Banner Portal
Rural youth in fight for education and work in Brazil
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Rural youth
Education
Work
Rural succession

How to Cite

FARIAS, Magno Nunes; LOPES, Roseli Esquerdo. Rural youth in fight for education and work in Brazil: documental analysis of national events (2007 - 2016). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e021023, 2021. DOI: 10.20396/rho.v21i00.8658654. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8658654. Acesso em: 21 sep. 2024.

Abstract

Rural youths face several barriers to constitute their paths of social insertion and, in the search for overcoming these limitations, they organize themselves into social movements, composing the political field of youths. The aim of the study, from which this article results, was to apprehend how the guidelines around education and work are elaborated and placed by rural youths that integrate the organized movements in Brazil. To this end, a documentary research was carried out that took as source primary and secondary documents (linked to several entities and organizations), which refer to discussions and deliberations of national events related to the political organization of rural youths, between the years 2007 and 2016. In the claims, the centrality of the struggle for public policies that guarantee access to school and decent work is highlighted, as well as the marks of these people for more autonomy for the daily production of their lives. The theme of Rural Succession comes up strongly, having the democratization of the land as its core issue, together with the financial and assistance conditions for staying in the countryside, also passing through the democratization of decent work, school education, cultural recognition and promotion of family farming.

https://doi.org/10.20396/rho.v21i00.8658654
PDF (Português (Brasil))

References

ª PLENÁRIA Nacional da Juventude Rural. Propostas para o Plano de Lutas – 2ª Plenária Nacional da Juventude Rural, 2012. Disponível em: http://www.fetagrs.org.br/anexo/9f30c54fbd433ced8869.pdf. Acesso em: 19 abr. 2019.

BARCELLOS, S. B. As políticas públicas para a juventude rural: o Pronaf Jovem em debate. Planejamento e políticas públicas, n. 48, 2017.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70 Ltda, 1977.

BOURDIEU, P. A juventude é apenas uma palavra. In: BOURDIEU, P. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983. p. 112-121.

BRASIL. Decreto nº 8.736, de 3 de maio de 2016. Plano nacional de juventude e sucessão rural. Brasília, DF: 2016. Disponível: http://www.planalto. gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2016/Decreto/D8736.htm. Acesso: 15 jun. 2019.

BRASIL. Ministério da Agricultura, Pecuária e Abastecimento. Manual de operações do Programa Nacional de Crédito Fundiário. Secretária Especial da Agricultura Familiar e do Desenvolvimento Agrário – SEAD e Subsecretaria de Reordenamento Agrário – SRA - Brasília: 2018. Disponível em: http://www.agricultura.gov.br/assuntos/agricultura-familiar/credito/manuais-e-formularios/manual-de-operacoes-do-programa-nacional-de-credito-fundiario. Acesso em: 01 fev. 2020.

BRASIL. Ministério da Cidadania. Programa de Aquisição de Alimentos (PAA). 2020a. Disponível em: http://mds.gov.br/assuntos/seguranca-alimentar/programa-de-aquisicao-de-alimentos-paa. Acesso em: 01 fev. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto nacional de estudos e pesquisas educacionais Anísio Teixeira. Censo escolar 2015. Brasília, DF: Inep, 2015. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo. Acesso em: 12 ago. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Sobre o Programa Nacional de Alimentação Escolar (PNAE). 2020b. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/pnae/pnae-sobre-o-programa/pnae-sobre-o-pnae. Acesso em: 01 fev. 2020.

BRASIL. Secretaria Nacional da Juventude da Secretaria-geral da Presidência da República. Relatório Final do 1º Seminário Nacional de Juventude Rural e Políticas Públicas. 2012. Disponível em: www.juventude.gov.br. Acesso em: 14 abr. 2019.

CADERNO de Respostas do Ministério do Desenvolvimento Agrário ao 3º Festival Nacional da Juventude Rural. 3º Festival Nacional da Juventude Rural, 2015. Disponível em: http://www.fetraece.org.br/arquivos/files/Caderno%20de%20respostas%20juventude%20contag.pdf. Acesso em: 19 abr. 2019.

CALDART, R. S. Educação do Campo. In: CALDART, R. et al. (org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular, 2012. p. 259-267.

CALDART, R. S. Elementos para construção do projeto político e pedagógico da educação do campo. In: MOLINA, M. C.; JESUS, S. M. S. A. de (org.). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília, DF: Articulação Nacional "Por Uma Educação do Campo, 2004. p. 10 -31.

CARTA Política da 3ª Plenária Nacional da Juventude Rural. 3ª Plenária Nacional da Juventude Rural, 2016. Disponível em: http://www.contag.org.br/imagens/ctg_file_797321959_13082018145820.pdf. Acesso em: 19 abr. 2019.

CASTRO, E. G. de. Entre Ficar e Sair: uma etnografia da construção social da categoria jovem rural. 2005. 444 f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

CASTRO, E. G. de. Juventude do Campo. In: CALDART, R. et al. (org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. p. 439-446.

