Banner Portal
Distant teaching and teaching uneasiness
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Pandemic
Distance teaching
Beginner teachers
Teaching uneasiness

How to Cite

FERREIRA, Carmen Regina Gonçalves; NOGUEIRA, Gabriela Medeiros; MICHEL, Caroline Braga. Distant teaching and teaching uneasiness. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023045, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8666932. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8666932. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

This article discusses the impacts of distant teaching in the emotional state of literacy teachers in the beginning of their teaching careers, during social distancing imposed to contain the spread of Covid-19. It is a qualitative research carried out with four teachers from municipal public schools of Rio Grande do Sul. The data result from narratives made at training meetings, which indicate complexities concerning the initial adaptations of the new teaching method, to face the demands of distance teaching.  It has been observed that the capitalist logic of a constant overproduction, invades and undermines the resting and leisure time of these professionals, extrapolating their usual workload. The teachers feel burdened with so many requirements that transgress their professional responsibilities, leading to exhaustion or mental illnesses.

https://doi.org/10.20396/rho.v23i00.8666932
PDF (Português (Brasil))

References

ARRUDA, E. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede - Revista de Educação a Distância, Porto Alegre, v. 7, p. 257-275, 2020. Disponível em: https://www.aunirede.org.br/revista/index.php/emrede/article/view/621. Acesso em: 15 jun. 2021.

ASMUNDSON, G. J. G.; TAYLOR, S. Coronaphobia: fear and the 2019-nCoV outbreak. Journal of Anxiety Disorders, v. 70, 2020. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32078967/ .Acesso em: 15 jun. 2021.

BAUMAN, Z. O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Ed. Zahar, 1998.

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto, 1994.

CAPELLINI, S. A.; GERMANO, G. D. (org.). Fonoaudiologia educacional em tempos de Covid-19: estrutura de rotinas, atividades e orientações a pais e professores. São Paulo: Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, 2020. 60 p. Disponível em: https://materiais.sbfa.org.br/ ensino-durante-o-isolamento-social. Acesso em: 30 ago. 2021.

CARLOTTO, M. S. A síndrome de burnout e o trabalho docente. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 7, n. 1, p. 21-29, jan./jun. 2002. Disponível em: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.scielo.br/j/pe/a/hfg8JKJTYFpgCNgqLHS3ppm/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 jul. 2021.

CARVALHO, P. M. de. M.; OLIVEIRA, M. N. A.; LANDIM, J. M. M.; NETO, M. L. R. The psychiatric impact of the novel coronavirus outbreak. Psychiatry Research, v. 286, 2020. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32146248/. Acesso em: 21 set. 2020.

CODO, W. Educação: carinho e trabalho Burnout, a síndrome de desistência do educador, que pode levar à falência da educação. Rio de Janeiro: Vozes, 1999.

CORREA, S. M. M. A inovação educacional na época do Coronavírus. Salutem Scientia Spiritus. v. 6, n. 1, 2020.

CRARY, J. Capitalismo tardio e os fins do sono. São Paulo: Cosac Naify, 2016.

CRUZ, R. M.; LEMOS, J. C. Atividade docente, condições de trabalho e processos de saúde. Motrivivência, Florianópolis, SC, n. 24, p. 59-80, jun. 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/742 Acesso em: 21 set. 2020.

DUARTE, A. M. C. Políticas educacionais e o trabalho docente na atualidade: tendências e contradições. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C. (org.). Políticas públicas e educação: regulação e conhecimento. Belo Horizonte: Fino Traço, 2011. p. 161-182.

EM REDE, A. Alfabetização em rede: uma investigação sobre o ensino remoto da alfabetização na pandemia covid-19 - Relatório Técnico (Parcial). Revista Brasileira de Alfabetização, n. 13, p. 185-201, dez. 2020. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/465 Acesso em: 21 set. 2020.

ESTEVE, J. M. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru, SP: EDUSC, 1999.

FERREIRA, L. H.; BARBOSA, A. Lições de quarentena: limites e possibilidades da atuação docente em época de isolamento social. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em: 01 jun. 2021.

