Banner Portal
“Educaçao Física cuida do corpo e ‘mente’” from João Paulo Subirá Medina in the renewing movement and the difficult task of seeding in the desert
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Physical Education History
. João Paulo Subirá Medina
Critical Physical Education

How to Cite

KHALIL, Gabriel José Inácio; MAGALHÃES, Carlos Henrique Ferreira; SILVA, Elizandra Garcia da; MELO, Marcelo Paula de. “Educaçao Física cuida do corpo e ‘mente’” from João Paulo Subirá Medina in the renewing movement and the difficult task of seeding in the desert. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 24, n. 00, p. e024006, 2024. DOI: 10.20396/rho.v24i00.8664467. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8664467. Acesso em: 21 may. 2024.

Abstract

This study aims to analyze the work “Educação Física cuida do corpo e ‘mente’”, by João Paulo Subirá Medina. For this, a bibliographic search was carried out. We conclude that characterizing Medina as a “Marxist” was an error on the part of authors like Daolio in the 1990s. The reasons for this narrative to have gained strength are several, some authors' difficulty in differentiating the critical field from Marxism, indirect influence of Marxism in Medina's formulations (through some concepts such as totality and alienation), a moment in which an explosion of critical thinking was possible due to the recent democratic opening and the rapid academic / scientific development of Physical Education in the 1980s / 90s.

https://doi.org/10.20396/rho.v24i00.8664467
PDF (Português (Brasil))

References

BRACHT, V. A criança que pratica esportes respeita as regras do Jogo. Capitalista. In: FARIA JUNIOR, A. G. (coord.). Fundamentos pedagógicos da Educação Física. Rio de Janeiro: Editora: Ao Livro Técnico, 1986. p. 180-190. V. 2.

BRACHT, V. Educação Física & Ciência: cenas de um casamento infeliz. Ijuí: Unijuí, 1999.

CASTELLANI FILHO, L. Educação Física no Brasil: a história que não se conta. Campinas: PAPIRUS, 1988.

COLETIVO DE AUTORES: metodologia do Ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

COUTINHO, C. N. Contra corrente: ensaios sobre democracia e socialismo. São Paulo: Cortez, 2000.

DAOLIO, J. D. Educação Física brasileira: autores e atores da década de 80. 1997. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, campinas, 1997.

FONTES, V. O Brasil e o capital-imperialismo: teoria e história. Rio de Janeiro: EPSJV: UFRJ, 2010.

GHIRALDELLI JUNIOR, P. Educação Física progressista. São Paulo: Loyola, 1988.

HUNGARO, E. M. A Educação Física e a tentativa de “deixar de mentir”: o projeto de “intenção de ruptura”. In: MEDINA, J. P. S. A Educação Física cuida do corpo... e “mente”: novas contradições e desafios do século XXI. 25. ed. Campinas: Papirus, 2010.

KHALIL, G. J. I. Educação Física cuida do corpo e mente de Joao Paulo Subirá Medina: marxismo sem Marx e a difícil tarefa de semear no deserto. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2018.

LUKÁCS, G. História e consciência de classe: estudos sobre a dialética marxista. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

MALINA, A. Possibilidades e limites ou o máximo de consciência possível - a Educação Física nos anos 1980. 2005. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Gama Filho, 2005.

MARTINS, J. Estudos sobre existencialismo, fenomenologia e educação. São Paulo: Moraes, 1983.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosófico. São Paulo: Boitempo, 2004.

MARX, K. O capital. Crítica da economia política. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1991. Livro III.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã e seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). São Paulo: Boitempo, 2007.

MEDINA, J. P. S. A Educação Física cuida do corpo... e “mente”. Campinas: Papirus, 1983.

MEDINA, J. P. S. A Educação Física cuida do corpo... e “mente”: novas contradições e desafios do século XXI. 25. ed. Campinas, SP: Papirus; 2010.

MELO, M. P. Esporte e dominação burguesa no século XXI: a agenda dos organismos internacionais e sua incidência nas políticas de esportes no Brasil de hoje. 2011. Tese (Doutorado em Serviço Social) –Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.

MÉSZÁROS, I. Para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2002.

NETTO, J. P. Ditadura e serviço social. São Paulo, Cortez, 1994.

NETTO, J. P. Marxismo impenitente: contribuições à crítica das idéias marxistas. São Paulo: Cortez, 2004.

NETTO, J. P. O Serviço Social e a tradição marxista. Revista Serviço Social & Sociedade, São Paulo, v. 10, n. 30, p. 89-102, 1989.

OLIVEIRA, V. M. O que é educação Física? São Paulo: Brasiliense, 1983.

STIGGER, M. P. (org.). Educação Física + humanas. Campinas: Autores Associados, 2015.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Gabriel Khalil; Carlos Magalhães; Elizandra Silva; Marcelo Melo

Downloads

Download data is not yet available.