Banner Portal
School texts in the Comeniu’s Didactica Magna
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Comenian school texts
Organization of didactic work
Modern public school

How to Cite

SILVA, Iara Augusta da; RUBINHO, Vanessa da Silva; CARDOSO, Patricia Florencio da Silva. School texts in the Comeniu’s Didactica Magna. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e021042, 2021. DOI: 10.20396/rho.v21i00.8660735. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8660735. Acesso em: 16 jul. 2024.

Abstract

This article analyzes and interprets the function of the school texts proposed by João Amós Comênio (1592-1670), in the Didactics written in the middle of the 17th century. It was done a mapping a classic work of pedagogy to address the question of textbooks within the scope of the organization of didactic work, having in mind the historical context in the transition from the middle ages to a modern society with the emergence of manufactures, the initial form of capitalist production (mid-16th century to the last third of the 18th century), founded on the division of labor. Justifying the theoretical basis and reflections, in a historical perspective, it was prioritized as academic productions by Alves (2001, 2005, 2011, 2015), Centeno (2009), Brito (2010) and Souza (2010). The study revealed the central character of this instrument of work of the teacher in the organization of the modern public school designed by Comênio to offer education for all. Aware of the material limitation of his time to put into practice or execute the project of universal education, the Moravian thinker proposed the use of school texts for teachers and students, in all grades of public school, at the historical moment.

https://doi.org/10.20396/rho.v21i00.8660735
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, G. L. A produção da escola pública contemporânea. Campinas, SP: Autores Associados; Campo Grande, MS: Ed. UFMS, 2001.

ALVES, G. L. O trabalho didático na escola moderna: formas históricas. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

ALVES, G. L. Textos escolares do ensino secundário no Brasil: da época jesuítica aos nossos dias. In: ALVES, G. L. (Org.). Textos escolares no Brasil: clássicos, compêndios e manuais didáticos. Campinas, SP: Autores Associados, 2015, p. 5-60.

ALVES, G. L. Textos escolares no Brasil. In: JORNADA DO HISTEDBR/MS “ESTUDOS SOBRE ORGANIZAÇÃO DO TRABALHO DIDÁTICO”, 1., 2011, Campo Grande. Anais [...]. Campo Grande, UNIDERP: Anhanguera, 2011. p. 1-32.

BRITO, S. H. A. A produção de manuais didáticos e o ensino de sociologia na escola média em dois momentos históricos (1935-1989). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, num. especial, p. 58-75, maio 2010. Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br. Acesso em: 24 set. 2010.

CENTENO, C. V. O conhecimento histórico vulgarizado: a “ditadura” do manual didático. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, n. 33, p. 169-178, mar. 2009. Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br. Acesso em: 7 ago. 2010.

COMÉNIO, J. A. Didáctica magna: tratado da arte universal de ensinar tudo a todos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1996.

GOMES, J. F. Introdução. In: COMÉNIO, J. A. Didáctica magna: tratado da arte universal de ensinar tudo a todos. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1996. p. 5-41.

MARX, K. O capital. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989. Livro 1. v. I.

SOUZA, A. A. A. de. Manuais didáticos: formas históricas e alternativas de superação. In: BRITO, S. H. A. et al. (Org.). A organização do trabalho didático na história da educação. Campinas, SP: Autores Associados: HISTEDBR, 2010. p. 121-145.

VALDEMARIN, V. T. Os sentidos e a experiência: professores, alunos e métodos de ensino. In: SAVIANI, D. et al. O legado educacional do século XX no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. p. 163-203.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Iara Augusta da Silva, Vanessa da Silva Rubinho, Patricia Florencio da Silva Cardoso

Downloads

Download data is not yet available.