Banner Portal
The philosophical consciousness in historical-critical pedagogy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Dermeval Saviani
Historical-critical pedagogy
Consciousness
Philosophical awareness

How to Cite

MARTINS, Marcos Francisco; REZENDE, Andre Canevalle. The philosophical consciousness in historical-critical pedagogy: interview with Dermeval Saviani. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020018, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8659525. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8659525. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This text presents the entire interview with Dermeval Saviani, the originator of historical-critical pedagogy (PHC). It was carried out in person by Marcos Francisco Martins and André Canevalle Rezende, on September 26, 2019, at the Faculty of Education at Unicamp, in Campinas-SP. The focus of the dialogue with the interviewee was to know his conception of philosophical conscience and to verify the centrality or not of this concept in that pedagogical theory.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8659525
PDF (Português (Brasil))

References

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

GRAMSCI, A. Quaderni del Carcere. Torino: Einaudi. (Edizione critica dell'Istituto Gramsci a cura di Valentino Gerratana). 1975. 4 v.

KOSIK, K. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

MARSIGLIA, A. C. G.; LAVOURA, T. N. L.; MARTINS, L. M. M.. Fundamentos da didática histórico-crítica. 1. ed. Campinas: Autores Associados, 2019.

MARTINS, M. F. Marx, Gramsci e o conhecimento: ruptura ou continuidade? Campinas-SP: Autores Associados; Americana, SP: Unisal, 2008.

MARX, K. Grundrisse. São Paulo: Boitempo, 2011.

MARX, K. Manuscritos econômicos-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.

PINTO, Á. V. A questão da universidade. São Paulo, Cortez, 1986. 102p.

PINTO, Á. V. Ciência e existência: problemas filosóficos da pesquisa científica. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

PINTO, Á. V. Consciência e realidade nacional: a consciência crítica. Rio de Janeiro: ISEB, 1960. (A consciência crítica, v. 2).

PINTO, Á. V. Consciência e realidade nacional: a consciência ingênua. Rio de Janeiro: ISEB, 1960. (A consciência ingênua, v. 1).

PINTO, Á. V. Sete lições sobre educação de adultos. 6. ed. São Paulo: Cortez, 1989.

SAVIANI, D. Educação brasileira: estrutura e sistema. 6. ed. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1987.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1980.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 42. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012. p. 35-57. (Coleção polêmicas do nosso tempo, v. 5).

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2011.

SNYDERS, G. Escola, classe e luta de classes. Lisboa, PT: Ed. Moraes, 1977.

SNYDERS, G. Para onde vão as pedagogias não-diretivas? Lisboa, PT: Ed. Moraes, 1978.

SNYDERS, G. Pedagogia progressista. Lisboa, PT: Livraria Almedina, 1974.

Revista HISTEDBR On-line utiliza a licença do Creative Commons (CC), preservando assim, a integridade dos artigos em ambiente de acesso aberto.

Downloads

Download data is not yet available.