CASTRO, E. G. de. Juventude rural, do campo, das águas e das florestas: a primeira geração jovem dos movimentos sociais no Brasil e sua incidência nas políticas públicas de juventude. Revista de Ciências Sociais, v. 45, n. 1, p. 193-212, 2016a.

CASTRO, E. G. Pnra e juventude rural: 30 anos depois? Balanço e apontamentos em um contexto de ruptura institucional. Retratos de Assentamentos, v. 19, p. 98-124, 2016b.

CONTAG, Confederação Nacional dos Trabalhadores na Agricultura. Revista da Juventude Rural, 2007. Disponível em: http://www.contag.org.br/imagens/f323RevistaJuvRural.pdf. Acesso em: 19 abr. 2019.

CORSEUIL, C. H. L.; FRANCA, M. A. P. Inserção dos jovens no mercado de trabalho brasileiro: evolução e desigualdades no período 2006-2013. Brasília: OIT, 2015.

COSTA, F.L.M. Dinâmica socioeconômica e a juventude do assentamento Florestan Fernandes. Dissertação (Mestrado em Agronomia) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2010.

COVER, M.; CERIOLI, P. R. Juventude rural e modelos de desenvolvimento agrário. In: LEÃO, G.; ANTUNES-ROCHA, M. I. (Org.). Juventudes do campo. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015. p. 53-68.

DE PAULA, R. P. et al. Educação e direitos humanos: a participação do PRONERA na construção da Educação do Campo. Revista Interdisciplinar de Direitos Humanos, v. 3, p. 15-43, 2015.

FERNANDES, B. M. Educação do campo e território camponês no Brasil. In: SANTOS, C. A. dos. (Org.). Educação do campo: campo - políticas públicas – educação. Brasília: INCRA: MDA, 2008. p. 19-66. (NEAD Especial: 10).

FERREIRA, B.; ALVES, F. Juventude Rural: alguns impasses e sua importância para a agricultura familiar. In: CASTRO, J. A. de.;

AQUINO, L. M. C. de.; ANDRADE, C. C. de (Org.). Juventude e políticas sociais no Brasil. Brasília: Ipea, 2009. p. 243-258.

FETAEP. Federação dos Trabalhadores na Agricultura do Estado do Paraná. Jornal FETAEP. ed. 83, 2010. Disponível em: https://www.fetaep.org.br/jornais/2010-8.pdf. Acesso em:19 abr. 2019.

FUNDAÇÃO HEINRICH BÖLL; FUNDAÇÃO ROSA LUXEMBURGO. Altas do agronegócio: fatos e números sobre as corporações que controlam o que comemos. Rio de Janeiro: Fundação Heinrich Böll, 2018.

GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa – tipos e fundamentos. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 35, n. 3, p. 20-29 maio/jun. 1995.

INCRA. Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária. Reforma Agrária. 2020. Disponível em: http://www.incra.gov.br/pt/reforma-agraria.html>. Acesso em:19 abr. 2019.

IPEA. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Educação. Políticas Sociais: acompanhamento e análise. Brasília: Ipea, 2017.

JINKINGS, I. O golpe que tem vergonha de ser chamado de golpe. In: JINKINGS, I.; DORIA, K.; CLETO, M. (Org.). Por que gritamos golpe? Para entender. São Paulo: Boitempo, 2016. p. 12-14.

LEÃO, G.; ANTUNES-ROCHA, M. I. Juventudes no/do campo: questões para um debate. In: LEÃO, G.; ANTUNES-ROCHA, M. I. (Org.). Juventudes do campo. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p.17-27.

MARGULIS, M.; URRESTI, M. La juventud es más que una palabra. In: MARGULIS, M. (org.). La juventud es más que una palabra: ensayos sobre cultura y juventud. Buenos Aires: Biblos, 1996. p. 13-30.

MOLINA, M. C. Prefácio. In.: LEÃO, G..; ANTUNES-ROCHA, M. I. (Org.). Juventudes do campo. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 13-16.

MOLINA, M. C.; ANTUNES-ROCHA, M. I. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 22, n. 2, p. 220-253, 2014.

PROPOSTA de Plano de Governo de Jair Bolsonaro, 2018. Disponível em: https://flaviobolsonaro.com/PLANO_DE_GOVERNO_JAIR_BOLSONARO_2018.pdf. Acesso em: 19 abr. 2019.

SAVIANI, D. Prefácio. In: NOSELLA, P. Educação no campo: origens da pedagogia da alternância no Brasil / Paolo Nosella. Vitória: EDUFES, 2012.

WEISHEIMER, N. Sobre a situação juvenil na agricultura familiar. In: LEÃO, G.; ANTUNES-ROCHA, M. I. (Org.). Juventudes do campo. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 31-52.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Magno Farias, Roseli Lopes

Downloads

Download data is not yet available.