Banner Portal
The theme of practice in historical-critical pedagogy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Practice
Historical-critical pedagogy

How to Cite

PEIXOTO, Elza Margarida de Mendonça; BARRETO , Nayara Bessa. The theme of practice in historical-critical pedagogy. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020020, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8659366. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8659366. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

This article discloses the results of an analysis of the concept of practice in DermevalSaviani’s thought, taking Historical-Critical Pedagogy as his central work. This review is part of a broader research that focuses on the study of the notion that "practice is the sole criterion of truth". Our general aim is to deepen the understanding of “practice”: (a) in the work of Barata-Moura; (b) in the work of Marx and Engels, (c) in the theoretical strands that support a historical-critical approach to teacher training in Brazil; (d) in the Doctoral thesis and Master dissertations focused on the notion of practice as a leading concept in teacher training. We intend to help establishing a critical inventory about the concept of practice in the theoretical material that, in accord with the dialectical materialist method, support the training of teachers in Brazil.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8659366
PDF (Português (Brasil))

References

AQUINO, R. H. et al. Sociedade Brasileira: uma história através dos movimentos sociais — da crise do escravismo ao apogeu do neoliberalismo. Rio de Janeiro: Record, 2007.

MARSIGLIA, A. C. G. Pedagogia histórico-crítica: 30 anos. Campinas: Autores Associados, 2011.

MARSIGLIA, A. C. G.; BATISTA, E. L. Pedagogia histórico-crítica: desafios e perspectivas para um a educação transformadora. Campinas: Autores Associados, 2012.

MARX, K.; ENGELS, F. A sagrada família. São Paulo: Boitempo, 2003.

PEIXOTO. E. A “prática” como “critério de verdade”. Perspectiva, Florianópolis, v. 36, n. 1, p. 194-219, abr. 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2018v36n1p194. Acesso em: 19 dez. 2019.

PEIXOTO. E. A prática como critério de verdade no debate sobre a possibilidade do conhecimento: a posição marxista clássica e as contribuições para a formação para o trabalho pedagógico em educação física. 2015. Projeto de pesquisa apresentado em edital PROPCI/UFBA_01_PIBIC 2015-2016. Disponível em: https://sisbic.ufba.br/sisbic/ProjetoVisualizarCompleto.do?codigoPRJ=7842. Acesso em: 30 jan. 2020.

PEIXOTO. E. Desafios da formação universitária: pensar a prática sob ontologia materialista. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 16, n. 68, p. 239-248, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8643743. Acesso em: 30 jan. 2020.

PEIXOTO. E. Formação de professores de educação física e a “prática como critério de verdade”. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO E MARXISMO, 7., 2016, Brasil. Anais eletrônicos [...]. Disponível em: http://soac.tempsite.ws/ocs/index.php/VIIEBEM/VII_EBEM/paper/view/122/254. Acesso em: 19 dez. 2019.

PEIXOTO. E. Notas sobre a prática como critério de verdade em Marx e Engels. Trabalho final de disciplina. (Pós-doutorado em Filosofia) – Faculdade de Letras, Universidade Lisboa, Lisboa, 2015.

PEIXOTO. E. Pensar ciência, verdade e prática sob ontologia materialista: subsídios à formação de professores. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 7., 2015, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2015.

SANTOS, L.; BELTRÃO, A.; PEIXOTO, E. Revisão da produção do conhecimento do filósofo José Adriano Barata-Moura sobre a prática como categoria filosófica – contribuições para a formação. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO E MARXISMO, 7., 2016, Brasil. Anais eletrônicos [...]. Brasil, 2016. Disponível em: http://soac.tempsite.ws/ocs/index.php/VIIEBEM/VII_EBEM/paper/view/269/231. Acesso em: 19 dez. 2019.

SANTOS, Y.; PEIXOTO, E.; SANTANA, J. Revisão das teses e dissertações em educação física que discutem a prática como critério de verdade. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO E MARXISMO, 7., 2016, Brasil. Anais eletrônicos [...]. Brasil, 2016. Disponível em: http://soac.tempsite.ws/ocs/index.php/VIIEBEM/VII_EBEM/paper/view/269/231. Acesso em: 19 dez. 2019.

SAVIANI, D. A pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D. Aberturas para a história da educação. Campinas: Autores Associados, 2013.

SAVIANI, D. Educação em diálogo. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 217-229.

SAVIANI, D. Escola e democracia (Edição Comemorativa). Campinas: Autores Associados, 2008b.

SAVIANI, D. História das Ideias pedagógicas no Brasil. 1. ed. Campinas: Autores Associados, 2007.

SAVIANI, D. História do tempo e tempo da história. Campinas: Autores Associados, 2015.

SAVIANI, D. Interlocuções pedagógicas. Campinas: Autores Associados, 2010.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica, educação e revolução. In: ORSO, P. J.; MALANCHEN, J.; CASTANHA, A. P. (Org.) Pedagogia histórico-crítica, educação e revolução. Campinas: Armazém do Ipê, 2017.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, D.; DUARTE, N. Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2012.

VÁZQUEZ, A. Filosofia da Práxis. Buenos Aires: CLACSO; São Paulo: Expressão Popular, 2007.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.