Banner Portal
Social history of the proletary child
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Social History of the proletarian child
Childwood
Friedrich Engels

How to Cite

HERMIDA, Jorge Fernando. Social history of the proletary child: contributions of Friedrich Engels’ work to the understanding of the theme. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 20, p. e020058, 2020. DOI: 10.20396/rho.v20i0.8660883. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8660883. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Within the possible intentionalities, this article put itself as a challenge to contribute to the composition of a proposal of proletarian child’s social history, considering the idealistic, non-historical, hybrid, partial and decontextualized historical interpretations and perspectives that exist on visions, meanings and ways of conceiving the children and the concept of childhood from the beginning of the Industrial Revolution to present days. When analyzing the national and international academic production, we find a common denominator: even though there is a wide variety and amount of research linked to various areas of the child and his childhood, studies on proletarian children in times of profound economic and social changes that occurred in the nineteenth century in Europe is almost insignificant. Using the concepts of historical and dialectical materialism, we analyze the contributions of “The Condition of the Working Class in England”, by Friedrich Engels, to understand the theme. Based on the contributions of Engels' classic work, the study concludes that it is possible to visualize a new configuration of childhood concept and a new childhood sense, of a materialistic and non-idealistic nature, based fundamentally on the proletarian children’s role in times of social change. When it is elaborated and resized by the working class, it needs to be recognized and incorporated by the academy.

https://doi.org/10.20396/rho.v20i0.8660883
PDF (Português (Brasil))

References

ABRAMOWICZ, A. A pesquisa com crianças em infâncias e a sociologia da infância. In: FARIA, A. L G. de.; FINCO, D. (Org.). Sociologia da infância no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2011.

ARIÈS, P. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2015.

ARIÈS, P.; DUBY, G. História da vida privada 1: do Império Romano ao ano mil. São Paulo: Companhia das Letras, 2009a.

ARIÈS, P.; DUBY, G. História da vida privada 2: da Europa feudal à Renascença. São Paulo: Companhia das Letras, 2009b.

ARIÈS, P.; DUBY, G. História da vida privada 3: do Renascença ao Século das Luzes. São Paulo: Companhia das Letras, 2009c.

ARIÈS, P.; DUBY, G. História da vida privada 4: da Revolução Francesa à Primeira Guerra. São Paulo: Companhia das Letras, 2009d.

ARIÈS, P.; DUBY, G. História da vida privada 5: da Primeira Guerra a nossos dias. São Paulo: Companhia das Letras, 2009e.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

DEL PRIORE, M. (org.) História das crianças no Brasil. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2007.

DOBB, M. A evolução do capitalismo. 9. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.

DUARTE, N. Sociedade do conhecimento ou sociedade das ilusões? Campinas: Autores Associados, 2008.

ENGELS, F. A situação da classe trabalhadora na Inglaterra. São Paulo: Boitempo, 2010.

EVANGELISTA, J. E. Crise do marxismo e irracionalismo pós-moderno. São Paulo: Cortez, 1997.

FREITAS, M. C. de. História social da infância no Brasil. 9. ed. rev. e amp. São Paulo: Cortez, 2016.

GÓES, J. R. de.; FLORENTINO, M. Crianças escravas, crianças dos escravos. In: DEL PRIORE, M. (Org.). História das crianças no Brasil. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2007.

GONÇALVES, J. da. S. Pedagogia da educação infantil. Avanços, desafios e tensões. Curitiba: Appris, 2015. 145 p.

HERMIDA, J. F. História social da criança proletária: as infâncias roubadas nos processos de reprodução do capital nos séculos XVIII e XIX. 2020. 300 f. Tese (Doutorado) – Departamento de Educação Física, Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2020.

HOBSBAWM, E. A era das Revoluções 1789-1848. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.

HOBSBAWM, E. A era do capital 1848-1875. 11. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

HOBSBAWM, E. A era dos extremos. O breve século XX, 1914-1991. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

HOBSBAWM, E. Mundos do trabalho: novos estudos sobre a história operária. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015a.

HOBSBAWM, E. Os trabalhadores: estudos sobre a história do operariado. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015b.

KLEIN, L. R. Cadê a criança do Ariès que estava aqui? A fábrica comeu... In: SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS “HISTÓRIA, SOCIEDADE E EDUCAÇÃO NO BRASIL” 09, 2012 João Pessoa. Anais [...]. João Pessoa: UFPB, 2012. p. 3374-3393.

KUHLMANN JUNIOR, M. Histórias da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, n. 14, maio/ago. 2000.

KUHLMANN JUNIOR, M. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. Porto Alegre: Mediação, 1998.

LIMA, M. P. Infância e educação: um olhar sobre as crianças nas pesquisas científicas. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 11, n. 3, 2014.

MARX, K. Cadernos de Paris & Manuscritos Econômico-Filosóficos de 1844. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2010.

MARX, K. O capital. Livro 1: o processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.

MARX, K. O capital. Livro 2: o processo de circulação do capital. São Paulo: Boitempo, 2014.

MARX, K. O capital. Livro 3: o processo global de produção capitalista. São Paulo: Boitempo, 2017.

MOURA, E. B. B. de. Crianças operárias na recém-industrializada São Paulo. In: DEL PRIORE, M. (Org.). História das crianças no Brasil. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2007.

NETTO, J. P. Apresentação. São Paulo: Boitempo, 2010.

NETTO, J. P. Marx em Paris. São Paulo: Expressão Popular, 2015.

OBRAS FUNDAMENTALES. Escritos de juventud de Karl Marx e Friedrich Engels. Cidade de México: Fondo de Cultura Económica, 1981. Volume 2.

RAMOS, F. P. a História trágico-marítima das crianças nas embarcações portuguesas do século XVI. In: DEL PRIORE, M. (org.). História das crianças no Brasil. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2007.

RIZZI, I. A arte de governar crianças. São Paulo: Cortez, 2009.

RIZZI, I. O século perdido: raízes históricas das políticas para a infância no Brasil. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

RIZZI, I. Vida nas ruas: crianças e adolescentes. Rio de Janeiro: Loyola, 2003.

RIZZINI, I. Pequenos trabalhadores do Brasil. In: DEL PRIORE, M. (Org.). História das crianças no Brasil. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2007.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas: Autores Associados, 2019.

THOMPSON E. P. A formação da classe operária inglesa I. A árvore da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

THOMPSON E. P. A formação da classe operária inglesa II. A maldição de Adão. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2012a.

THOMPSON E. P. A formação da classe operária inglesa III. A força dos trabalhadores. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2012b.

VENÂNCIO, R. P. Os aprendizes da guerra. In: DEL PRIORE, M. (Org.). História das crianças no Brasil. 6. ed. São Paulo: Contexto, 2007.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Jorge Hermida

Downloads

Download data is not yet available.