Banner Portal
The teaching of Geography from a historical-critical perspective
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Historical-critical pedagogy
Marxism
Teaching of geography

How to Cite

COUTO, Marcos Antônio Campos. The teaching of Geography from a historical-critical perspective. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023050, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8661936. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8661936. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The objective is to analyze the teaching of geography from the perspective of historical-critical approach. The process practice-theory-practice problematizes the geography taught in today's public school, the questioning of content and the method and return to practice to define the social role of teaching geography. The teaching of geography is responsible for helping students to become contemporaries of their time-space, understanding their insertion in the logic of the socio-spatial-territorial reality of capitalist society. Logic that requires the intervention of all in order to overcome it, given its structure based on the violent expropriation of the people of the countryside, the precarious conditions of supposedly free work, the dehumanization through the abduction and exploitation of children and the enslavement of black Africans; the origin and maintenance of private capitalist property based on the exploitation of other people's work and human strangeness. Its geographical organization, with the distinction between producer and means of production, has led to the separation of the worker from nature and from its territory, made private property; to ecological-territorial problems; to money as a universal commodity; to the country-to-city separation  and daily life fragmented in different places; and to the mega urbanization of humanity. How to explore the contradictions of capitalism with an educational project that contributes to overcoming this class society, based on systematic knowledge? Historical-critical pedagogy offers subsidies to pedagogical work against hegemony in the capitalist school. The spatial and human alienation determinations of bourgeois society guides the purpose-content-method articulation in the teaching of geography.

https://doi.org/10.20396/rho.v23i00.8661936
PDF (Português (Brasil))

References

BORNHEIM, G. A. Dialética: teoria, práxis. Porto Alegre: Globo; São Paulo: Edusp, 1977.

COUTO, M. A. C. A geografia como ciência das práticas e dos saberes espaciais - por um novo modelo clássico de organização curricular. São Gonçalo-RJ: Departamento de Geografia da UERJ-FFP, Revista Tamoios, São Paulo, v. 13, n. 2, jul./dez. 2017. Disponível em: link: http://www.e-publicacoes.uerj.br/ojs/index.php/tamoios/article/view/30150/22581. Acesso em: 09 jun. 2018.

COUTO, M. A. C. Ensinar a geografia ou ensinar com a geografia? Das práticas e dos saberes espaciais à construção do conhecimento geográfico na escola. Revista Terra Livre, São Paulo, v. 1, n. 34, p. 109-124, 2010. Disponível em: https://www.agb.org.br/publicacoes/index.php/terralivre/article/view/313/296. Acesso em: 08 jul. 2018.

DUARTE, M.; MEDEIROS, E. Maioria sem nenhum. Rio de Janeiro: Som Livre, LP Samba da Madrugada de Paulinho da Viola e Elton Medeiros, 1968.

FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Revista Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, abr./jun. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/PMP4Lw4BRRX4k8q9W7xKxVy/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 12 abr. 2018.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. 4. ed. Rio de Janeiro: Ed. Civilização Brasileira, 1982.

HARVEY, D. A condição pós-moderna – uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. São Paulo: Loyola, 1993.

LACOSTE, Y. A Geografia – isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. São Paulo, SP: Papirus, 2010.

MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. São Paulo: Expressão Popular; 2008.

MARX, K. Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858 - Esboços da crítica da economia política. São Paulo: Boitempo; Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2011.

MARX, K. O capital - crítica da economia política. São Paulo: Nova Cultural. (Os Economistas, 1996, livro primeiro, tomo).

MOREIRA, R. A Geografia do espaço-mundo: conflitos e superações no espaço do capital. Rio de Janeiro: Consequência, 2016.

MOREIRA, R. Mudar para manter exatamente igual - os ciclos espaciais de acumulação. O espaço total. Formação do espaço agrário. Rio de Janeiro: Consequência, 2018.

MOREIRA, R. O discurso do avesso – para a crítica da geografia que se ensina. São Paulo: Contexto, 2014.

MOREIRA, R. O que é geografia. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 2010.

MOREIRA, R. Sociedade e espaço geográfico no Brasil. São Paulo: Contexto, 2015.

MOREIRA, R. Uma ciência das práticas e saberes espaciais. Revista Tamoios, São Gonçalo, RJ, v. 13, n. 2, jul./dez. 2017. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/tamoios/article/view/30458/22582 Acesso em: 30 maio 2018.

PAISAGEM da praia do Leme, Língua negra polui. O Globo, Rio de Janeiro, 07 jun. 2013a, p. 10.

PAISAGEM embrulhadas em tapumes, Por todos os lados. O Globo, Rio de Janeiro, 1 jul. 2013b, p. 13.

PRESTES, Z. R. Quando não é quase a mesma coisa – análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil – repercussões no campo educacional. 2010. Tese (Doutorado Acadêmico em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília 2010.

QUAINI, M. Marxismo e Geografia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

RESENDE, M. S. A geografia do aluno trabalhador: caminhos para uma prática de ensino. São Paulo: Loyola, 1986.

SAVIANI, D. Aberturas para a história da educação. Campinas: Autores Associados, 2013.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 3. ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1984.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2010a.

SAVIANI, D. Importância do conceito de “clássico” para a pedagogia. In: TEIXEIRA JUNIOR, A. (org.). Marx está vivo! Maceió: Ag. Curso Comun. e desenvolvimento, 2010b. p. 15-28,

SAVIANI, D. Sistema Nacional de Educação e Plano Nacional de Educação: significado, controvérsias e perspectivas. Campinas, Autores Associados, 2014.

VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Ed.WMF: Martins Fontes, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Marcos Couto

Downloads

Download data is not yet available.