Banner Portal
Integrated high school and democratic management
PDF (Português (Brasil))

Keywords

School Council
Democratic management
Integrated high school
Participacion
Polytechnic

How to Cite

ARAÚJO, Rosiene Silva de; MEIRELLES, Nelson Vieira da Silva. Integrated high school and democratic management: the school council as a laboratory of citizenship. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 24, n. 00, p. e024010, 2024. DOI: 10.20396/rho.v24i00.8666651. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8666651. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

Reflecting on education leads to an analysis of the ways in which men relate to each other and to nature, since the means of production at each moment in history determines a specific educational structure. As a historical construct, one can also perceive variations within the same economic system, in a perspective of more inclusive or more exclusive education, depending on the correlation of forces between the existing social classes. In this sense, despite the fact that integral, polytechnic or omnilateral training is presented as a proposal for education that can only be fully achieved in a society in which the working class has political power, it is possible, even within the system of capital domination, to find the germ of such training: Integrated High School (EMI). Like polytechnic training, EMI has work as its educational principle. Its formative dimensions are work, science and culture; an articulation between theory and practice. This article aims to discuss a little about the importance of the school council in this crossing for a comprehensive training, materialized in EMI. We understand that the body, by allowing the school community to deliberate on pedagogical, financial and administrative aspects of the school institution, constitutes a citizenship laboratory, a workshop that unites theory (contents about citizenship) to practice. We conclude by stating that the school that intends to train the subject in its entirety, should encourage him to participate in decision-making processes, understanding him as a citizen of the future and the present.

https://doi.org/10.20396/rho.v24i00.8666651
PDF (Português (Brasil))

References

ANTUNES, R. A fábrica da educação: da especialização Taylorista à flexibilização Toyotista. São Paulo: Cortez, 2017. (Coleção Questões da Nossa Época, v. 58).

ARAÚJO, R. S. de. Conselho escolar na rede de educação profissional e tecnológica: orientação à participação engajada no conselho do campus. Orientador: Nelson Vieira da Silva Meirelles. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal de Alagoas, Maceió, 2021.

BORDENAVE, J. E. D. O que é participação? 6. ed. São Paulo: Brasiliense, 1983.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 20 ago. 2021.

BRASIL. Decreto nº 2.208 de 17 de abril de 1997. Revogado pelo Decreto nº 5.154, de 23 de julho de 2004. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d2208.htm. Acesso em: 20 ago. 2021.

BRASIL. Decreto nº 5.154 de 23 de julho de 2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 e 41 da Lei nº 9.9394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2004/Decreto/D5154.htm#art9. Acesso em: 20 ago. 2021.

BRASIL. Lei 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 ago. 2021.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho de 2007, que regulamenta o Fundo de manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho-CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 20 ago. 2021.

FRIGOTTO, G. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (org.). Ensino médio integrado: concepção e contradição. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. A gênese do decreto n. 5.154/2004: um debate no controverso da democracia restrita. Revista Trabalho Necessário, v. 3, n. 3, 2005. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/4578/4214. Acesso em: 20 ago. 2021.

LÜCK, H. A gestão participativa na escola. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. Série Cadernos de Gestão.

MARX, K. O 18 de Brumário de Luís Bonaparte. São Paulo: Boitempo, 2011.

MOURA, D. H. Ensino médio integrado: subsunção aos interesses do capital ou travessia para a formação humana integral. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 39, n. 3, p. 705-720, jul./set. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/c5JHHJqdxyTnwWvnGfdkztG/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 20 ago. 2021.

NÓBREGA, J. E. da; SILVA, M. J. R. da; SILVA, F. P. da; SANTOS, W. B. dos; PERREIRA, L. S. S.; RODRIGUES, A. C. da S. Conselho escolar, da teoria à prática: diagnóstico de atuação: estudo de caso com os conselheiros da E.M.E.I.E Ernestina Pinto, no município de Solânea, Estado da Paraíba. Revista Lugares de Educação, v. 1, n. 2, p. 150-167, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rle/article/view/10970. Acesso em: 20 ago. 2021.

PARO, V. H. Administração escolar: introdução crítica. 17. ed. rev. e ampl. São Paula: Cortez, 2012.

PINTO, F. de C.; FONSECA, L. E.G. O currículo oculto e sua importância na formação cognitiva e social do aluno. Projeção e Docência, ano 2017, v. 8, n. 1. Disponível em: https://revista.projecao.br/index.php/Projecao3/article/view/862. Acesso em: 20 ago. 2021.

RAMOS, M. Concepção do ensino médio integrado. [2008?]. Disponível em: http://forumeja.org.br/go/sites/forumeja.org.br.go/files/concepcao_do_ensino_medio_integrado5.pdf. Acesso em: 16 jan. 2021.

RODRIGUES, J. O moderno príncipe industrial: o pensamento da confederação nacional da indústria. Campinas, SP: Autores Associados, 1998.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, jan./abr. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/wBnPGNkvstzMTLYkmXdrkWP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 ago. 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Rosiene Araújo; Nelson Meirelles

Downloads

Download data is not yet available.