reinforcing the criticism towards the managerialism in education in the context of the Brazilian educational Counter Reformation context. In addition, questionnaires were completed by female teachers of Portuguese from a specific country in Minas Gerais state aiming at identifying their working routines. As a result, problems about the specificities of teachers work and the process of intensification to which they have been subordinated were gathered. The data shows that the average weekly working hours of interviewed teachers were more than the hired ones what leads to intensification indicators and consequently less time to be devoted to other personal activities in order to perform the wide range of professional activities, according to Sennett (2009).

https://doi.org/10.20396/rho.v21i00.8657773
PDF (Português (Brasil))

References

BEHRING, E. R. Brasil em contra-reforma: desestruturação do Estado e perda de direitos. São Paulo: Cortez, 2008.

COSTA, D. A. M.; CARVALHO, G. F. S.; CARDOSO, P. R. O trabalho docente no contexto da reforma educacional brasileira: uma análise a partir do X Seminário da Rede Estrado (2014). Relatório de Pesquisa, SJDR, IF Sudeste MG, 2016.

DAL ROSSO, S. Jornada de trabalho. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F (Org.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010. CD-ROM.

JEDLICKI, L. R.; YANCOVIC, M. P. Desprofissionalização docente. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. (Org.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2010. CD-ROM.

NASCIMENTO, C. M. V.; OLIVEIRA I. M. Os efeitos da política de ação afirmativa (sistema de cotas) sobre o trabalho docente na Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL REDE ESTRADO, 10., 2014, Salvador. Anais [...]. Salvador, 2014. CD-ROM.

OLIVEIRA, D. A. A Reestruturação do trabalho docente: precarização e flexibilização. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1127-1144, set./dez. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v25n89/22614. Acesso em: 10 fev. 2020.

OLIVEIRA, D. A. Regulação das políticas educacionais na América Latina e suas consequências para os trabalhadores docentes. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 753-775, out. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302005000300003. Acesso em: 10 fev. 2020.

SENNETT, R. A Corrosão do caráter: consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo. Trad. Marcos Santarrita. 6. ed. Rio de Janeiro: Record, 2009.

SOUZA, A. N. Organização e condições do trabalho: flexibilização e precariedade do trabalho docente no ensino técnico em nível médio. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL REDE ESTRADO, 10., 2014, Salvador. Anais [...]. Salvador, 2014. CD-ROM.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O Trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Ed. Vozes, 2014.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Gisele Francisca da Silva Carvalho, Daniela Aparecida de Melo Costa, Mônica Trindade Dias Magalhães

Downloads

Download data is not yet available.