Banner Portal
The educational ideological construction in the Colonial period in Mozambique
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Ideology
Mozambique
Colonial period

How to Cite

SOUSA, Samuel Antonio de; PINTO, Valmir Flores. The educational ideological construction in the Colonial period in Mozambique. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e021004, 2021. DOI: 10.20396/rho.v21i00.8660740. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8660740. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This theme is part of the ongoing academic master's research and is divided into four subsections: Colonial education in Mozambique: education and religion towards civilization; Work as an educational ideological tool; Estado Novo and its effects on education in Mozambique: civilizing the indigenous; Educational policy based on the Concordat in Mozambique; The role of philosophy in the Portuguese colonies. The used methodology was based on qualitative research from reading and historical-bibliographic sources, with the main objective of identifying the ideological construction in education in Mozambican lands from the end of the first World War until the New Portuguese State. The first item is based on official documents and bibliographies on Portuguese colonial education in the overseas provinces. The second item deals with institutionalized teaching and the ideology of education through work, even if in a precarious and dominant way. The third phase, it invites us to reflect on the role of philosophy that helped in the educational policy of the Estado Novo de Salazar to train agricultural work for native men in the various professions of knowing how to do and in practical life, through professional education. Finally, the education negotiated in the Concordat in the two governments (Colonial and Holy See) signed in the Colonial Act, which will be configured with a historical, social, political and cultural disaster

https://doi.org/10.20396/rho.v21i00.8660740
PDF (Português (Brasil))

References

CARTOLANO, M. T. P. Filosofia no ensino de 2º. Grau. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1985.

CASTIANO, J. P. Referenciais da filosofia africana: em busca da intersubjetivação. Maputo: Sociedade Editorial, 1993. p. 193.

CORDEIRO, L. Questões Coloniais. Organizada por Farinha de Carvalho. Lisboa: Vega, 1982.

GRAÍNHA, M. B. As missões em Angola e Moçambique. Resumo histórico e um plano missionário. Cernache do Bonjardim: Tipografia do Instituto de Missões Coloniais, 1920.

MADEIRA, A. I. Ler, escrever e orar: uma análise histórica e comparada dos discursos sobre a educação, o ensino e a escola em Moçambique, 1850-1950. 2007. Tese (Doutorado em Ciências da Educação - Educação Comparada) – Universidade de Lisboa, 2007.

MAZAI, N.; RIBAS M. A. C. Trajetória do Ensino de filosofia no Brasil. Revista Eletrônica Disciplinarum Scientia. Série: ciências sociais e humanas, santa Maria, Série: Ciências Sociais e Humanas, Santa Maria, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2001. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/disciplinarumCH/article/view/1582/1487. Acesso em: 23 set. 2020.

PORTUGAL. Concordata entre a Santa Sé e a República Portuguesa, de 7 set. de 1940. Boletim Oficial da Colônia de Moçambique, Lourenço Marques, 1940, I série, n. 36, p. 356-367.

PORTUGAL. Anuário do Ensino, 1930. Lourenço Marques (Maputo atual): Imprensa Nacional, 1930a.

PORTUGAL. Diploma Legislativo no. 238 de 17 de maio de 1930, publicado no Boletim Oficial no 20/1930. Lisboa: Imprensa Nacional, 1930b.

PORTUGAL. Decreto nº 5778 de 10 de maio de 1919. Lisboa: Imprensa Nacional.

PORTUGAL. Diário do Governo: Lei n. 2066, de 27 de junho de 1953, I série, n.135, p. 877-892. Lisboa: Imprensa Nacional.

PORTUGAL. Portaria nº 677. Art.º 8º ao 11ºde 25 de fevereiro de 1928. Lisboa: Imprensa Nacional.

PORTUGAL. Concordata entre a Santa Sé e a República Portuguesa, de 7 setembro de 1940. Boletim Oficial da Colônia de Moçambique, Lourenço Marques, 1940, I série, n.36, p. 356-367.

TAIMO, J.U. Ensino superior em Moçambique: História, política e gestão. Piracicaba, SP, 2010.

UNESCO, História Geral de África. Volume VII e VIII, Brasil, 2010.

ZOTTI, S. A. A educação jesuítica no projeto colonial de Portugal no Brasil. Instituto Federal Catarinense- Campus Rio do Sul – SC, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Samuel Antonio de Sousa, Valmir Flores Pinto

Downloads

Download data is not yet available.