Banner Portal
The contributions of undergraduates from Ouro Preto to the 1980 National Meeting of Pharmacy Students in Goiás
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Civil-military dictatorship
Pharmacy school of Ouro Preto
History of education
Student movement

How to Cite

PAULA, Leandro Silva de. The contributions of undergraduates from Ouro Preto to the 1980 National Meeting of Pharmacy Students in Goiás. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 24, n. 00, p. e024025, 2024. DOI: 10.20396/rho.v24i00.8670260. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8670260. Acesso em: 26 jun. 2024.

Abstract

The purpose of this research is to investigate the participation and contributions of the Academic Center of the Faculty of Pharmacy of Ouro Preto to the “IV National Meeting of Pharmacy Students” in Goiás (IV ENEF - 1980). During the military dictatorship, students from Minas Gerais expressed and recorded their ideas about pharmaceutical education in Brazil, discussing the impacts of the University Reform at the time, the importance of the student movement, the need to value culture and art, among other topics. The text developed by the students had the objective of instructing and disseminating convictions and ideals to the entire academic community participating in the fourth edition of ENEF, an event that took place in the city of Goiânia, on the premises of the Federal University of Goiás (UFG). Using historical research methodology, the analysis of this 1980 document made it possible to identify the main concerns and concerns of the event participants. Corroborating that the pharmaceutical group from Ouro Preto brought up fighting words; defending artistic freedom, interceding in favor of public/free education and the permanence of students at university encouraged the community participating in the event to fight the military dictatorship.

https://doi.org/10.20396/rho.v24i00.8670260
PDF (Português (Brasil))

References

ADORNO, T. W. A Indústria cultural. In: COHN G. (org.). Comunicação e indústria cultural. 4. ed. São Paulo: Nacional, 1978.

BRASIL. Lei nº 4.464, de 09 de novembro de 1964. Diário Oficial da União, Presidência da República. Brasília, DF, 11 nov. 1964. Seção 1, p. 10169. Disponível em: 4464-9-novembro-1964-376749-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 27 mar. 2018.

CASTILHO, A. (org.) Apesar de tudo: elementos para uma história da UNE. UNE REVISTA, São Paulo, Edições Guaraná/DCE-Livre USP – ‘Alexandre Vanuchi Leme’, [2022].

DARCOLETO, C. A. da S. Contribuições de István Mészáros para a educação: uma análise da categoria da mediação. In: SCHLESENER, A.; MASSON, G.; SUBTIL, M. J. D. (org.). Marxismo(s) & educação [online]. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016. 268 p. Disponível em: https://static.scielo.org/scielobooks/n7ckq/pdf/schlesener-9788577982110.pdf. Acesso em: 15 maio 2024.

FAUSTO, B. A vida política. In: SCHWARCZ, L. M. (dir.). Coleção História do Brasil Nação. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013. v. 4.

GODOY, V. V. de. A escola de Farmácia de Ouro Preto: a memória sublimada. São Paulo: Metalivros, 2019.

KLEIN, H. S.; LUNA, F. V. População e sociedade. In: SCHWARCZ, L. M. (dir.). Coleção História do Brasil Nação. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013. v. 5.

MARTINS FILHO, J. R. A rebelião estudantil. Campinas, SP: Mercado das Letras, 1996.

MASSON, G. O trabalho como fundamento do ser social e a educação como práxis social. In: SCHLESENER, A. H.; MASSON, G.; SUBTIL, M. J. D. (org.). Marxismo(s) & educação [online]. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016. 268 p. ISBN 978-85-7798-211-0. Disponível em: http://books.scielo.org. Acesso em: 15 maio 2024.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. São Paulo: Boi Tempo, 2006.

OURO PRETO. Escola de Farmácia de Ouro Preto. Arquivo da Escola de Farmácia de Ouro Preto. 1980. Documento não catalogado.

PELLICCIOTTA, M. M. B. Uma aventura política: as movimentações estudantis da década de 70. 1997. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

REIS, D. A. A vida política. In: SCHWARCZ, L. M. (dir.). Coleção História do Brasil Nação. Rio de Janeiro: Objetiva, 2013. v. 5.

SANFELICE, J. L. A UNE na resistência ao golpe de 1964 e à ditadura civil-militar. Rev. Simbio-Logias, v. 8, n. 11, 2015. Disponível em: https://www1.ibb.unesp.br/Home/Departamentos/Educacao/Simbio-Logias/a-une-na-resistencia-ao-golpe-de-1964-e-a-ditadura-civil.pdf. Acesso em: 15 maio 2024.

SANTOS, J. de S. A repressão ao movimento estudantil na ditadura militar. Aurora, ano III, n. 5, 2009. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/RevistasEletronicas/Aurora/SANTOS.pdf. Acesso em: 15 maio 2024.

SAVIANI, D. O legado educacional no regime militar. Caderno Cedes, Campinas, v. 28, n. 76, p. 291-312, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/Kj7QjG4BcwRBsLvF4Yh9mHw/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 maio 2024.

SCHLESENER, A. H.; LIN, A. D. Observações acerca do pensamento de Marx para a educação. In: SCHLESENER, A. H.; MASSON, G.; SUBTIL, M. J. D. (org.). Marxismo(s) & educação [online]. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016. Disponível em: https://static.scielo.org/scielobooks/n7ckq/pdf/schlesener-9788577982110.pdf. Acesso em Acesso em: 15 maio 2024.

SIQUEIRA, M. N. de. Resistência e enfrentamento: o movimento estudantil na Guanabara de 1964 a 1968. In: Simpósio Nacional de História, 26., 2011, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ANPUH, 2011.Disponível em: https://anpuh.org.br/uploads/anais-simposios/pdf/2019-01/1548856713_2a87282025d4ac2f0c03957d47317bf9.pdf. Acesso em: 15 maio 2024.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Leandro Paula

Downloads

Download data is not yet available.