Banner Portal
History of education, spaces and times
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History of education
Directory/research group
Midwest

How to Cite

ALMEIDA, Maria Zeneide Carneiro Magalhães de; BALDINO, José Maria; BRESSANIN, César Evangelista Fernandes. History of education, spaces and times: trajectories and resonances of a Central-West research directory. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 21, n. 00, p. e021007, 2021. DOI: 10.20396/rho.v21i00.8663667. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8663667. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Throughout this article we will present the trajectory and resonances of the Directory/ Research Group “Education, History, Memory and Cultures in different social spaces”, in the period that covers its creation until the year 2020. The text was constructed taking into account qualitative and quantitative details that reflect the reality of the Directory / Research Group, consequently, of the research in History of Education in the Midwest and in Brazil. Work is a manifestation of resistance and hope. Resistance that is made in never surrendering to discouragement and tiredness caused by greed and by intransigent governmental and institutional attitudes that deliberate mismanagement, disrespect and destruction in relation to academic and scientific research in Brazil. Hope that reactivates the dream, enables militancy and fosters the commitment to continue and advance in the contribution to studies and research in the area of ​​the History of Education.

https://doi.org/10.20396/rho.v21i00.8663667
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, M. Z. C. M. (Org.). ENCONTRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO DO CENTRO-OESTE, 5., 2019, Goiânia. Anais [...]. Goiânia: Kelps, 2019.

ALMEIDA, M. Z. C. M. et al., (Org.). Educação, história e memória: formação de professores em diferentes espaços culturais. Goiânia: PUC-GO, 2016.

ALMEIDA, M. Z. C. M.; BALDINO, J. M.; CAMARGO, K. G. F. (Org.). Educação & memórias: narrativas e oralidades. Goiânia: PUC Goiás/Espaço Acadêmico, 2018.

ALMEIDA, M. Z. C. M.; BALDINO, J. M.; MOREIRA, S. A. (Org.). História cultural e história da educação: métodos, fontes e objetos. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 2016.

ALMEIDA, M. Z. C. M.; BALDINO, J. M.; PEREIRA, A. M. F. (Org.). Educação no/do campo: histórias, memórias, políticas públicas e práticas educativas. Goiânia: Espaço Acadêmico, 2020.

ALMEIDA, M. Z. C. M.; BALDINO, J. M.; DIAS, K. G. (Org.). Cultura escolar: histórias e memórias em diferentes espaços sociais. Goiânia: Espaço Acadêmico, 2019.

ALMEIDA, M. Z. C. M.; BRESSANIN, C. E. F. (Org.). Memória e democracia: os tempos e espaços da história da educação. Goiânia: Espaço Acadêmico, 2019.

BALDINO, J. M.; FREITAS, F. S. DE. Movimento de ocupação de escolas públicas-jovens estudantes contra a gestão da escola pública por organizações sociais. Educativa, Goiânia, v. 19, p. 902-926, 2017. Disponível em: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/5457. Acesso em: 30 mar. 2020.

BARBOSA, et al. (Org.). História da educação em Goiás: objetos e abordagens em diferentes espaços sociais. São Carlos: edro & João, 2020.

BIANCHETTI, L. et al. A iniciação à pesquisa no Brasil: políticas de formação de jovens pesquisadores Educação. Revista do Centro de Educação, v. 37, n. 3, p. 569-584, sep./dic. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/5012. Acesso em: 03 abr. 2020.

BOURDIEU, P. O campo científico. In: ORTIZ, R. (Org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983. p. 122-155.

BRESSANIN, C. E. F.; ALMEIDA, M. Z. C. M. Educação dominicana/anastasiana nos sertões do norte do brasil: os colégios Santa Rosa de Lima e Sagrado Coração de Jesus. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 10., 2019, Belém-PA. Anais Eletrônicos [...]. Belém-PA: Sociedade Brasileira de História da Educação, 2019a. p. 997-1009.

BRESSANIN, C. E. F.; ALMEIDA, M. Z. C. M. História e memória educacional: a trajetória do Instituto Nossa Senhora de Lourdes de Arraias-TO. In: XI SEMINÁRIO NACIONAL DO HISTEDBR, 11; SEMINÁRIO INTERNACIONAL DESAFIOS DO TRABALHO E EDUCAÇÃO NO SÉCULO, 4.: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DO HISTEDBR, 21., 2019, Uberlândia, MG. Anais [...]. Uberlândia-MG: Navegando Publicações, 2019b. p. 32-32.

BUFFA, E. Os 30 anos do GT História da Educação: sua contribuição para a constituição do campo. REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37, 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2015. Disponível em: https://anped.org.br/sites/default/files/trabalho-de-ester-buffa-para-o-gt02.pdf. Acesso em: 15 ago. 2020.

CARVALHO, M.; BUENO, B. Editorial. Educação & Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 7-8, jan./abr. 2004. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/27930. Acesso em: 12 abr. 2020.

CAVALCANTE, C. V.; BALDINO, J. M.; HAMU, D. R. P. Política de cotas nas universidades públicas brasileiras: deslocamento discursivo afirmativo para compensatório em tempos de universalização de cotas para quase todos? RCE - Revista Científica de Educação, v. 1, p. 55-77, 2016. Disponível em: https://seer.facmais.edu.br/rc/index.php/RCE/article/view/7. Acesso em: 02 abr. 2020.

