Banner Portal
The class differences
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Assessments
Classification
Neoliberal agenda
Hegemonic apparatus

How to Cite

LALLI, Maria Eduarda De Lara; NODA, Marisa; RUCKSTADTER, Flávio Massami Martins. The class differences: a reflection about the external assessment. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023010, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8670493. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8670493. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

The objective of this study was to reflect on large-scale assessments in Brazilian public schools as one of the problems that pervade the unequal reality from the division of classes, in which the Assessing State seeks through these external assessments to support neoliberal logics. Thus, from 1990 onwards, public policies deepened in a common core: the conception and purpose in mercantile axes Gomes and Melo (2018) which seeks to align with market logics, appropriating external assessment for its maintenance. Therefore, this work emphasizes the external assessment as the hegemonic apparatus of the bourgeois State. The research was carried out with a bibliographic study focused on authors whose discuss the neoliberal assessments and agendas in Brazil, among them respectively, Afonso (2000); Laurentino and Diogenes (2013); Rabelo, Segundo and Jimenez (2009), Santos, Pereira and Mello (2019). Furthermore, the research enabled a critical reflection on the debate on External Assessments in Brazil, which reduces the appropriation of historically accumulated content for the emancipation of the working class.

https://doi.org/10.20396/rho.v23i00.8670493
PDF (Português (Brasil))

References

AFONSO, A. J. Avaliação educacional: regulação e emancipação. São Paulo: Cortez, 2000.

BRASIL. Lei nº 9.394/1996, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Brasília, DF, 20 de dez. 1996. Disponível em: https://bityli.com/MIJiICkxf. Acesso em: 13 jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão final. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: https://bityli.com/9gYBO. Acesso em: 26 set. 2021.

BRASIL, Ministério da Educação Gabinete do Ministro. Portaria Nº 592, de 17 de Junho de 2015. Disponível em: https://bityli.com/Gby7Z. Acesso em: 15 set. 2021.

CASTRO, M. H. G. de. A Consolidação da Política de Avaliação da Educação Básica no Brasil. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 3, p. 271-296, set./dez. 2009. Disponível em: https://bityli.com/fvXj1. Acesso em: 07 fev. 2020

GALUCH, M. T. B.; SFORNI, M. S. de F. Interfaces entre políticas educacionais, prática pedagógica e formação humana. DOI: http://dx.doi.org/10.5212/PraxEduc.v.6i1.0005. Práxis Educativa, Ponta Grossa, 6, jul. 2011. Disponível em: https://bityli.com/VWyXTfHpF. Acesso em: 07 fev. 2020.

GOMES, S. S.; MELO, S. D. G. de. Políticas de Avaliação e Gestão Educacional: articulações, interfaces e tensões. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1199-1216, out./dez. 2018. Disponível em: https://bityli.com/6f84t. Acesso em: 19 set. 2021.

LAURENTINO, V. M. S.; DIÓGENES, E. M. N. Avaliação externa enquanto aparelho hegemônico. Tópicos educacionais, Recife, v. 19, n. 2, jul./dez. 2013. Disponível em: https://bityli.com/7KaJN. Acesso em: 14 nov. 2021.

PINTO, J. M. R. O financiamento da educação na Constituição Federal de 1988: 30 anos de mobilização social. Educ. Soc., Campinas, v. 39, n. 145, p. 846-869, out./dez. 2018. Disponível em: https://bityli.com/74Mu6. Acesso em: 12 nov. 2021.

PUIZOL, J. K. P. As políticas educacionais no cenário de acumulação do capitalismo cognitivo: os processos de subjetivação e os anéis da serpente. Lugar Comum, Rio de Janeiro, n. 54, jul. 2019.

RABELO, J.; SEGUNDO, M. D. M.; JIMENEZ, S. Educação para Todos e reprodução do capital. Revista Trabalho Necessário, 2009. Disponível em: https://bityli.com/yG2su. Acesso em: 21 jul. 2022.

SANTOS, C.; PEREIRA, R.; MELLO, M. Educação gerencial nas políticas públicas de educação em tempo integral do governo Lula/Dilma ao governo Temer. Estudos IAT, Salvador, v. 4, n. 2, 2019. Disponível em: https://bityli.com/z9LPY. Acesso em: 05 nov. 2021.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

SILVA, I. L. F.; ALVES NETO, H. F.; VICENTE, D. V. A proposta da Base Nacional Comum Curricular e o debate entre 1988 e 2015. Revista Unisinos, v. 5, n. 3, 2015. Disponível em: https://bityli.com/zzYhPkExg. Acesso em: 22 jun. 2019.

VIEIRA, S. L. Política(s) e Gestão da Educação Básica: revisitando conceitos simples. RBPAE, v. 23, n. 1, p. 53-69, jan./abr. 2007. Disponível em: https://bityli.com/Gzsn8. Acesso em: 17 jul, 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Revista HISTEDBR On-line

Downloads

Download data is not yet available.