Banner Portal
Waters that educate
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Regional history
Cultural practices
Didactics

How to Cite

CARDOSO, Maria Angélica; ALVES, Gilberto Luiz; MATIAS, Rosemary. Waters that educate: cultural practices in the organization of teaching work. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 23, n. 00, p. e023020, 2023. DOI: 10.20396/rho.v23i00.8670683. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8670683. Acesso em: 11 may. 2024.

Abstract

The object presented here is the documentary Águas que Educam – o Pantanal e sua História na Pintura Sul-mato-grossense. The objective was to analyze the possibility and the relevance of this documentary, presented on video, as a new resource made searching for a new didactic proposal. According to Alves (2001, p. 256) “the production of a new form of didactic work organization requires the incorporation of technological resources other than the didactic manual”. The questions that guided this work were: What is the understanding of teachers regarding the use of plastic works, music and poetry in Pantanal history teaching told in the documentary? How to incorporate new resources in order to arouse the children and adolescents` interest in knowledge? In order to answer these questions, a bibliographic and documental data survey, the analysis of the documentary and a survey with participation of 11 teachers were taken as methodological procedures. The analysis of the data took place under the universal and singular categories, didactic work organization and cultural practices, based on texts by Alves (2001, 2003, 2005, 2012, 2019), Lukacs (2005) and Marx and Engels (1983). Data analysis revealed not only the feasibility but also the relevance of the documentary for the teaching and learning process, especially in relation the the difficulties in regional history working.

https://doi.org/10.20396/rho.v23i00.8670683
PDF (Português (Brasil))

References

ABUD, K. Currículos de história e políticas públicas: os programas de história do Brasil na escola secundária. In: BITTENCOURT, C. (org.) O saber histórico na sala de aula. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2004.

ÁGUAS QUE EDUCAM: o pantanal e sua história na pintura sul-mato-grossense. 2016. Vídeo (20min. 08 seg.). Publicado pelo Instituto Cultural Gilberto Luiz Alves. Disponível em: https://icgilbertoluizalves.com.br/documentario/aguas-que-educam-o-pantanal-e-sua-historia-na-pintura-sul-mato-grossense-2 Acesso em: 30 nov. 2020.

ALVES, G. L. A produção da escola pública contemporânea. Campo Grande, MS: Ed. UFMS; Campinas, SP: Autores Associados, 2001.

ALVES, G. L. Cultura: crítica aos usos e significados do termo. Instituto Cultural Gilberto Luiz Alves, 2019. Disponível em: https://icgilbertoluizalves.com.br/imagens/textocientificopdf/alves-gilberto-luiz-cultura-cr-tica-aos-usos-e-significados-do-termo260315.pdf. Acesso em: 12 abr. 2022.

ALVES, G. L. Mato Grosso do Sul: o universal e o singular. Campo Grande, MS: Ed. UNIDERP, 2003.

ALVES, G. L. O Pantanal e sua história na pintura sul-mato-grossense. Campo Grande, MS: Ed. UFMS, 2014.

ALVES, G. L. O Trabalho didático na escola moderna: formas históricas. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

ALVES, G. L. Organização do trabalho didático: a questão conceitual. Revista Acta Scientiarum Education. v. 34, n. 2, p. 169-178, 2012. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/17180/pdf. Acesso em: 08 nov. 2021.

ANDIFES. UFMS - Projeto Águas que Educam será realizado em outubro em cinco cidades. Andifes, 2014. Disponível em: https://www.andifes.org.br/?p=28583. Acesso em: 12 dez. 2021.

BITTENCOURT, C. O saber histórico na sala de aula. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2004.

BRASIL, Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Acesso em 02 de junho de 2022.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 03 mar. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular - BNCC. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 08 nov. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Guia Temas Contemporâneos Transversais na BNCC. Brasília: MEC, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/guia_pratico_temas_contemporaneos.pdf. Acesso em: 12 nov. 2021.

