Banner Portal
What matters reading good books
Créditos da imagem: Pixabay
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History of education
Inácio of Loyola
Father Antonio Vieira
Company of Jesus
Jesuit education

How to Cite

HERNANDES, Paulo Romualdo; CAMPANHOLO, João Ricardo dos Santos; OLIVEIRA JÚNIOR, Antônio Santos de. What matters reading good books: Inácio de Loyola and Father Antônio Vieira. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 22, n. 00, p. e022022, 2022. DOI: 10.20396/rho.v22i00.8660433. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8660433. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

In this article, an analysis of the Autobiography of Loyola and the Sermon to St. Ignatius, by Father Antônio Vieira, investigating important aspects narrated by Loyola and taken advantage of by Vieira, related to changes in reading modes for lay men: solitary reading , intimate, interior, individual. These new ways of reading began, according to Foucault, in the 14th century, with Devotio Moderna, propagated by the Brothers of Common Life. Transformations that would be considered by Ariès and Chartier as the greatest advance of modernity The path of discourse analysis takes into account that both Inácio de Loyola and Padre Vieira express in their writings what was visible to them as members of a Catholic religious order, of the 16th and 17th centuries, respectively. The study of the narrative and the Sermon to Saint Ignatius reveals that the Jesuits, although inscribed in modernity, remained firm in the defense of a religious mentality of disciplining what the faithful should or should not read. In the 16th century, time of Loyola, the dangers of solitary reading involved the interpretation, understanding and writing of texts by lay people, out of the control of the Catholic Church. In the 17th century, time of Vieira, the attack on the authority and tradition of the Church was due to the rational/scientific mentality that was established in Europe at the same period.

https://doi.org/10.20396/rho.v22i00.8660433
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRES, M. La teologia española em el siglo XVI. Biblioteca de Autores Cristianos, de EDICA, S. A Madrid, 1976.

ARIÈS, P. Por uma história da vida privada. In: CHARTIER, R. (Org.). Historia da vida privada 3: da Renascença ao século das luzes. Tradução de Hidelgard Feist. São Paulo: Companhia de Jesus, 1991. p. 7-19.

AZEVEDO, J. L. História de Antônio Vieira. São Paulo: Alameda, 2008.

BARTHES, R. Sade, Fourier, Loiola. Tradução de Maria de Santa Cruz. Lisboa: Edições 70, 1979.

BOSI, A. Introdução Antônio Vieira: vida e obra. Um esboço. In: VIEIRA, A. Antônio Vieira essencial. São Paulo: Penguin Classics: Companhia da Letras, 2011. p. 9-127.

BOTO, C. A dimensão iluminista da reforma pombalina dos estudos: das primeiras letras à universidade. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 44, p. 282-299, maio/ago. 2010. Disponível em: https://bityli.com/NfjHip. Acesso em: 12 abr. 2020.

BOTO, C. O desencantamento da criança: entre a Renascença e o Século das Luzes. In: FREITAS, M. C.; KUHLMANN JR., M. (Org.). Os intelectuais na história da infância. São Paulo: Cortez, 2002. p. 11-60.

CAMBI, F. História da pedagogia. Tradução de Álvaro Lorencini. São Paulo: Fundação Editora da UNESP (FEU), 1999.

CARVALHO, R. História do ensino em Portugal: desde a fundação da nacionalidade, até o fim do regime de Salazar-Caetano. 3. ed. Lisboa: Fundação Calouse-Gulbenkian, 2001.

CHARTIER, R. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Tradução de Mary Del Priori. Brasília: Ed. da UnB.

CHARTIER, R. As práticas da escrita. In: CHARTIER, R. (Org.). Historia da vida privada 3: da Renascença ao século das luzes. Tradução de Hidelgard Feist. São Paulo: Companhia das Letras, 1991. p. 112-161.

