Banner Portal
Use of fictional narratives in teacher education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Fictional narratives
Teacher training
Classroom management

How to Cite

SILVA, Fábio Luiz da; JESUS, Adriana Regina de; LIMA, Claudia Maria de Sousa de. Use of fictional narratives in teacher education: classroom management challenges. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023013, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8668972. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8668972. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The quality of education is directly related to teacher training. Thus, the objective of this article is to reflect on the possibility of using works of fiction in teacher education, through the study of the work of Canadian writer Lucy Maud Montgomery. In this article, we prioritize the issue of classroom management. For this, we use authors who discuss this topic and those who research on teacher training and the use of literature and films in the understanding of teaching work. We analyzed the books: Anne of Green Gables (2009) and Anne of Avonlea (2017). In addition, we studied episodes from the series Anne with an E (2017-2019). It was possible to verify the importance of critical reflection on how classroom management is presented in such narratives. This allows going beyond the merely prescriptive view of narratives about teachers and moving towards an understanding of the complexity of teaching work.

https://doi.org/10.20396/rho.v23i00.8668972
PDF (Português (Brasil))

References

ANNE with an E. Criação de Moira Walley-Beckett. Canadá: CBS, 2017-2019. Série exibida pela Netflix.

BISSONNETTE, S.; GAUTHIER, C.; CASTONGUAY, M. L’Enseignement explicite des comportements: pour une gestion efficace des éléves em classe et dans l’école. Montreal: Cheneliére, 2017.

BUENO, G. K. S. Representação da professora na literatura infantojuvenil do PNBE/2008. 2008. 115 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, 2008. Disponível em: https://bit.ly/404Mkpy. Acesso em: 24 jan. 2022.

BUTLEN, M. Os desafios da participação dos profissionais da escola na formação dos professores: um olhar sobre a experiência francesa de universalização e profissionalização docente. In: SILVA JUNIOR, C. A. et al. (org.). Por uma revolução no campo da formação docente. São Paulo: Editora da UNESP, 2015.

CONTE, E.; HABOWSKI, A. C. Os filmes como pretextos sensíveis às problematizações didáticas. Revista Imagens da Educação, v. 9, n. 2, p. 33-46, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3GJlA74. Acesso em: 24 jan. 2022.

CUNHA, L. R. S. C.; MOURA, L. F. P.; LINHARES, R. N. Filmes sobre professores na formação docente. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL EDUCAÇÃO E CONTEMPORANEIDADE, 4., 2010. Anais [...]. 2010. Disponível em: https://bit.ly/3V6iT5I. Acesso em: 25 jan. 2022.

FENNELL, H. Reel stories of teaching: film and teacher education. Action in Teacher Education, v. 35, p. 445-461, 2013. DOI: https://doi.org/10.1080/01626620.2013.846762. Disponível em: https://bit.ly/3AmS6bJ. Acesso em: 21 abr. 2023.

FERNANDES, C. R. D. Leitura, literatura infanto-juvenil e educação. Londrina: Eduel, 2013.

GAMBOA, S. S. Epistemologia da pesquisa em educação. Campinas: Praxis, 1998.

GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: políticas e programas. Revista Paradigma, v. 42, n. extra 2, p. 1-17, maio, 2021. DOI: 10.37618/PARADIGMA.1011-2251. Disponível em: https://bit.ly/3Ap6wIh. Acesso em: 21 abr. 2023.

GATTI, B. A. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Revista Diálogos Educacionais, v. 17, n. 53, p. 721-737, 2017. Disponível em: https://bit.ly/41t8wdZ. Acesso em: 24 jan. 2022.

GATTI, B. A.; SHAW, G. S. L.; PEREIRA, J. G. L. T. Perspectivas para formação de professores pós pandemia: um diálogo. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 45, p. 511-535, 2021. DOI: 10.22481/praxisedu.v17i45.8361. Disponível em: https://bit.ly/3AnqCmc. Acesso em: 21 abr. 2023.

GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Editora da Unijuí, 2013.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, M. de O. Residência educacional. In: SILVA JUNIOR, C. A. et al. (org.). Por uma revolução no campo da formação docente. São Paulo: Editora da Unesp, 2015.

IMBERNÓN, F. Novos desafios da docência no século XXI: a necessidade de uma nova formação docente. In: SILVA JUNIOR, C. A. et al. (org.). Por uma revolução no campo da formação docente. São Paulo: Editora da Unesp, 2015.

JACK, C. T. Education na ambition in Anne of Avonlea. History of Education Review, v. 38, n. 2, p. 109-120, 2009. DOI: https://doi.org/10.1108/08198691200900017. Disponível em: https://bit.ly/3N5zXGZ. Acesso em: 21 abr. 2023.

LIBÂNEO, J. C. Identidade da pedagogia e identidade do pedagogo. In: BRABO, T. S. A. M.; CORDEIRO, A. P.; MILANEZ, S. G. C. (org.). Formação da pedagoga e do pedagogo: pressupostos e perspectivas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012.

LUKÁCS, G. Introdução a uma estética marxista: sobre a particularidade como categoria da estética. São Paulo: Instituto Lukács, 2018.

