Banner Portal
History and technological education in the Sudeste IF MG - campus Muriaé
Créditos da imagem: Pixabay
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Technological education
Popular extension
Emancipation
Discipline of History

How to Cite

MONERAT, Julio Cesar Pereira. History and technological education in the Sudeste IF MG - campus Muriaé: reflections on an experience. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 22, n. 00, p. e022052, 2022. DOI: 10.20396/rho.v22i00.8665205. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8665205. Acesso em: 4 jul. 2024.

Abstract

The article analyzes the role of the Discipline of History in the implementation of technological education at the Muriaé campus of IF Sudeste MG. The text aims to demonstrate the importance of the Discipline of History in this process, in view of its role in the development of popular extension and research projects linked to teaching on that campus. The theoretical framework is Marxist, and the authors who develop the concept of technological education are relevant. Methodologically, the article combines (1) a description and analysis of procedures carried out at the Muriaé campus – related to: the elaboration of the Pedagogical Political Project (PPP); implementation of popular extension projects and historical research of social movements – with (2) a literature review related to technological education, as well as scientific knowledge. Description of procedures, literature review and analysis are interspersed in the article, being presented and resumed successively. In the first part, the elaboration of the campus PPP is described and, then, this dynamic is analyzed from the conceptualization of technological education. Subsequently, the text theoretically reviews the concept of science and its relationship with technological education, using this framework to analyze popular extension and research projects in which the Discipline of History had its centrality established and which are duly described in the article . Articulating the descriptive and analytical moments presented in the text, the article does not exactly bring a conclusion, but rather reviews the described practices, pointing out the contradictions that accompany them and that refer, fundamentally, to the contradictions of sociability governed by capital, reinforcing, on the other hand, , the emancipatory role of technological education.

https://doi.org/10.20396/rho.v22i00.8665205
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL DE FATO. Frei Gilberto é ameaçado de morte e recebe solidariedade de organizações movimentos. 2017. Disponível em: https://bityli.com/Bo4uu. Acesso em: 06 mar. 2021.

BRASIL. Lei Nº 11.892, de 29 de Dezembro de 2008. Disponível em: https://bityli.com/XuEqpsFby. Acesso em: 06 mar. 2021.

CIAVATTA, M.; RAMOS, M. Ensino médio integrado. In: CALDART, R.; PEREIRA, I. et al. (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: EPSJV; São Paulo: Expressão Popular, 2012.

DELGADO, G. Do capital financeiro na agricultura à economia do agronegócio: mudanças cíclicas em meio século (1965-2012). Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2012.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FRIGOTTO, G. Educação politécnica. In: ALENTEJANO, P.; FRIGOTTO, G. (Org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: EPSJV; São Paulo: Expressão Popular, 2012.

IF SUDESTE MG. Histórico. Campus Muriaé. Disponível em: http://www.muriae.ifsudestemg.edu.br/site/?q=institucional. Acesso: 06 mar. 2021.

IF SUDESTE MG. Projeto Político Pedagógico. Campus Muriaé. Novembro de 2010. Disponível em: https://bityli.com/mfB1U. Acesso em: 06 mar. 2021.

KOSIK, K. Dialética do concreto. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

LUKÁCS, G. Ontologia do ser social: volume 1. São Paulo: Boitempo, 2012.

MACHADO, L. C. P.; MACHADO FILHO, L. C. P. Dialética da agroecologia. São Paulo: Expressão Popular, 2014.

MANACORDA, Mario. Marx e a pedagogia moderna. São Paulo: Cortez; Campinas: Autores Associados, 1991.

MARX, K. Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1858. Esboços da crítica da economia política. São Paulo: Boitempo, 2011.

MARX, K. O capital: Crítica da economia política, livro I. O processo de produção do capital. São Paulo: Boitempo, 2013.

MENDONÇA, S.; FONTES, V. História do Brasil recente: 1964-1992. São Paulo: Ática, 1994.

MONERAT, J. C. P. et al. Fortalecendo a luta pela vida: aprofundando as ações da campanha permanente pela vida e contra os agrotóxicos na Zona da Mata Mineira. In: SIMPÓSIO DE ENSINO, PESQUISA E EXTENSÃO DO IF SUDESTE, 3., 2014, Barbacena. Anais [...]. Barbacena: IF Sudeste MG, 2014. Disponível em: https://bityli.com/yPgCp. Acesso em: 07 dez. 2022.

MONERAT, J. C. P.; BEZERRA, F. A. M.; DAER, T. M. História, ensino, extensão e pesquisa com caráter tecnológico e popular no IF Sudeste MG. In: Feijó, G. V.; SILVA, T. de F. e (Org.). Ensino e pesquisa em história e humanidades nos institutos federais de educação, ciência e tecnologia: desafios e perspectivas. 1. ed. Brasília: Ed. IFB, 2017.

MONERAT, J. C. P.; BEZERRA, F. A. M.; MARTINS, R. A. R. A construção da Rede Tecnológica de Extensão Popular (RETEP): estabelecendo conceitos e diretrizes. In: I SIMPÓSIO EDUCAÇÃO, MARXISMO E SOCIALISMO, 1., 2016, Belo Horizonte, MG. Anais [...]. Belo Horizonte, MG: UFMG, 2016. Disponível em: https://bityli.com/iiWqcsgbe. Acesso em: 06 mar. 2021.

NOSELLA. P. Trabalho e perspectivas de formação dos trabalhadores: para além da formação politécnica. Revista Brasileira de Educação, v. 12 n. 34 jan./abr. 2007.

SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Cortez, 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Revista HISTEDBR On-line

Downloads

Download data is not yet available.