Banner Portal
Teacher education at the Interstate Conference on Primary Education (Brazil, 1921)
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher education
Pedagogical modernity
Interstate Conference on Primary Education

How to Cite

HOELLER, Solange Aparecida de Oliveira; DAROS, Maria das Dores. Teacher education at the Interstate Conference on Primary Education (Brazil, 1921): projects in dispute and pedagogical modernity. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023016, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8660960. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8660960. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

This is an analysis of requirements for teacher education in Brazil in the early 1920s, considering the perspective of pedagogical modernity, based on discussions at the Interstate Conference on Primary Education (CIEP-RJ), held in the national capital, Rio de Janeiro in 1921. It specifically examines the structural influence of proposal number 3: “Organization and uniformization of teacher education in the contry. Education, responsibilities of and guaranees to the nation’s primary school teachers” (BRASIL, 1922). The central object is: to investigate related aspects and elements that can be considered representative of projects in dispute for teacher education, from the perspective of pedagogical modernity, which was sought in Brazil in the early 1920s. The analysis involves document research, conducted from the perspective of educational history, and considering the historic method and the theoretical and methodological path, the analyses conducted contemplate the concepts of the modern and modernity.  The problem question is presented:  How can the Interstate Conference on Primary Education-RJ be understood as a mobilizer of projects in defense and dispute of concepts that sought to establish the directions and meanings of pedagogical modernity on which teacher education should be based in Brazil in the early 1920s? To attain pedagogical modernity in relation to teacher education consisted in articulating some aspects that, in hypothesis, would guarantee the objective: both material aspects, such as the creation of schools; and bureaucratic, budget and financing factors; as well as pedagogical ones, marked by psychology, understood because of its scientism to be essential to teacher education.

https://doi.org/10.20396/rho.v23i00.8660960
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Annaes da Conferência Interestadual de Ensino Primário. Rio de Janeiro: Emp. Industrial Editora “O Norte”, 1922.

CARVALHO, M. M. C. A escola e a república. São Paulo: Brasiliense, 1989a.

CARVALHO, M. M. C. O novo, o velho, o perigoso: relendo a cultura brasileira. Cadernos de Pesquisa, n. 17, p. 29-35, 1989b. Disponível em: https://bit.ly/41tYMQN. Acesso em: 05 jul. 2020.

CARVALHO, M. M. C. Sampaio Dória. Recife: Massangana, 2010.

CARVALHO, M. M. Reformas da Instrução Pública. In: LOPES, E. M. T. et al. (Org.). 500 Anos de educação no Brasil. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 225-252.

DÓRIA, A. S. Psycologia. São Paulo: Companhia Melhoramentos, 1932. (Série II – Livros Didáticos; v. VIII, Biblioteca Pedagógica Brasileira).

DURANT, W. A filosofia de Herbert Spencer. Rio de Janeiro: TECNOPRINT, 18--.

HABERMAS, J. O discurso filosófico da modernidade: doze lições. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

HOELLER, S. A. O.; DAROS, M. D. Método de ensino para escola primária: discursos na Primeira Conferência Estadual do Ensino Primário (Santa Catarina, 1927). In: CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO (COLUBHE): Rituais, Espaços & Patrimônios Escolares, 9., 2012, Lisboa. Anais [...]. Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, 2012. p. 1-10. Disponível em: https://bit.ly/442yoiT. Acesso em: 23 abr. 2023.

INÁCIO, N. S. et al. Escola, política e cultura. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2006.

KANT, E. Filosofía de la historia. 2. ed. México: Fondo de Cultura Económica, 2004.

LE GOFF, J. Antigo/Moderno. In: Enciclopédia Einaudi, Lisboa, IN-CM, (reed.), v. 1. Memória-História, 1997. p. 370-392. Disponível em: https://bit.ly/41RD1L0. Acesso em: 23 abr. 2023.

LE GOFF, J. História e memória (1924). Trad. Bernardo Leitão et al. Campinas: Editora da UNICAMP, 1990.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2 ed. Rio de Janeiro: E. P. U, 2015.

MAGNANI, M. R. M. Testes ABC e a fundação de uma tradição: alfabetização sob medida. In.: MONARCHA, C. (Org.). Lourenço Filho: outros aspectos, mesma obra. Campinas: Mercado de Letras, 1997. p. 59-90.

MONARCHA, C. Brasil arcaico, Escola Nova: ciência, técnica e utopia nos anos de 1920-1930. São Paulo: Editora da Unesp, 2009.

MONARCHA, C.; LOURENÇO FILHO, R. (Org.). Por Lourenço Filho: uma bibliografia. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2001. (Col. Lourenço Filho).

MORTATTI, M. R. L. Os sentidos da alfabetização (São Paulo – 1876/1994). São Paulo: UNESP; Brasília: MEC/INEP/COMPED, 2000.

NUNES, C. (Des) encantos da modernidade pedagógica. In. LOPES, E. M. T.; FARIA FILHO, L. M.; VEIGA, C. G. (Org.). 500 anos de educação no Brasil. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 371-398

RESENDE, F. M. O domínio das coisas: o método intuitivo em Minas Gerais nas primeiras décadas republicanas. 117 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2002. Disponível em: https://bit.ly/3mUnPOr. Acesso em: 23 abr. 2023.

SANTA CATHARINA. Synopse do quatriennio da administração do Estado (1910-1914), apresentada ao Congresso Representativo. Florianópolis: Gab. Typ. D’O Dia, 1914.

SÃO PAULO. Lei n. 1.750, de 8 de dezembro de 1920. Reforma a Instrucção Publica do Estado. Secretaria de Estado dos Negócios do Interior. São Paulo, 1920. Disponível em: https://bit.ly/3KEV3ch. Acesso em: 25 maio 2013.

SCHELBAUER, A. R. O método intuitivo e lições de coisas no Brasil do século XIX. In. STEPHANOU, M.; BASTOS, M. H. C. (Org.). Histórias e memórias da educação no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2005. p. 132-149. v. II. Século XX.

SILVA, G. M. D. Sociologia da sociologia da educação: caminhos e desafios de uma policy science no Brasil (1929-1879). Bragança Paulista: EDUSF, 2002.

SILVA, V. L. G.; CUNHA, J. L. (Org.). Práticas de formação, memória e pesquisa (auto)biográfica. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

SOUZA, R. F. Tecnologias de ordenação escolar no século XX: currículo e método intuitivo nas escolas primárias norte-americanas (1860-1880). Revista Brasileira de História da Educação, v. 5, n. 1, jan./jun. p. 09-42, 2005. Disponível em: https://bit.ly/41LZOrG. Acesso em: 23 abr. 2023.

SOUZA, R. F. Templos de civilização: a implantação da escola graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: UNESP, 1998.

TEIVE, G. M. Uma vez normalista, sempre normalista: a presença do método de ensino intuitivo ou lições de coisas na construção de um habitus pedagógico (Escola Normal Catarinense 1911-1935). 290 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2005. Disponível em: https://bit.ly/41yuPQ5. Acesso em: 23 abr. 2023.

VALDEMARIN, V. T. Estudando as lições de coisas: análise dos fundamentos filosóficos do Método de Ensino Intuitivo. Campinas: Autores Associados, 2004.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Revista HISTEDBR On-line

Downloads

Download data is not yet available.