Banner Portal
Precarious teaching work and its relation with capital expansion
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Work
Professional training
Precariousness
Intensification

How to Cite

SOUSA, Joceli de Fatima Arruda. Precarious teaching work and its relation with capital expansion. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023015, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8670555. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8670555. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

The restructuring of labor, since the 1990s, in Brazil, has been taking place with the neoliberal policies implemented that are in line with the agenda of the expansion of financial capital and the guidelines of international organizations. It has been worked with authors who develop their productions from the theoretical framework of Historical-Dialectical Materialism. It was based on this reference to bring a documentary and bibliographic analysis on the precariousness and intensification of the teacher's work that has been ravaging the education working class since the 1990s. In addition to the introduction and conclusions, the work was developed in five items, demonstrating that, over the last decades, with the advance of neoliberal policy changes, the expansion of educational capital was extensive and ostensible. Along with the questions developed, which deal with teaching work and the exacerbation of this work, the speech of three teachers who work in the Initial Series of Elementary School I was inserted, in which, we sought to be in line with the main analyzes of the expansion of private capital combined with the pandemic and the precariousness and intensification of teaching work in this period.

https://doi.org/10.20396/rho.v23i00.8670555
PDF (Português (Brasil))

References

ANDES-SN lança cartilha sobre ensino remoto e o desmonte do trabalho docente. ANDES, set. 2020. Disponível em: https://bit.ly/4238FFW. Acesso em: 19 jun. 2022.

BANCO MUNDIAL. Políticas Educacionais na Pandemia do Covid-19: o que o Brasil pode aprender com o resto do mundo? Washington, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3LMfwO1. Acesso em: 23 jun. 2022.

BUDAL SCHMIDT, J.; LOPES, F. M.; PEREIRA, S. L. Impacto da pandemia no trabalho docente no ensino superior. Monumenta - Revista de Estudos Interdisciplinares, v. 1, n. 2, p. 191-213, 2021. Disponível em: https://bit.ly/3pz4rHG. Acesso em: 16 mai. 2022.

FRANÇA, B.; DINIZ, N. Trabalho docente, desigualdades educacionais e capitalismo de desastre: impactos da pandemia de coronavírus na educação. Giramundo, Rio de Janeiro, v. 7, n. 13. p. 143-156, jan./jun. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3O1HRSf. Acesso em: 19 mai. 2022.

FRIGOTTO, G. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, I., et al. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2002. p. 69-90.

GESTRADO. Grupo de estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente - GESTRADO. Relatório Técnico. Trabalho Docente em Tempos de Pandemia. Belo Horizonte: UFMG, 2020.

HYPOLITO, Á. M. Reorganização Gerencialista da Escola e Trabalho Docente. Educação: teoria e prática. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, SP, v. 21, n. 38, p. 59-78, 2011. Disponível em: https://bit.ly/3VV1NIg. Acesso em: 16 mai. 2022.

KLEIN, N. A doutrina do choque: a ascensão do capitalismo de desastre. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

KUENZER, A. Pedagogia da fábrica. São Paulo: Cortez. 1985.

OLIVEIRA, D. A.; PEREIRA JUNIOR, E. A. Trabalho docente em tempos de pandemia: mais um retrato da desigualdade educacional brasileira. Revista Retratos da Escola, v. 14, n. 30, p. 719–734, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3O4JYob. Acesso em: 4 mai. 2022.

ORSO, P. O Liberalismo em perspectiva histórica: da ideia de liberdade à devastação ultraliberal. Revista Desenvolvimento e Civilização, v. 2, n. 1, p. 1-29, jan./jun. 2021. Disponível em: https://bit.ly/42H9zaI. Acesso em: 18 fev. 2022.

PAULO NETTO, J. Crise do socialismo e ofensiva neoliberal. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

POCHMANN, M. O Trabalho sob fogo cruzado: exclusão, desemprego e precarização no final do século. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2002.

SOUSA, J. V. Método materialista histórico-dialético e pesquisa em políticas educacionais: uma relação em permanente construção. In: CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA, M. A. (org.). O método dialético na pesquisa em educação. Campinas, SP: Autores Associados, 2014.

SOUZA, A. G. de; EVANGELISTA, O. Pandemia! Janela de oportunidade para o capital educador. Contrapoder. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3I36aev. Acesso em: 01 jul. 2022.

TUÃO, R. S.; LAMOSA, R. A. C. A agenda do capital financeiro para a educação na América Latina em tempos de pandemia. Vértices, v. 23, n. 3, p. 756-772, 2021. Disponível em: https://bit.ly/40V8tXJ. Acesso em: 01 jul. 2022.

UNESCO; INITED NATIONS CHILDREN’S FUND; WORLD BANK; WORLD FOODPROGRAMME. Marco de ação e recomendações para a abertura de escolas. Paris, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3Nwavus. Acesso em: 01 jul. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Joceli Sousa

Downloads

Download data is not yet available.