Banner Portal
Mini-stories
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mini stories
Child education
Experiences

How to Cite

CARDOSO, Cristiele Borges dos Santos; CONTE, Elaine. Mini-stories: formation and research experiences. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023047, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8661282. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8661282. Acesso em: 15 may. 2024.

Abstract

The text addresses some pedagogical experiences developed desde 2017 and focused on aesthetic practices with mini-stories in Early Childhood Education. It is a matter of discussing, through research-training, the sensitive field of pedagogical action, to contextualize the aesthetic-formative practices of mini-stories to the creation of meanings. The mini-stories are configured as ways of seeing and narrating children's daily lives, in addition to serving the documentation of knowledge from the sensitive experience of learning with children. The research contributions are linked to the reflective processes of pedagogical action, with a view to perfecting didactic re-elaborations that involve reading images of human and educational issues, to listen to children and learn to be a connective teacher of early childhood education, to defend rights child's growth and emancipation with others.

https://doi.org/10.20396/rho.v23i00.8661282
PDF (Português (Brasil))

References

ALVARADO PRADA, L. E. Pesquisa coletiva como um caminho na formação de professores. ENCONTRO DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO, 3., 2005, Uberaba. Anais [...]. Uberaba: UNIUBE, 2005. p. 626-637.

ALVES, R. O amor que acende a lua. 8. ed. Campinas: Papirus, 1999.

ANDRÉ, M. E. D. A. O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 8. ed. Campinas: Papirus, 2008.

BENJAMIN, W. Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 2000.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 3 out. 2023.

CONTE, E.; CARDOSO, C. B. S. Experiências formativas com mini-histórias: pesquisas contemporâneas. 1. ed. São Paulo: Pimenta Cultural, 2022a.

CONTE, E.; CARDOSO, C. B. S. Experiências Formativas de mini-histórias: olhares para fora no período da pandemia. 1. ed. São Paulo: Pimenta Cultural, 2023.

CONTE, E.; CARDOSO, C. B. S. Pesquisa-formação com mini-histórias na educação infantil. Educação e Pesquisa, v. 48, p. 1-23, 2022b. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/Y54qv6gGpKwXzpGdPLtp8kN/?lang=pt. Acesso em: 3 set. 2023.

FOCHI, P. S. Mini-histórias: rapsódias da vida cotidiana nas escolas do Observatório da Cultura Infantil - OBECI. 1. ed. Porto Alegre: Paulo Fochi Estudos Pedagógicos, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GANDINI, L. Do início do ateliê aos materiais como cem linguagens: pensamentos e estratégias de Loris Malaguzzi. In: GANDINI, L.; HILL, L.; CADWELL, L.; SCHWALL, C. (org.). O papel do ateliê na educação infantil: a inspiração de Reggio Emilia. 2. ed. Porto Alegre: Penso, 2019. p. 27-38.

GANDINI, L.; EDWARDS, C. (org.). Bambini: a abordagem italiana à educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2002.

GONZÁLEZ, S. S.; MARTÍN, S. C.; GONZÁLEZ, M. C. Factores de calidad determinantes de la formación práctica de los estudiantes de educación. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 27, n. 105, p. 817-838, out./dez. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/PFKDyQVP6Y3BmBbZtbS9hNp/abstract/?lang=es. Acesso em: 3 set. 2023.

JOSSO, M. C. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 2, p. 373-383, maio/ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/s6NdjwQC6LGVHJWXNb9753R/abstract/?lang=pt. Acesso em: 3 set. 2023.

MILLER. [L’écoute]. 1986. 1 ilustração. Disponível em: https://pin.it/1Vz3f3E. Acesso em: 3 set. 2023.

MIRANDA, M. I. Pesquisa-ação escolar: uma alternativa de enfrentamento aos desafios educacionais. In: SILVA, L. C.; MIRANDA, M. I. (org.). Pesquisa-ação: uma alternativa à práxis educacional. Uberlândia: EDUFU, 2012. p. 13-28.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2006.

NÓVOA, A. Relação escola-sociedade: novas respostas para um velho problema. In: SERBINO, R.; RIBEIRO, R.; BARBOSA, R. L. L.; GEBRAN, R. A. (org.). Formação de professores. São Paulo: UNESP, 1996. p. 19-40.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível. 2. ed. São Paulo: EXO Experimental, 2009.

SÁNCHEZ, S. A. Visualidade, produção de conhecimento e pedagogia da mirada. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (org.). Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Editora da Universidade Federal de Santa Maria, 2013. p. 345-370.

SANTOS, C. B.; CONTE, E.; HABOWSKI, A. C. Pedagogia das imagens na educação infantil - mini-histórias e a documentação pedagógica. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 10, p. 1-16, 2019. DOI: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v10i.8127. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/8127. Acesso em: 3 set. 2023.

TURRA-DÍAZ, O.; FLORES-LUEG, C. La formación práctica desde las voces del estudiantado de pedagogía. Ensaio: aval. pol. públ. educ., Rio de Janeiro, v. 27, n. 103, p. 385-405, abr./jun. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/9hrB3vcQmBkmBFRMZjwq5wH/abstract/?lang=es. Acesso em: 3 set. 2023.

WITTGENSTEIN, L. Culture and value. Chicago: The University of Chicago Press, 1984.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Cristiele Cardoso; Elaine Conte

Downloads

Download data is not yet available.