Banner Portal
Educational work and scientific knowledge
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
Basic education
Historical critical pedagogy
Teachers work

How to Cite

RUCKSTADTER, Vanessa Campos Mariano; OLIVEIRA, Luiz Antonio de; RUCKSTADTER, Flávio Massami Martins. Educational work and scientific knowledge: the historical critical pedagogy and the teacher’s role. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020042, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8660770. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8660770. Acesso em: 19 jul. 2024.

Abstract

This article is result of debates and reflections gestated in two study groups about the Historical Critical Pedagogy performed in 2019, the year when this important Brazilian educational theory completed 40 years. This text analyses the importance of the scientific knowledge in basic education in conjuction with the teachers work. It starts from two guiding questions: what is the relation between teachers work and the historically accumulated scientific knowledge? What knowledge is needed by the teacher? In order to achieve the objective the text was structured in three moments: 1 – presentation of the context of elaboration of the Historical Critical Pedagogy; 2- Debate about the nature and specificity of the education to this critical theory; 3- analysis of the teacher’s function in conjuction with the scientific knowledge, as well as the necessary knowledge for an emancipatory educational practice. From the discussion, founded in a bibliographic research, it is possible to conclude that the Historical Critical Pedagogy professes the education as a fighting instrument of the working class, instrumentalization of the proletariat in the fight against the process of exploitation and in direction to a greater project of overcoming the capitalist mode of production. From the reality point of view it means to fight for the public school, which, on basic education may be understood as teaching the classical content, defending a quality public school for the working classes and assuming a theoretical and practical positioning based on the historical and dialectical materialism.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8660770
PDF (Português (Brasil))

References

BACZINSKI, A. V. de. M. A implantação oficial da pedagogia histórico-crítica na rede pública do estado do Paraná (1983-1994): legitimação, resistências e contradições. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

BATISTA, E. L.; LIMA, M. R. A pedagogia histórico-crítica como teoria pedagógica revolucionária. Laplage em Revista, Sorocaba, ano 67, v. 1, p. 81, set./dez. 2015. DOI http://dx.doi.org/10.24115/S2446-6220201513102p.67-81. Disponível em: https://www.laplageemrevista.ufscar.br/index.php/lpg/article/view/102. Acesso em: 14 maio 2020.

DUARTE, N. Concepções afirmativas e negativas sobre o ato de ensinar. Cad. CEDES, Campinas, v. 19, n. 44, p. 85-106, Apr. 1998. DOI https://doi.org/10.1590/S0101-32621998000100008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32621998000100008&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 09 jul. 2020.

MARTINS, L. M. Pedagogia histórico-crítica e psicologia histórico-cultural. In: MARSIGLIA, A. C. G. (Org.). Pedagogia histórico-crítica: 30 anos. Campinas: Autores Associados, 2011, p. 42-57.

MARX, K. O capital. Livro I. Capítulo VI (inédito). São Paulo: Livraria Editora Ciências Humanas Ltda., 1978.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

MORAES, M. C. M. de. Recuo da teoria: dilemas na pesquisa em educação Revista Portuguesa de Educação, Portugal, v. 14, n. 1, p. 7-25, 2001.

SAVIANI, D. A função docente e a produção do conhecimento. Revista Educação e Filosofia, v. 11, n. 21-22, p. 127-140, jan./jun e jul./dez. 1997.

SAVIANI, D. Da inspiração à formulação da pedagogia histórico-crítica (PHC). Os três momentos da PHC que toda teoria verdadeiramente crítica deve conter. Interface: Comunicação, Saúde e Educação, Botucatu, SP. v. 21. n. 62, p. 711-24, 2017.

SAVIANI, D. Escola e democracia. Edição Comemorativa. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2010.

SAVIANI, D. Os saberes implicados na formação do educador. In: VIGIANNI BICUDO, M. A.; SILVA JUNIOR, C. A. da. Formação do educador: dever do Estado, tarefa da universidade. São Paulo: Editora da UNESP, 1996, p. 145-155.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

VIDAL, D. G. (Org.). Dermeval Saviani: pesquisador, professor e educador. Belo Horizonte: Autêntica; Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Revista HISTEDBR On-line

Downloads

Download data is not yet available.