HAN, B. C. Sociedade do cansaço. Tradução: Giachini, Enio Paulo. 2 ed. Petrópoles: Vozes, 2017.

HAN, B. C. Teletrabalho, Zoom e depressão: o filósofo Byung-Chul Han diz que exploramos a nós mesmos mais do que nunca. El Pais. 22 março, 2021. Disponível em: https://brasil.elpais.com/cultura/2021-03-23/teletrabalho-zoom-e-depressao-o-filosofo-byung-chul-han-diz-que-nos-exploramos-mais-que-nunca.html. Acesso em: 10 jun. 2021.

JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

LOSEKANN, R. G. C. B.; MOURÃO, H. C. Desafios do teletrabalho na pandemia covid-19: Quando o home vira office. Caderno de Administração, Maringá, ed. esp., v. 28, p. 51-55, jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/CadAdm/article/view/53637 Acesso em: 10 jun. 2021.

MACÊDO, S. Ser mulher trabalhadora e mãe no contexto da pandemia COVID-19: tecendo sentidos. Rev. NUFEN, Belém, v. 12, n. 2, p. 187-204, maio/ago. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.26823/RevistadoNUFEN.vol12.nº02rex.33. Acesso em: 02 jul. 2021.

MASLACH, C.; SCHAUFELI, W. B.; LEITER, M. P. Job burnout. Annual Review of Psychology, Palo Alto, v. 52, n. 1, p. 397-422, 2001. Disponível em: https://www.annualreviews.org/doi/10.1146/annurev.psych.52.1.397 Acesso em: 10 jun. 2021.

MORAES, R. Análise de Conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32. 1994.

MOREIRA, D. Z.; RODRIGUES, M. B. Saúde mental e trabalho docente. Estudos de Psicologia, v. 23, n. 3, p. 236-247, jul./set. 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epsic/v23n3/a04v23n3.pdf. Acesso em: 01 set. 2021.

NEVES, M. Y. R.; SILVA, E. S. A dor e a delícia de ser (estar) professora: trabalho docente e saúde mental. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 6, n. 1, p. 63-75, 2006. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revispsi/article/view/11082 Acesso em: 23 ago. 2021.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). Folha informativa – Depressão. 2019. Disponível em: https://www.paho.org/pt/topicos/depressao. Acesso em: 10 maio 2021.

REIS, E. J. F. B.; ARAÚJO, T. M.; CARVALHO, F. M.; BARBALHO, L.: SILVA, M. O. Docência e exaustão emocional. Educação e Sociedade, v. 27, n. 94, p. 229-253, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/sbzFLvJbZLg69wmdVx7Ppkm/abstract/?lang=pt Acesso em: 22 ago. 2021.

SILVA, C. L. de L. Sobre o mal-estar docente: construindo percepções a partir de um grupo de professores de rede pública estadual do ensino do RS. 2014. 105 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Faculdades de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2014.

VALE, P. C. S.; AGUILLERA, F. Estresse dos professores de ensino fundamental em escolas públicas: uma revisão de literatura. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde, v. 5, n. 1, p. 86-94, 2016. Disponível em: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/psicologia/article/view/712 Acesso em: 22 ago. 2021.

VIEIRA, J. S. V.; GARCIA, M. M. A.; MARTINS, M. F. D.; ESLABÃO, L.; SILVA, A. F. da S.; BALINHAS, V. G.; FETTER, C. L. da R.; GONÇALVES, V. B. Cadernos de Educação. FaE/PPGE/UFPel, Pelotas n. 37, p. 303-324, set./dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/1589/1475 Acesso em: 08 jul. 2021.

WANG, J.; WANG, Z. Análise dos pontos fortes, fracos, oportunidades e ameaças (SWOT) da estratégia de prevenção e controle da China para a epidemia COVID-19. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 17, n. 7, 2020. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/global-literature-on-novel-coronavirus-2019-ncov/resource/pt/covidwho-832740 Acesso em: 10 jun. 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Carmen Ferreira; Gabriela Nogueira; Caroline Michel

Downloads

Download data is not yet available.