Banner Portal
Work and education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Capitalist mode of production
Work
Education
Adam Smith
Karl Marx

How to Cite

ZUCK, Débora Villetti. Work and education: compared analysis of elements in Adam Smith and Karl Marx. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023021, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8661477. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8661477. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

This article identifies and analyzes elements related to work and education in Adam Smith and Karl Marx. Through comparative analysis, basic texts were studied in which these classics debate, in the 18th and 19th centuries, the following elements: labor and its different types; causes and consequences of the division of work; increased productivity; work tools; social wealth; wage formation process; man and worker; society and State; history; and education. Among the results, work stands out, for Smith, as the basis that provides what is necessary for men, whose technical division would make it possible to extend well-being. For Marx, work is the form of production of human life and its social and technical division, in a certain way, creates capitalism. Theorists agree that social wealth results from work, however, they contrast between “naturally” distributed versus the result of exploitation and privately appropriated. In Smith, education is linked to the knowledge needed to work, to increase production and the development of the nation. Marx situates it as a class instrument, a necessity resulting from advances in the means of production, linked to social division, which confers a unilateral character to human development. Therefore, divergences, specificities, as well as diametrically opposed conceptions are pointed out, which continue to support human formation, under the bourgeois view or the fabric of its criticism and overcoming, which remains necessary and current as long as the capitalist mode of production exists.

https://doi.org/10.20396/rho.v23i00.8661477
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, G. L. A produção da escola pública contemporânea. Campinas: Autores Associados, 2006.

ANTUNES, R. O trabalho, sua morfologia e a era da precarização estrutural. Revista Theomai - Estudios sobre Sociedad y Desarrollo, Argentina, n. 19, p. 47-57, set. 2009. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/124/12415104007.pdf. Acesso em: 04 abr. 2013.

CIAVATTA, M. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (org.). Ensino médio integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 83-105.

ENGELS, F. A origem da família, da propriedade privada e do Estado. 3. ed. São Paulo: Centauro, 2002.

ENGELS, F. Ludwig Feuerbach e o fim da filosofia clássica alemã. In: MARX, K.; ENGELS, F. Obras escolhidas. São Paulo: Alfa Omega, [19--]. p. 169-207. V. 3.

ENGELS, F. Sobre o papel do trabalho na transformação do macaco em homem. In: ANTUNES, R. (org.). A dialética do trabalho: escritos de Marx e Engels. São Paulo: Expressão Popular, 2013, p. 13-29.

ENGUITA, M. F. Do lar à fábrica, passando pela sala de aula: a gênese da escola de massas. In: ENGUITA, M. F. A face oculta da escola: educação e trabalho no capitalismo. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989, p. 105-131.

FRANCO, M. C. Quando nós somos o outro: Questões teórico-metodológicas sobre os estudos comparados. Educação & Sociedade, Brasil, v. 21, n. 72, p. 197-230, ago. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/xGMSnNdj7LYCdPrgFNp7C5Q/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 26 maio 2023.

FRIGOTTO, G. Fundamentos científicos e técnicos da relação trabalho e educação no Brasil de hoje. In: LIMA, J. C. F.; NEVES, L. M. W. (org.). Fundamentos da educação escolar do Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2006. p. 241-288.

LOMBARDI, J. C. Educação, ensino e formação profissional em Marx e Engels. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D. (org.). Marxismo e educação: debates contemporâneos. 2. ed. Campinas: Autores Associados: HISTEDBR, 2008. p. 1-38.

LOMBARDI, J. C. Modo de produção e educação: notas preliminares. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, v. 1, p. 43-53, 2009. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/9837/7122. Acesso em: 02 set. 2016.

LOMBARDI, J. C. Reflexões sobre educação e ensino na obra de Marx e Engels. 2010. Tese (Livre Docência) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2010.

LONDON, J. A paixão do socialismo: de vagões e vagabundos e outras histórias. Porto Alegre: L&PM, 2000.

MARX, K. Capital: crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural, 1985. Livro I, vol. I.

MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, K. Crítica ao programa de Gotha. São Paulo: Boitempo, 2012.

MARX, K. Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858 - esboços da crítica da economia política. São Paulo: Boitempo, 2011.

MARX, K. O trabalho alienado. In: MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos, 1844. Disponível em: www.marxists.org/portugues/marx/1844/manuscritos/index.htm. Acesso em: 18 set. 2008.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do Socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2007.

MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto do partido comunista. São Paulo: Expressão Popular, 2008.

MARX, K.; ENGELS, F. Textos sobre educação e ensino. 2. ed. São Paulo: Moraes, 1992.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, p. 152-180, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf. Acesso em: 20 mar. 2013.

SMITH, A. A riqueza das nações. Investigação sobre a natureza e a causa da riqueza das nações. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1979. Livro I.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Débora Zuck

Downloads

Download data is not yet available.