CHARTIER, R. Leituras e leitores “populares” da Renascença ao período clássico. In: CARVALHO, G.; CHARTIER, R. (Org.). História da leitura no mundo ocidental. Tradução de Guacira Marcondes Machado. São Paulo: Ática, 2002. p 117-133.

CONSTITUIÇÕES da Companhia de Jesus e normas e regras. São Paulo: Loyola, 1997.

DEMOUSTIER, A. L’originalité des exercices spirituels. In: GIARD, L.; VAUCELLES, L. (org.). Les Jesuítes à L’âge baroque (1540-1640). Grenoble: Edition Jeróme Millon er les auteurs, 1996. p. 23-35.

DESCARTES, R. Discurso do método. As paixões da alma. Tradução de J. Guinsburg e Bento Prado Júnior. 4. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1987.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. nascimento da prisão. Tradução de Lígia M. Pondé Vassallo. Petrópolis: Vozes, 1977.

GRANGER, G-G. Intodução. In: DESCARTES, R. Discurso do método. As paixões da alma. Tradução de J. Guinsburg e Bento Prado Júnior. 4. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1987.

HERNANDES, P. R. A Companhia de Jesus no século XVI e o Brasil. Revista HISTEDBR on line, Campinas, n. 40, p. 222-244, dez. 2010. Disponível em: https://bityli.com/wPcEyw. Acesso em: 08 abr. 2020.

JULIA, D. Leituras e contrarreforma. In: CARVALHO, G.; CHARTIER, R. (org.). História da leitura no mundo ocidental 2. Tradução de Guacira Marcondes Machado. São Paulo: Ática, 2002. p 79-116.

LAUWERS, M. Verbete Devotio Moderna. In: LACOSTE, J. Y. (Org.). Dicionário crítico de teologia. Trad. Paulo Meneses. São Paulo: Paulinas: Loyola, 2004.

LEBRUN, G. “Prefácio” In: DESCARTES, R. Discurso do método. As paixões da alma. Tradução de J. Guinsburg e Bento Prado Júnior. 4. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1987.

LOYOLA, I. Autobiografia de Inácio de Loyola. Tradução e notas de Pe. Armando Cardoso, S. J. 3. ed. São Paulo: Loyola, 1987.

LOYOLA, I. Cartas de Santo Inácio de Loyola. Volume I. Tradução e notas Pe. Armando Cardoso. São Paulo: Loyola, 1988.

LOYOLA, I. Écrits. Paris: Desclee de Brouwer, 1991.

LOYOLA, I. Exercícios espirituais. Orientação da tradução e anotações de Pe. Géza Kövecses S. J. 3. ed. Porto Alegre: Arc. Metr. De Porto Alegre, 1966.

MONUMENTA I. Sanct Ignatii de Loyola: epistolae e instruciones. Madri: Gabriele Lopes Del Horno, 1909.

PESSANHA, J. A. M., G. “Vida e obra de Descartes”. In: DESCARTES, R. Discurso do método. As paixões da alma. Tradução de J. Guinsburg e Bento Prado Júnior. 4. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1987.

SANTOS, Y. A. B.; TORGA, V. L. M. Autobiografia e (res)significação. Bakhtiniana, São Paulo, v. 15, n. 2, p. 119-144, abr./jun. 2020. Disponível em: https://bityli.com/UbnTZI. Acesso em: 17 abr. 2020.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

VERGER, J. Homens e saber na Idade Média. Tradução de Carlota Boto. Bauru: EDUSC, 1999.

VIEIRA, A. Sermões I. 2. ed. São Paulo: Loyola, 2009.

VIEIRA, A. Sermões. Tomo 1. São Paulo: Hedra, 2014a.

VIEIRA, A. Sermões. Tomo 2. São Paulo: Hedra, 2014b.

XAVIER; A. B.; HESPANHA, A. M. A arquitetura dos poderes. In: MATTOSO, J. (org.). História de Portugal. O antigo regime (1620-1807). Lisboa: Estampa, 1998.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista HISTEDBR On-line

Downloads

Download data is not yet available.