MACEDO, K. B. Anne Shirley do século XXI: a adaptação da personagem na série Anne With an E. 2021. 87 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Tradução) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2021. Disponível em: https://bit.ly/41qrXEk. Acesso em: 24 jan. 2022.

MACEDO, R. S.; SANTOS, C. F. A Teoria etnoconstitutiva de currículo e a construção por professores municipais do “referencial curricular franciscano”. Revista Espaço do Currículo, v. 14, n. 1, p. 1-14, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3UB8KNS. Acesso em: 17 fev. 2022.

MARTINS, L. M. O Desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2013.

MAYRINK, M. F. Luzes... câmera... reflexão: formação inicial de professores mediada por filmes. 2007. 284 f. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: https://bit.ly/43w453T. Acesso em: 24 jan. 2022.

MELLO, D. E.; ARRAIS, L. F. L. Os Programas Pibid e residência pedagógica: em discussão a formação do professor da educação básica. Revista Interfaces da Educação, v. 12, n. 35, p. 506-531, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3ocS17I. Acesso em: 24 jan. 2022.

MONTGOMERY, L. M. Anne de Avonlea. Vitória: Pedra Azul, 2017.

MONTGOMERY, L. M. Anne de Green Gables. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

NIEMI, N.; SMITH, J. B.; BROWN, N. The Portrayal of teachers in children’s popular fiction. Journal of Research in Education, v. 20, n. 2, p. 58-80, 2014. Disponível em: https://bit.ly/3UAaLdp. Acesso em: 27 jan. 2022.

OLIVEIRA, L. A.; GONÇAVES, J.P. O Uso de filmes de ficção como recursos pedagógicos ou “ver por meio de uma gramática desconhecida”. Revista Holos, ano 34, v. 7, p. 117-131, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3UE9D8n. Acesso em: 25 jan. 2022.

PADIAL, M. N. O Professor e sua figura no cinema: uma análise da docência e da Educação escolar retratada em dois filmes hollywoodianos. 2010. 113 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. Disponível em: https://bit.ly/3UGC1qv. Acesso em: 24 jan. 2022.

PERRENOUD, P. et al. As Competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2007.

POORNIMA, D. The Trend of ecofeminism in L.M. Montgomery’s Anne of Green Gables. 2018. Disponível em: https://bit.ly/41aMe0Y. Acesso em: 28 jan. 2022.

ROGERS, B. Gestão de relacionamento e comportamento em sala de aula. Porto Alegre: Artmed, 2008.

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.

SANDEFUR, S. J.; MOORE, L. The “Nuts and Dolts” of teacher images in childrens Picture storybooks: a contente analysis. Education, v. 125, n. 1, p. 41-55, out. 2004. Disponível em: https://bit.ly/3GKhED9. Acesso em: 27 jan. 2022.

SILVA, M. G.; GUIMARÃES, R. H. S. Anne with an e: história da educação em série. Revista Caminhos da Educação, v. 1, n. 3, p. 111-131, set./dez., 2019. DOI: https://doi.org/10.26694/caedu.v1i3.10150. Disponível em: https://bit.ly/3N5A6Kx. Acesso em: 21 abr. 2023.

SILVEIRA, R. M. H. Ela ensina com amor e carinho, mas toda enfezada, danada da vida: representações da professora na literatura infantil. Revista Educação & Realidade, v. 22, n. 2, p. 147-151, jul./dez., 1997. Disponível em: https://bit.ly/3KGua7W. Acesso em: 26 jan. 2022.

TANURI, L. M. História da formação de professores. Revista Brasileira de Educação, n. 14, p. 61-88, ago., 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782000000200005. Disponível em: https://bit.ly/40C9BiG. Acesso em: 21 abr. 2023.

TILLMAN, L. C.; TRIER, J. Boston Public as public pedagogy: implications for teacher preparation and school leadership. Peabody Jornal of Education, v. 82, n. 1, p. 121-149, 2007. DOI: https://doi.org/10.1080/01619560709336539. Disponível em: https://bit.ly/3AnreIw. Acesso em: 21 abr. 2023.

TRIER, J. Using popular “school films” to engage student teachers in critical reflection. Annual Meeting of the American Educational Research Association, abr., 2000. Disponível em: https://bit.ly/3mASArj. Acesso em: 24 jan. 2022.

UNIVERSITY OF PRINCE EDWARD ISLAND. About L. M. Montgomery. Disponível em: https://bit.ly/2Be9ctf. Acesso em: 26 jan. 2022.

VAILLANT, D. Para uma mudança radical na formação inicial de professores. In: SILVA JUNIOR, C. A. et al. (org.). Por uma revolução no campo da formação docente. São Paulo: Editora da Unesp, 2015.

VARANI, A.; CHALUH, L. N. O uso do filme na formação de professores. Revista Educação Temática Digital, v. 10, n. 1, p. 1-23, dez. 2008. Disponível em: https://bit.ly/3L0DGUy. Acesso em: 25 jan. 2022.

ZILBERMAN, R. Literatura e história da educação: representações do professor na ficção brasileira. Revista História da Educação, v. 8, n. 15, p. 73-87, jan./jun., 2004. Disponível em: https://bit.ly/3A3lzY1. Acesso em: 24 jan. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Revista HISTEDBR On-line

Downloads

Download data is not yet available.