BRASIL. Ministério de Educação. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências.

BRASIL. Ministério de Educação. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

CAMPO GRANDE. Secretaria Municipal de Educação. Referencial Curricular Circunstancial para o Ensino Fundamental REME. Ciências Humanas. Campo Grande, MS: SEMED. 2021. Disponível em: https://gefem-semed.blogspot.com/p/referencial-curricular.html. Acesso em: 07 mar. 2022.

COHN-PLOUCHART, D. Le Roman de Formation. In: KAHN, P. et al. L’Éducation. Approches Philosophiques. Paris: Presses Universitaires, 1990. p. 157-169.

CORUMBÁ. Exposição que conta a história do Pantanal será aberta hoje em Corumbá. Corumbá, 2013. Disponível em: https://www.corumba.ms.gov.br/2013/11/exposicao-que-conta-a-historia-do-pantanal-sera-aberta-hoje-em-corumba/. Acesso em: 10 dez. 2021.

DOURADOS NEWS. Projeto “Águas que Educam” chega a Dourados na segunda-feira. Dourados News, 2014. Disponível em https://www.douradosnews.com.br/dourados/projeto-aguas-que-educam-chega-a-dourados-na-segunda-feira/630996. Acesso em: 08 dez. 2021.

LUKACS, G. Velha e nova cultura. Transcrição: Biblioteca Virtual Revolucionária, Arquivo Marxista na Internet, 2005. Disponível em https://www.marxists.org/portugues/lukacs/1920/mes/cultura.htm. Acesso em: 02 jun. 2021.

MARX, K.; ENGELS, F. Textos sobre educação e ensino. São Paulo: Moraes, 1983.

MENDES, E. Projeto Águas que Educam. UFMS, Campus Aquidauana, 2013. Disponível em: https://cpaq.ufms.br/projeto-aguas-que-educam/ Acesso em: 08 dez 2021.

ONU. Resolução A/RES/71/222 de 21 de dezembro de 2016. Resolução aprovada pela Assembleia Geral em 21 de dezembro de 2016. Década Internacional para a Ação "Água para o Desenvolvimento Sustentável" (2018-2028) A / RES / 71/222. Disponível em: https://d1p480y8ywg81t.cloudfront.net/media/signorelli/colegio/unesco/resolucao-decada-internacional-para-a-acao-agua-para-o-desenvolvimento-sustentavel-2018-2028.pdf. Acesso em: 08 dez. 2021.

PROJETO Águas que Educam e show Crianceiras chegam a Corumbá esta semana. Jornal Diário Corumbaense, 04 de novembro de 2013. Disponível em: https://diarionline.com.br/?s=noticia&id=63633. Acesso em: 10 dez. 2021.

PULLMAN, P. As crianças precisam de arte, histórias, poemas e música tanto quanto precisam de amor, comida, ar puro e brincar. Blog Astrid Lindgren Memorial Award, Estocolmo, Suécia, 17 de dezembro de 2015. Disponível em: https://astridlindgrenmemorialaward.wordpress.com/2015/12/17/children-need-art-and-stories-and-poems-and-music-as-much-as-they-need-love-and-food-and-fresh-air-and-play/ Acesso em: 08 jan. 2021.

SCREMIN-DIAS, E. Orelha de livro. In: ALVES, G. L. (org.). O Pantanal e sua história na pintura Sul-mato-grossense. Campo Grande, MS: Ed. UFMS, 2014.

TRÊS LAGOAS. Três Lagoas recebe projeto “Águas que Educam” em dezembro. Três Lagoas, MS, 2013. Disponível em: http://www.treslagoas.ms.gov.br/tres-lagoas-recebe-projeto-aguas-que-educam-em-dezembro/. Acesso em: 10 dez. 2021.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Maria Cardoso; Giberto Alves; Rosemary Matias

Downloads

Download data is not yet available.