DEMO, P. Metodologia científica em Ciências Sociais. São Paulo: Atlas, 1995.

FALEIRO, W.; ALVES, M. Z.; ALMEIDA, M. Z. C. M (Org.). Lemas e dilemas em defesa da educação popular. Uberlândia: Navegando Publicações, 2019.

FARIAS, G. F.; ANTUNES, H. S. A constituição de grupos de pesquisa e a figura feminina: a trajetória do grupo de estudos e pesquisa sobre formação inicial, continuada e alfabetização (GEPFICA) no cenário social. Travessia, v. 3, n. 3, p. 1-19, 2009. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/3445/2739. Acesso em: 02 abr. 2020.

GAMBOA, S. S. Grupos de pesquisa: limites e possibilidade na construção de novas condições para a produção do conhecimento. Motrivivência, ano XXIII, n. 36, p. 268-290, jun. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2011v23n36p268. Acesso em: 01 abr. 2020.

GOMES, M. T. S. A trajetória do NUPERG: a importância de grupos de pesquisa como espaço de reflexão e construção do conhecimento. Caderno Prudentino de Geografia, Presidente Prudente, v. 1, n. 41, p. 141-151, jan./jun. 2019. Dossiê “60 Anos do Departamento de Geografia da UNESP/FCT. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/cpg/article/view/6526. Acesso em: 31 mar. 2020.

HAYASHI, C. R. M.; FERREIRA JUNIOR, A. O campo da história da educação no Brasil: um estudo baseado nos grupos de pesquisa. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 15, n. 3, p. 167-184, nov. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/aval/v15n3/09.pdf. Acesso em: 01 abr. 2020.

HAYASHI, C. R. M. Reflexões em torno da pesquisa e da produção do conhecimento em educação no Brasil. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 49, p. 45-70, mar. 2013. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8640320. Acesso em: 13 abr. 2020.

MAXIMINO, V.; LIBERMAN, F. Grupos e terapia ocupacional: formação, pesquisa e ações. São Paulo: Summus, 2015.

OLIVEIRA, D. L.; ALMEIDA, M. Z. C. M. (Org.). Hannah Arendt: pensando a educação - raças, instalações, ambiência, alimentação e criação. Goiânia: Kelps, 2019.

ROSSIT, R. A. S. et al. Grupo de pesquisa como espaço de aprendizagem em/sobre educação interprofissional (EIP): narrativas em foco. INTERFACE – Comunicação, saúde e educação, v. 22, supl. 2, p. 1511-23, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832018000601511&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 31 mar. 2020.

SAMEA, M. O dispositivo grupal como intervenção em reabilitação: reflexões a partir da prática em terapia ocupacional. Revista Terapia Ocupacional, v. 19, n. 2, p. 85-90, 2008. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rto/article/view/14033. Acesso em: 12 abr. 2020.

SAVIANI, D., et. Al. Sociedade Brasileira de História da Educação: constituição, organização e realizações. Revista Brasileira De História Da Educação, v. 11, nº. 3, p. 13-45. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38762. Acesso em: 26 abr. 2020.

SILVA, A.; ABRAMOWICZ, A.; BITTAR, M. Apresentação. In: SILVA, A.; ABRAMOWICZ, A.; BITTAR, M. (org.). Educação e pesquisa: diferentes percursos, diferentes contextos. São Carlos: RiMa, 2004. p. vii-ix.

SILVA, J. C. da et al. Grupo de pesquisa e a história da educação brasileira: o itinerário do HISTEDBR – GT Cascavel. VII JORNADA DO HISTEDBR “O TRABALHO DIDÁTICO NA HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO”, 7., Campo Grande, 2007. Anais [...]. Campo Grande, 2007. Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/acer_histedbr/jornada/jornada7/03trab-gt-gt1.htm. Acesso em: 26 abr. 2020.

SILVA, V. J. da et al., (Org.). Patrimônio cultural e espaços sociais. João Pinheiro: Patrimônio Cultural de João Pinheiro, 2020.

VIDAL, D. G.; FARIA FILHO, L. M. de. História da educação no Brasil: a constituição histórica do campo: 1880-1970. Revista Brasileira de História, v. 23, n. 45, p. 37-70, jan./jul. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbh/v23n45/16520.pdf. Acesso em: 20 abr. 2020.

VINHA, J. F. de S. C. A pesquisa e a universidade no Brasil: organização e institucionalização dos grupos de pesquisa em Geografia. Revista Brasileira De Educação Em Geografia, v. 5, n. 9, p. 29-55, 2015. Disponível em: http://www.revistaedugeo.com.br/ojs/index.php/revistaedugeo/article/view/173. Acesso em: 03 maio 2020.

WARDE, M. J. Questões teóricas e de método: a história da educação nos marcos de uma história das disciplinas. In: SAVIANI, D; LOMBARDI, J. C.; SANFELICE, J. L. (Org.). História e história da educação: o debate teórico-metodológico atual. Campinas: Autores Associados: HISTDBR, 1998.

YÁZIGI, E. Deixe sua estrela brilhar. Criatividade nas ciências humanas e no planejamento. São Paulo: CNPQ/PLÊIADE, 2005.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Maria Zeneide Carneiro Magalhães de Almeida, José Maria Baldino, César Evangelista Fernandes Bressanin

Downloads

Download data is not yet available.