Banner Portal
Common school base
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Neoliberal state
Education-teaching
School teaching-knowledge

How to Cite

NASCIMENTO, Maria Isabel Moura; SILVA, Renata Lopes da; ZANLORENZI, Claudia Maria Petchak; NADAL, Maria Domenica Christiano; GARCIA, Regiane Hartmann. Common school base: historical and political principles. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023017, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8668717. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8668717. Acesso em: 27 sep. 2024.

Abstract

This article presents a study in which the problem is located in the context of contemporary Education (2015-2018) and aims to answer what would be the national common education, its historical and political aspects, this work presents a study based on documental analysis and literature review on a contemporary education context having as a primary source the National Curricular Common Base, ratified by the Ministry of Education in 2017-2018. We highlight historical materialism and dialectic as a theoretical and methodological assumption, rooted on central categories that base them. It presents to  the subject a way to self regulation the learning, to citizenship ideas, entrepreneurship, protagonism and a life project that expresses liberal indicators revived in the neoliberal ideology. The knowledge concept is based on habilities and competence development, in which the world of work is a general guideline to the document and to the Teaching-Learning conception to be institutionalized by the school that aims at creating a model of global demandings and capital globalization. Thus, adjoing the continuous capital restructures school education is surrounded by contradictions and social contests in which terms such as equity and meritocracy are important. It is essencial that the collective effort of professionals involved into the teaching/learning process read and understand constantly the legal documents aiming at composing a critical movement. However there is some necessity of developing a teaching process based on a global knowledge into a critical and historical perspective as a materialization of subject trasnforming action as a praxis inside the society, considering the scientific knowledge produced by the reserch institutions in education that tangential to an against hegemonic way.

https://doi.org/10.20396/rho.v23i00.8668717
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento. Trad. Guido Antonio de Almeida. 2. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de jul. de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. 2015a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.html. Acesso em: 22 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: primeira versão. Brasília: MEC/SEB, 2015b. Disponível em: https://bit.ly/2uLz78O. Acesso em: 20 maio 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: segunda versão revista. Brasília: MEC, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3VTB9PQ. Acesso em: 20 maio 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: terceira versão revista. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: https://bit.ly/3VWMij5. Acesso em: 20 maio 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: terceira versão revista. Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: https://bit.ly/2uLz78O. Acesso em: 20 maio 2022.

DUARTE, N. A educação escolar e a teoria das esferas da objetivação do gênero humano. Perspectiva, Florianópolis, v. 11, n. 19, p. 67-80, 1993. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/9169. Acesso 20 maio de 2022.

DUARTE, N. Concepções afirmativas e negativas sobre o ato de ensinar. Cadernos CEDES, Campinas, v. 44, p. 85-106, 1998. Disponível em: https://bit.ly/44OWxKj. Acesso em: 25 maio 2022.

FONSECA, M. Políticas públicas para a qualidade da educação brasileira: entre o utilitarismo econômico e a responsabilidade social. Cadernos CEDES, Campinas, v. 29, n. 78, p. 153-177, maio/ago. 2009. Disponível em: https://bit.ly/41uAMN5. Acesso em: 20 maio 2022.

FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação: a desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 33, n. 119, p. 379-404, abr./jun. 2012. Diponível em: https://bit.ly/42z1KEI. Acesso em: 20 maio 2022.

HOBSBAWM, E. Entrevista Erick Hobsbawm aponta questões cruciais do século XXI. Centro de Estudos Hannah Arendt. Traduzido por Clara Allain. Revista Britânica New Left Review, jan./fev. 2011. Disponível em: https://bit.ly/434SAzF. Acesso em: 20 maio 2022.

HOBSBAWM, E. J. Globalização, democracia e terrorismo. Trad. José Viegas. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

KRAWCZYK, N. Reflexão sobre alguns desafios do Ensino Médio no Brasil hoje. Cadernos de Pesquisa, v. 41 n. 144, p. 752-769, set./dez. 2011. Disponível em: https://bit.ly/42J0aj6. Acesso em: 20 maio 2022.

LOMBARDI, J. C. Periodização na história da educação brasileira: aspecto polêmico e sempre provisório. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 8 n. 32. p. 200-209, dez. 2008. Disponível em: https://bit.ly/454x3sH. Acesso em: 20 maio 2022.

MACEDO, E. A noção de crise e a legitimação de discursos curriculares. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 3, p. 436-450, set./dez. 2013. Disponível em: https://bit.ly/42JuxWA. Acesso em: 20 maio 2022.

MACEDO, E. Base Nacional Comum para Currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educação & Sociedade, Campinas, v. 36, n. 133, p. 891-908, out./dez. 2015. Disponível em: https://bit.ly/3pvkbv9. Acesso em: 20 maio 2022.

MACEDO, E. Base Nacional Curricular Comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 02, p. 45-67, abr./jun. 2016. Disponível em: https://bit.ly/3I0ObW6. Acesso em: 20 maio 2022.

MARTINS, L. M.; PASQUALINI, J. C. Currículo por campos de experiência na educação infantil: ainda é possível preservar o ensino desenvolvente? Revista online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 425-447, maio/ago. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3LTCsd3. Acesso em: 20 maio 2022.

MARX, K. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Abril Cultural, 1985.

SANTOS, M. A universidade: da intencionalidade à universalidade. Anuário do Instituto de Geociências, UFRJ. V. 23, 2000b. Disponível em: https://bit.ly/3pCOW16. Acesso em: 20 maio 2022.

SANTOS, M. Altos e baixos na política. Folha de São Paulo, Caderno Mais, São Paulo, p. 20-21, 01 out. 2000c. Disponível em: https://bit.ly/42sXBSr. Acesso em: 20 maio 2022.

SANTOS, M. Nação ativa, nação passiva. Folha de São Paulo, Caderno de São Paulo, São Paulo, 21 nov. 1999a. Disponível em: https://bit.ly/3O9AE2e. Acesso em: 20 maio 2022.

SANTOS, M. Por um modelo brasileiro de modernidade. Correio Braziliense, 1999b. Disponível em: https://bit.ly/3HXygYQ. Acesso em: 10 abr. 2022.

SANTOS, M. Território e sociedade: entrevista com Milton Santos. 2 ed. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2000a.

SAVIANI, D, História do tempo e tempo da história. Campinas: Autores e Associados, 2015.

SAVIANI, D. Ciência e educação na sociedade contemporânea: desafios a partir da pedagogia histórico-crítica. Revista Faz Ciência, v. 12, n. 16, p. 13- 36, jul./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.48075/rfc.v12i16.7434. Disponível em: https://bit.ly/3I1EKFZ. Acesso em: 22 fev. 2021.

SAVIANI, D. Dermeval Saviani afirma que golpe retrocedeu a educação para 1940. Sindicato dos professores do Estado de Pernambuco-Simpro, p. 1-6, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3I48W3k. Acesso em: 22 fev. 2022.

SAVIANI, D. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da base nacional comum curricular. Movimento - Revista de Educação, ano 3, n. 4, p. 54- 84, 2016. DOI: https://doi.org/10.22409/mov.v0i4.296. Disponível em: https://bit.ly/3MgeTwC. Acesso em: 22 fev. 2022.

SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

ZAN, D.; KRAWCZYK, N. Ataque à escola pública e à democracia: notas sobre os projetos em curso no Brasil. Retratos da Escola, v. 13, n. 27, p. 607-620, set./dez. 2019. Disponível em: https://bit.ly/3I1wzt7. Acesso em: 22 fev. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Revista HISTEDBR On-line

Downloads

Download data is not yet available.