Banner Portal
The MOBRAL at Pontal de Minas Gerais
PDF (Português (Brasil))

Keywords

MOBRAL
Illiteracy
Civil-military dictatorship
Pontal mineiro

How to Cite

SOUZA, Sauloéber Társio de. The MOBRAL at Pontal de Minas Gerais: between volunteering and faith (1970-1985). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e021029, 2021. DOI: 10.20396/rho.v21i00.8659665. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8659665. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

This article discusses the history of MOBRAL (Brazilian Literacy Movement) in the municipality of Ituiutaba in the period between 1970 and 1985. This project arose in the context of the Civil-Military Dictatorship by Law 5.379/1967 that proposed functional literacy to young people and adults. It started its activities in 1970 with a wide dissemination and mobilization by the spoken and written press. The program aimed to reach the entire national territory with the main goal of eradicating illiteracy, proposing a period of 10 years for this purpose. The research addresses a small part of this history in the interior of Minas Gerais, observing its implantation and some results, using oral history as a source with the social actors involved (professionals and students), documentary sources such as newspapers and legislation of the period. The MOBRAL in Ituiutaba reveals similarities with the national scenario, that is, in charge of civil society with the support of the Catholic Church and supported by the municipal government, it gave organicity to its actions, within the authoritarian logic of that moment. It was a program marked by improvisation, whose teachers had no training beyond high school, and acted after a brief training, being sufficient just to have had good school performance. We believe that MOBRAL was another vehicle used by the Civil-Military Dictatorship in order to train the workforce with the rudiments of reading and writing, in addition to generating voters who could, through voting, legitimize the government's authoritarian actions. Thus, the results obtained were quite limited also in cities in the interior, far from the great centers of power.

https://doi.org/10.20396/rho.v21i00.8659665
PDF (Português (Brasil))

References

ALBERTI, V. Manual de história oral. Rio de Janeiro: FGV, 2004.

BRASIL. Movimento Brasileiro de Alfabetização – MOBRAL; Assessoria de Organização e Métodos. Mobral: sua origem e evolução. Rio de Janeiro, 1973.

CÂNDIDO, A. Entrevista cedida a Rose Silva e Sauloéber Souza. Ituiutaba, MG, 04 dez. 2013.

CAPELATO, M. H. R. Imprensa e história do Brasil. São Paulo: Contexto-EDUSP, 1988.

CUNHA, A. L.; GÓES, M. O golpe na educação. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

FÁVERO, O. (Org.). Cultura popular e educação popular: memória dos anos 60. Rio de Janeiro: Graal, 1983.

FERREIRA, M. Entrevista cedida a Rose Silva e Sauloéber Souza. Ituiutaba, MG, 14 nov. 2013.

FICO, C. Além do golpe: versões e controvérsias sobre 1964 e a ditadura militar. Rio de Janeiro: Record, 2004.

FINOL, M. Entrevista cedida a Rose Silva e Sauloéber Souza. Ituiutaba, MG, 06 nov. 2013.

FREITAG, B. Escola, Estado e sociedade. 7. ed. São Paulo: Centauro, 2005.

FREITAS, M. C. de; BICCAS, M. de S. História social da educação no Brasil (1926 – 1996). São Paulo: Cortez, 2009. (Biblioteca básica da história da educação brasileira, v. 3).

GERMANO, J. W. Estado militar e educação no Brasil. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

HADDAD, S.; DI PIERRO, M. C. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 014, p. 108-130, maio/ago. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a07.pdf. Acesso em: 17 abr. 2020.

JORNAL CIDADE DE ITUIUTABA. Coleção da Fundação Cultural, 25 fev. 1971a.

JORNAL CIDADE DE ITUIUTABA. Coleção da Fundação Cultural, 28 mar. 1971b.

LEITE, S. C. Urbanização do processo escolar rural. 1996. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, 1996.

MARTINS, P. Entrevista cedida a Rose Silva e Sauloéber Souza. Ituiutaba, MG, 16 nov. 2013.

OLIVEIRA, L.; SOUZA, S. A alfabetização no Mobral, métodos e materiais didáticos (Uberlândia/MG, 1970-1985). Acolhendo a alfabetização nos países de língua portuguesa, v. 7, n. 13, p. 12-37, 2013.

PAIVA, V. P. Educação popular e educação de adultos. 5. ed. São Paulo: Loyola: Ibrades, 1987.

PREFEITURA MUNICIPAL DE ITUIUTABA. Centenário de Ituiutaba, 2001.

RIBEIRO, R. Entrevista cedida a Rose Silva e Sauloéber Souza. Ituiutaba, MG, 18 nov. 2013.

RIBEIRO, V. M. Alfabetismo funcional: referências conceituais e metodológicas para a pesquisa. Educação & Sociedade, ano XVIII, n. 60, p. 144-158, dez. 1997.

SAVIANI, D. História das idéias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

SILVA, P. Entrevista cedida a Rose Silva e Sauloéber Souza. em Ituiutaba, MG, 25 nov. 2013.

SOARES, L.; GALVÃO, A. M. Uma história de alfabetização de adultos no Brasil. In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M. (Org.). Histórias e memórias da educação no Brasil: V. III – Século XX. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

SOUZA, G. Entrevista cedida a Rose Silva e Sauloéber Souza. Ituiutaba, MG, 21 nov. 2013.

SOUZA, S. T. de. O ideal de educação escolar e a praga do analfabetismo: ideologia e poder nas falas dos docentes deputados (5ª e 6ª legislaturas-1963/1967). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 20, p. 52-67, dez. 2005. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/pf-fe/publicacao/4838/art06_20.pdf. Acesso em: 07 jul. 2020.

SOUZA, S. T. de. O universo escolar nas páginas da imprensa Tijucana (Ituiutaba-MG - Anos de 1950 e 1960). Cadernos de História da Educação, v. 9, n. 2, 2010.

TANUS, R. Entrevista cedida a Rose Silva e Sauloéber Souza. Ituiutaba, MG, 25 nov. 2013

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Sauloéber Társio de Souza

Downloads

Download data is not yet available.